قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / دانشنامه امام علی(ع)، شناخت‌نامه موضوعی امام در شش هزار صفحه
دانشنامه امام علی(ع)، شناخت‌نامه موضوعی امام در شش هزار صفحه

دانشنامه امام علی(ع)، شناخت‌نامه موضوعی امام در شش هزار صفحه

این اثر شامل یکصد و سی مدخل اصلی و حدود سه هزار مدخل فرعی است که با همکاری بیش از دویست تن از دانشوران و استادان حوزه و دانشگاه تألیف شده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، ایام ماه مبارک رمضان و  در آستانه قرار گرفتن سالروز شهادت مولی الموحدین حضرت علی علیه السلام بهانه‌ای است که پیرامون دانشنامه امام علی (ع) بیش از پیش کنکاش و جستجو کنیم.

دانشنامه امام علی (ع) دایره المعارفی است موضوعی در زمینه شخصیت، سیره و اندیشه‌‌‌های امیرالمؤمنین (ع) و پدیده‌‌‌‌های معاصر و پس از عصر آن حضرت که پیوندی وثیق با شخصیت و مکتب آن بزرگوار دارد. که در شش هزار صفحه و دوازده جلد سامان یافته است. هم اکنون این اثر گرانبها برای چهارمین بار توسط سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تجدید چاپ گردیده است.

این اثر شامل یکصد و سی مدخل اصلی و حدود سه هزار مدخل فرعی است که با همکاری بیش از دویست تن از دانشوران و استادان حوزه و دانشگاه تألیف شده است. همچنین دانشنامه امام علی (ع) برگزیده کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، برترین پژوهش دینی کشور، کتاب سال حوزه و کتاب سال ولایت‌‌ می‌باشد.

برخی از نویسندگان این مجموعه عبارتند از حضرات اساتید و دانشوران: عبدالله جوادی آملی، سیدمرتضی عسگری، سیدجعفر شهیدی، رضا استادی، سیدجعفر مرتضی عاملی، رضا داوری، سیدجعفر سیّدان، علی ربانی گلپایگانی، سیدمحمدرضا مدرسی، محمدهادی معرفت، محمد سروش، رسول جعفریان، سیدمصطفی محقق داماد، علی دوانی، محمدعلی سادات، مهدی مهریزی، محمدعلی جاودان و ….

ساختار علمی دانشنامه امام علی (ع) در ده زمینه کلان به سامان شده است. هریک از محورهای کلان نیز به فراخور تنوع و میزان مقالات به شاخه‌‌‌های تخصصی‌‌‌تر تقسیم شده و در یک یا چند مجلد عرضه شده است. علاوه بر دوازده جلد اصلی، یک مجلد نیز با عنوان «درآمد» حاوی مقدمه اصلی اثر، فهارس تفصیلی، نمایه‌‌‌های موضوعی، چکیده مقالات، شناختنامه قلمزنان و همکاران و … فراهم شده است. ساختار موضوعی و فهرست مدخل‌‌‌های اصلی به صورت زیر است:

جلد اول: حکمت و معرفت؛ جلد دوم: مبدأ و معاد؛ جلد سوم: نبوت و امامت؛ جلد چهارم: اخلاق و سلوک؛ جلد پنجم: حقوق؛ جلد ششم: سیاست؛ جلد هفتم: اقتصاد؛ جلد هشتم: تاریخ؛ جلد نهم: تاریخ؛ جلد دهم: سیره؛ جلد یازدهم: سیره؛ جلد دوازدهم: مرجع‌‌‌شناسی.

برای تهیه این دانشنامه ارزشمند و کسب اطلاعات بیشتر به سایت رسمی سازمان انتشارات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی مراجعه بفرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics