قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / همه مطالب / حکومت و قانون / داعش و سنگسار؛عبور ‫داعش‬ از فقه ‫سلفی‬؟!

داعش و سنگسار؛عبور ‫داعش‬ از فقه ‫سلفی‬؟!

پارسینه: اجرای حکم سنگسار بخاطر لواط در استان رقه توسط داعش، تقریبا این فرض را تقویت کرد که این گروه گرچه از میان اهل سنت سلفی برخواسته، اما از فقه سلفی هم عبور کرده است.
اجرای حکم سنگسار بخاطر لواط در استان رقه توسط داعش، تقریبا این فرض  را تقویت کرد که این گروه گرچه از میان اهل سنت سلفی برخواسته، اما از فقه سلفی هم عبور کرده است. چون سرشت این گروه اسلامی یا فقهی نبوده و بطور کلی یک گروه سیاسی-تروریستی تمام عیار است. دلیل این مدعای بنده چیست؟ این حکم سنگساری که اجرا شد را به عنوان نمونه عمل انها مورد تحلیل و تبیین قرار میدهم.
در مذاهب هفتگانه اسلام ، برای مجازات عمل لواط، میزان قبح آن در قیاس با عمل زنا سنجیده می شود .
 در دو فقه شیعه امامیه و حنبلی ، لواط قبیح تر از عمل زناست. در فقه حنبلی حکم اعدام با شمشیر برای این عمل پیش بینی شده است.
در فقه شیعه هم ۵روش اعدام برای آن است (بگذریم که در فقه شیعه گرایشی بسیار قوی وجود دارد که انجام حدود در عصر غیبت را جایز نمیداند). در قانون مجازات اسلامی ایران مصوب ۱۳۹۲/۲/۱ هم مجازات های چهاگانه فوق اعمال نشده است در چهار مذهب شافعی و مالکی و زیدی و اباضی، قبح عمل لواط برابر با عمل زناست. لذا مجازات آن در صورت داشتن شرایط احصان، اعدام و در صورت نداشتن احصان جلد است. اما درفقه ابوحنیفه، که تقریبا نیمی از مسلمانان جهان پیرو این منهج هستند، قبح عمل لواط پایین تر از عمل زناست. حد ندارد و فقط ده ضربه شلاق تعزیری دارد.
مفتی های داعش، خود را سلفی می دانند و پایبند به قیود مذاهب هفتگانه جهان اسلام هم نیستند و به زغم خود حکم را مستقیما از کتاب و سنت دریافت می کنند و البته از فتاوای منهج های گوناگون هم استفاده می برند. از انجا که در فقه حدود، فتاوای ابوجنیفه از همه فتاوا در جهان اهل سنت، معتبرتر است و اکثریت اهل سنت عراق و سوریه، پیرو مذهب حنفی می باشند، به چه دلیلی قضات داعش، براساس آن حکم نمی دهند؟! اگر قضات و مفتیان داعش ، حکم را مستقیما از کتاب و سنت می گیرند، چرا احادیث مربوط به قاعده درآ را در کتب اهل سنت نمی بینند:
— «ادرءوا الحدود عن المسلمین ما استطعتم، فان وجدتم للمسلم مخرجه فخلوا سبیله، فان الامام لان یخطی فی العفو خیر من ان یخطی فی العقوبه» یعنی : «تا می‌توانید حدود را از مسلمانان دفع کنید (سعی کنید بر کسی حد جاری نشود). پس اگر راه گریزی برای مسلمان به جهت فرار از حد پیدا کردید، او را رها سازید؛ زیرا اگر حاکم در عفو نمودن خطا کند بهتر از آن است که بی گناهی را مجازات نماید.» (سنن ترمذی)
— «ادفعوا الحدود ما وجدتم له مدفعا.» یعنی : «حدود را دفع کنید به محض آنکه دلیلی برای دفع آن یافتید» (سنن ابن ماجه قزوینی)
حتی اگر مفتیان داعش مایل به انجام حدود بدون در نظر گرفتن قاعده درآ هستند، چرا به فتاوای مشهورتر عمل نمی کنند؟!! و دقیقا به احادیث شاذ استناد می کنند؟! دلیلش کاملا روشن است چون درد دین ندارند و فقط قصدشان قدرت نمایی و ایجاد فضای رعب و وحشت است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics