قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / خیزشی برای تحول؛ سند نظام جامع پژوهش حوزه علمیه خراسان ابلاغ شد
سند نظام جامع پژوهش حوزه علمیه خراسان ابلاغ شد/ خیزشی برای تحول

خیزشی برای تحول؛ سند نظام جامع پژوهش حوزه علمیه خراسان ابلاغ شد

دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان از ابلاغ سند نظام جامع پژوهش حوزه علمیه از سوی دبیر شورا به مدیر محترم حوزه علمیه خراسان خبر داد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان از ابلاغ سند نظام جامع پژوهش حوزه علمیه خراسان خبر داد. این سند که توسط شورای عالی حوزه علمیه خراسان تصویب شده از سوی دبیر شورای عالی به مدیر حوزه علمیه خراسان ابلاغ شد.

چشم انداز تحقیق و پژوهش حوزه علمیه خراسان در افق سال ۱۴۱۴

سند نظام جامع پژوهش حوزه علمیه خراسان که با نگاه عمیق و کامل نسبت به مقوله تحقیق و پژوهش و جایگاه و کارآمدی آن در حوزه با افق سال ۱۴۱۴ جهت ایجاد تحول اساسی در حوزه تدوین شده در جلسه ۴۵ شورای عالی به تاریخ ۲۵ مرداد ماه سال ۹۶ تصویب شد و اکنون توسط دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان به مدیر مرکز مدیریت حوزه علمیه ابلاغ شد.

تنظیم اولیه سند توسط کمیسیون تخصصی پژوهش شورای عالی و گروه مطالعات پژوهشی معاونت پژوهش حوزه علمیه صورت گرفت و پس از ویرایش توسط کمیسیون تخصصی پژوهش در شورای عالی حوزه علمیه خراسان مطرح شد و مورد تصویب قرار گرفت.

کلیات و محورهای سند نظام جامع پژوهش حوزه

این سند در سه فصل تهیه شده که فصل اول بیان کلیات می‌باشد در این فصل عناوین به نام‌های چشم انداز حوزه علمیه خراسان در افق سال ۱۴۱۴ شمسی، چشم انداز تحقیق و پژوهش در حوزه علمیه خراسان در افق سال ۱۴۱۴ و عنوان رسالت و مأموریت حوزه علمیه و روحانیت شیعه آمده است که عنوان سوم به سه موضوع تفقه در دین، ابلاغ دین و اقامه دین نگاه ویژه‌ای دارد.

محور تفقه در دین در این سند به فهم دقیق، منسجم و کامل از دین اسلام بر پایه وحی و عقل و سنت و سیره پیامبر اعظم و امامان معصوم به عنوان کامل ترین برنامه رشد و تعالی انسان با رویکردهای توصیفی، تحلیلی و تبیینی تعریف شده است.

محور دوم که ابلاغ دین است به تعلیم، تبیین و نشر علوم و معارف اسلامی و پاسداشت آنها در برابر برداشت‌های نادرست و تبیین‌های ناصواب و تربیت نیروهای متخصص و آگاه به معارف اشاره دارد.

و سومین محور که پیرامون اقامه دین می‌باشد تحقق عینی اسلام در ابعاد مختلف عقیدتی، تربیتی، اخلاقی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی در جوامع بشری بر پایه قسط و عدل و نفی طاغوت برای ایجاد و گسترش حکومت و تمدن اسلامی و زمینه سازی برای حاکمیت جهانی دین با ظهور امام عصر(عج) را هدف دارد.

مبانی تدوین سند نظام جامع پژوهش

فصل دوم این سند به مبانی تدوین نظام جامع پژوهش پرداخته است که شامل سه عنوان مأموریت‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، اساسنامه شورای عالی حوزه علمیه خراسان و الزامات پژوهشی سند چشم انداز حوزه علمیه خراسان می‌شود.

فصل سوم پیرامون مأموریت، راهبرد و برنامه‌های کلان پژوهش است که این نیز شامل سه بخش به نام مأموریت، راهبردها و برنامه‌های کلان پژوهش می‌شود و عنوان برنامه‌های کلان پژوهش ۴ گزینه زیرساخت‌های پژوهشی، فرهنگ سازی پژوهش، منشورات علمی و تخصصی و نیاز سنجی پژوهشی را در خود جای داده است.

این سند که با آیه مشهور تفقه(۱۲۲ سوره توبه) و مقدمه‌ای از سابقه عظیم و قدمت و شهرت حوزه علمیه خراسان نگاشته شده در ابتدا به منابع و اسنادی که در تدوین آن مورد استفاده قرار گرفته اشاره کرده است.

این منابع شامل حکم ابلاغی مقام معظم رهبری به شورای عالی حوزه علمیه خراسان، بیانات و دیدگاه‌های امام خمینی و مقام معظم رهبری، اساسنامه شورای عالی حوزه علمیه خراسان، سند چشم انداز حوزه علمیه خراسان، مصوبات شورای برنامه ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان، نظام جامع پژوهش حوزه علمیه قم ونقشه جامع علمی کشور می‌شود.

خیزش تحولی حوزه با ابلاغ سند به سمت پژوهش محوری

حال که این سند به مدیر مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان ابلاغ شده است، می‌توان خیزش و حرکت تحولی حوزه را زین پس در زمینه پژوهش با برنامه‌ای که تدوین شده مشاهده کرد و در افق سال ۱۴۱۴ حوزه علمیه خراسان را حوزه‌ای پژوهش محور بر اساس نقشه علمی و دارای محصولات علمی با کیفیت افزایی مستمر و تبادلی دید.

حوزه‌ای که در جهت تعمیق فهم دین، تبیین دین، دفاع از دین و زمینه سازی برای تحقق دین با کارآمدسازی علوم حوزوی در مسیر پاسخگوئی به نیازهای نظام اسلامی قدم بر می‌دارد و در راستای افزایش کیفیت معنوی و مادی زندگی جامعه اسلامی و تمدن سازی بر اساس قرآن و سنت حرکت می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics