قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «خمس» پشتوانه مهم حرکت سیاسی اسلام است
نظامات حقوقی و علوم انسانی «فقه» را به پاسخگویی فرا می‌خوانند/ در مسیر پیشرفت باید سُنن اصیل حوزوی حفظ شود/ نگاه کلاسیک دانشگاهی به سطوح خارج، یک نگاه افراطی است

اعرافی در همایش «خمس و تعالی فرهنگ جامعه» عنوان کرد:

«خمس» پشتوانه مهم حرکت سیاسی اسلام است

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: خمس در نظام سیاسی اسلام نیز دارای کارکرد است و به عنوان پشتوانه مهم حرکت سیاسی اسلام شمرده می‌شود؛ به خصوص در تاریخ مرجعیت خمس دارای کارکردهای مهمی است.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‎الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور در همایش «خمس و تعالی فرهنگ جامعه» که در مدرسه امام کاظم(ع) قم برگزار شد، با ذکر این مطلب که اگر همه مکلفان خمس را پرداخت کنند بسیاری از مشکلات جامعه در زمینه فرهنگی و اجتماعی حل می‎شود، گفت: در ادای خمس نیز باید به نکات مهمی اشاره کرد، از جمله آن اهمیت بحث قصد قربت و آزادی در پرداخت است.

وی افزود: در هنگام پرداخت خمس، باید شاکر خدا بود؛ خمس رابطه بین مکلفان و امام و اهل بیت(ع) و خداوند را تحکیم می‎کند؛ گام‎های علمی بسیاری در زمینه خمس باید برداشته شود.

اعرافی با ذکر این مطلب که در نظامات درس‎های خارج، خمس در کنار زکات دارای جایگاه جدی است، گفت: به رغم میراث بزرگ فقهی همچنان سؤالات فقهی متعددی وجود دارد؛ اگر کسی حجم عظیم سؤالات در خصوص خمس را جمع آوری کند و به کارهای فقهی گذشته نیز نظر بیندازد، حس می‎کند باید در این زمینه کارهای بیشتری انجام شود.

مدیر حوزه‎های علمیه بیان کرد: در کنار تحقیقات فقهی، نیازمند تحقیقات کلامی و فلسفه شناسی خمس داریم که در این زمینه باید کارهای وسیع‎تری انجام داد؛ به خصوص با چهار نظامی که با خمس ارتباط دارند.

عضو شورای عالی حوزه عنوان کرد: از منظر علوم اجتماعی نیز باید تحقیقات متعددی در زمینه خمس انجام داد؛ در این زمینه باید از یک نگاه اجتماعی ابواب جدیدی باز کرد.

وی تصریح کرد: در ترویج و تبلیغ خمس نیز نیازمند تاکید و نگاه علمی و به کارگیری روش‏های درست هستیم؛ در نظام آموزش و پرورش باید به شکل سنجیده، مقوله خمس از مناظر مختلف تشریح شود.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور عنوان کرد: در باب خمس و مسایل پیرامون آن باید به پاسخ دهی شبهات پرداخت و ابعاد آن نیز در خصوص ارایه راه حل‎های دقیق پرداخته شود.

ارائه آمار مصارف موجب دلگرمی مردم خواهد شد

وی تصریح کرد: خمس محور احیای حوزه‎های علمیه است و این محور عاطفی برای گسترش و رواج حوزه‎های علمیه باید تقویت شود؛ البته دایره مصارف خمس، بسیار وسیع است ولی ارایه این آمار مصارف موجب دلگرمی مردم خواهد شد؛ حوزه‎ها نیز محور اداره خود را از جایگاه مردمی می‎دانند.

اعرافی اظهارکرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی شهریه و مسایل مرتبط به حوزه را از محل وجوهات می‎پردازند و مقید هم هستند که این اتفاق رخ دهد؛ ایشان بر این مساله تاکید دارند که مخارج حوزه‎ها و شهریه‎ها از محل وجوهات انجام شود.

مدیر حوزه‎های علمیه گفت: جامعه محصلان و اساتید و محققان حوزه علمیه بر اساس همین رابطه عاطفی و مالی با توده‎های مردم زندگی خودرا قرارداده‎اند و از نظر مالی نیز ارقام ناچیزی را اخذ می‎کنند؛ گاهی وقتی آمار شهریه طلاب را بیان می‎کنیم خودمان شرمنده می‌شویم چون واقعا این مبالغ ناچیز است.

وی عنوان کرد: آیه ۴۳ سوره انفال با تفسیر ائمه و روایاتی که با قطع از این آیه بیان شده است بیانگر جایگاه قدسی و الهی خمس است و به همین دلیل در معرض شبهه افکنی است.

عضو شورای عالی حوزه با اشاره به ابعاد مختلف خمس در اسلام گفت: خمس در چهار حوزه اسلامی دارای جایگاه است که اولین جایگاه در عرصه نظام عبادی است.

ریشه‌های خمس در زمینه خودسازی و عبادت بیان شده است

وی افزود: ریشه‌های خمس در زمینه خودسازی و عبادت بیان شده است؛ نظام عبادی اسلام، به معنای خاص، منحصر در اعمال خاص یعنی نماز و روزه نیست، زیرا عبادت در اسلام مباحث اقتصادی و مالی را نیز در بر می‎گیرد.

اعرافی اظهارکرد: در عبادت عام همه اعمال را می‎توان در این دایره جای داد، از امتیازات دستگاه دینی ما است؛ ولی خمس و زکات نشان دهنده آن است که در عبادات به معنای خاص، متقوم به قصد قربت است یک فریضه اقتصادی نیز جای دارد.

وی گفت: خمس و زکات نشان دهنده آن است که عبادت در مکتب اسلام تنها تامین کننده ارتباط انسان با خدا نیست، بلکه در ذیل ارتباط با خدا، باید ارتباط با جامعه و نیازمندان و تامین مصالح اجتماعی نیز لحاظ شود.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه عنوان کرد: در نظام اقتصادی اسلام، خمس و زکات، جایگاه رفیعی دارند؛ همین نکته بیان می‌کند که نظام اقتصادی ما دارای عمق عبادی است؛ امتزاج عبادت و اقتصاد در بحث خمس جلوه گر است.

وی تصریح کرد: در نظام فرهنگی و اجتماعی اسلام نیز خمس، دارای یک مولفه مهم در کاهش آلام اجتماعی و کاهش آسیب‏‌های اجتماعی و گشایش درها برای ارتقای فرهنگی جامعه قراردارد؛ نظام فرهنگی و اجتماعی اسلام با خمس جان می‎گیرد.

آیت‎الله اعرافی در پایان اظهارکرد: خمس در نظام سیاسی اسلام نیز دارای کارکرد است؛ خمس در اینجا نیز پشتوانه مهم حرکت سیاسی اسلام بوده است؛ به خصوص در تاریخ مرجعیت خمس دارای کارکردهای مهمی است./ ابنا

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics