قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / خلأهای فقهی مهمترین عامل سوء استفاده افراط گرایان است/ ۸ دی؛ آغاز کنفرانس مبارزه با افراط گرایی
برند متعلق به دین نباید در اثر دوگانه‌سازی تضعیف شود/ «حلال» یکی از زمینه‌های پرظرفیت و فراگیر برای وحدت اسلامی است

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در جمع خبرنگاران:

خلأهای فقهی مهمترین عامل سوء استفاده افراط گرایان است/ ۸ دی؛ آغاز کنفرانس مبارزه با افراط گرایی

مبلغی با بیان این که ویروس افراطی گری در خلاء و فضاهای خالی و شکاف‌ها رشد می‌کند و فاجعه می‌آفریند، اظهار کرد: امروز خلاء‌های علوم فقهی مهمترین عامل سوء استفاده افراط گرایان است.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مبلغی، در نشست خبری «کنفرانس بین المللی علوم دینی و انسانی؛ مبارزه با افراط گرایی»، در دانشگاه مذاهب اسلامی تهران، با بیان این که مفاهیم تبیین نشده در فقه زیاد هستند، گفت: اولویت حوزه‌های علمیه شیعه و اهل سنت و دانشگاه‌های کشورهای اسلامی این است که مفاهیم تدوین نشده را از فضای ابهام آلود فعلی خارج کرده و تعاریف دقیقی از آنها ارائه نمایند تا صاحب سوء برداشت‌های فعالی از این فضا نباشیم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به این که امروز ذهنیت‌های غیر فقهی از میان خلاء‌ها شکل گرفته و باید مورد بررسی قرار گیرند، ابراز داشت: عامل کاستی‌های موجود در علوم دینی این است که در بسیاری موضوعات، فقه به مسائل مورد نیاز نپرداخته و زمینه سوء استفاده از خلاء‌های مبتنی بر علوم دینی فراهم شده است.

وی خاطر نشان کرد: فقه به مسائل اقتصادی پرداخته است، اما به روابط امت نپرداخته، اگر بپذیریم فقه و احکام فقهی در خصوص مناسبات امت بحثی ارائه نکرده، طبیعی است دیگرانی که فکر غیر فقهی دارند این خلاء‌ها را در راستای تفکرات مسموم و خشونت‌های فکری خود پر می‌کنند.

عضو خبرگان رهبری با بیان این که ویروس افراطی گری در خلأ و فضاهای خالی و شکاف‌ها رشد می‌کند و فاجعه می‌آفریند، اظهار کرد: امروز خلأهای علوم فقهی مهترین عامل سوء استفاده افراط گرایان است.

مبلغی با اشاره به این که مفاهیم بسیار اساسی و جدی برای جامعه اسلامی داریم که این مفاهیم در فقه و علوم دینی ما غایب اند، ادامه داد: اعتدال امت واحده، تفاهم علمی، گفت و گوی بین ادیانی و همزیستی از جمله مفاهیم غایبی هستند که بحثی راجع به آن در فقه نیست.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در ادامه به برگزاری «کنفرانس بین المللی علوم دینی و انسانی؛ مبارزه با افراط گرایی» اشاره کرد و گفت: این کنفرانس، هشتم دی ماه با میهمانان خارجی و شخصیت‌های کشوری و حوزوی، در محل سالن شهید ماموستا شیخ الاسلام دانشگاه مذاهب اسلامی، در تهران برگزار می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این کنفرانس به موضوع طایفه گری به عنوان یک بیماری در جامعه اسلامی پرداخته خواهد شد؛ طایفه گری خواه در شیعه و خواه در سنی یعنی ندیدن مسائل اسلام، مذاهب دیگر و امت متحد اسلامی.

عضو خبرگان رهبری با تاکید بر این که طایفه گری براساس مسائل تخیلی پیش می‌رود و حتی به ضرر همان طایفه‌های افراطی تمام می‌شود، ابراز امیدواری کرد: این کنفرانس تجربه خوبی برای علمای جهان اسلام، دانشگاهیان و حوزویان باشد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی در پایان با اشاره به نقش تاثیر گذار رسانه‌ها در انتقال مفاهیم صلح آمیز اسلام، گفت: امروز در فضای رسانه، اندیشه‌ها به هم رسیده و معنا می‌پذیرد، لذا رسانه‌ها نقطه ارتقاء، بازسازی، ساماندهی و انتقال مفاهیم به جامعه هستند و باید از این ظرفیت در راستای انتقال مفاهیم صلح آمیز اسلام و مقابله با افراطی گرایی بهره برداری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics