قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / دایره امر به معروف را محدود نکنیم/ نباید امر به معروف دولتی می‌شد
دایره امر به معروف را محدود نکنیم/ نباید امر به معروف دولتی می‌شد

حجت‌الاسلام نواب:

دایره امر به معروف را محدود نکنیم/ نباید امر به معروف دولتی می‌شد

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب گفت: زمانی که دایره امر به معروف و نهی از منکر را محدود کنیم آن گاه مردم نیز پذیرای آن نخواهند بود؛ زیرا به عنوان مثال تمام منکرات در جامعه به بیرون بودن چند تار موی زنان و دختران خلاصه نمی‌شود؛ به دلیل همین محدودیت و عدم جامع نگری است که مردم می‌گویند به کسی ارتباطی ندارد و مثلاً نوع پوششی که دارند را مسئله شخصی خود می‌دانند.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابوالحسن نواب، رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب در تبیین ضرورت امر به معروف و نهی از منکر، به «حوزه» گفت: امر به معروف و نهی از منکر، فقط یک مسئله دینی و در چارچوب دین نیست؛ امر به معروف و نهی از منکر را می‌بایست یک امر فرادینی و در تمام جنبه‌‌های حیات بشر در نظر گرفت.

تعریفی جامع از امر به معروف و نهی از منکر

وی افزود: تعریف امام خمینی رحمه الله علیه از امر به معروف و نهی از منکر شامل امر به خوبی‌‌ها و نهی از بدی‌‌هاست.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب امر به قانون مداری در فضای اجتماعی را حتی در سطوح بسیار پایین از مصادیق امر به معروف دانست و گفت: ما اگر به طور مثال به کسی که زباله‌ای را در خیابان رها می‌کند، تذکر دهیم به امر به معروف و نهی از منکر عمل کرده ایم.

نواب تصریح کرد: در حال حاضر در اروپا امر به معروف و نهی از منکر را شاهد هستیم؛ در کشور آلمان بعد از ساعت ۳ شب هم اگر کسی از چراغ قرمز تخطی کرده و عبور نماید، گزارش وی را به پلیس می‌دهند؛ این از مصادیق امر به معروف و نهی از منکر است.

وی با اشاره به اینکه اگر در وهله اول امر به معروف و نهی از منکر را در سطح عمومی آن پیاده کنیم، آن گاه مردم مراتب دینی آن را نیز خواهند پذیرفت، افزود:  متأسفانه به جای اینکه به هنجارشکنی‌‌های مختلف که در متن دین ممکن است نیامده باشند، بپردازیم، فقط مسائل دینی را مورد توجه قرار داده‌ایم.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب اظهار داشت: مردم منتظر این هستند که روحانیت نسبت به مسائل عامه همچون مفاسد اقتصادی اعتراض نمایند و این اقدام باید قبل از هر امر به معروف دیگری قرار گیرد.

دایره امر به معروف را محدود نکنیم

وی گفت: زمانی که دایره امر به معروف و نهی از منکر را محدود کنیم آن گاه مردم نیز پذیرای آن نخواهند بود؛ زیرا به عنوان مثال تمام منکرات در جامعه به بیرون بودن چند تار موی زنان و دختران خلاصه نمی‌شود؛ به دلیل همین محدودیت و عدم جامع نگری است که مردم می‌گویند به کسی ارتباطی ندارد و مثلاً نوع پوششی که دارند را مسئله شخصی خود می‌دانند.

نواب تصریح کرد: ما باید در مرحله اول سبدی از خوبی‌‌ها و سبدی از بدی‌‌ها را به معنی الاعم  و به طور کلی طراحی و ترسیم کنیم و بعد از آن به سراغ کارهای جزئی برویم.

وی با تأکید بر نقش رسانه‌‌ها در نهادینه کردن امر به معروف و نهی از منکر عنوان داشت: وظیفه خبرنگاران و سایر اصحاب رسانه تقویت روحیه مطالبه گری در بین مردم است؛ مردم می‌توانند با تشکیل کمپین‌‌های مختلف، ارائه نامه‌‌ها و گزارش‌‌های متنوع به مجلس شورای اسلامی و سایر نهادهای نظارتی به مقابله با معضلات جاری جامعه بپردازند.

نباید امر به معروف و نهی از منکر دولتی می‌شد

نواب ادامه داد: یکی از خطاهای صورت گرفته، دولتی کردن مسئله امر به معروف و نهی از منکر است؛ این امر سبب شده هرگاه مردم از عملکرد دولت ناراضی شوند در مقابل این فریضه دینی نیز موضع گیری کنند.

رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب مشکلات مختلف معیشتی و اجتماعی که این سال‌‌ها مردم با آن درگیر بوده اند را از عوامل کم توجهی به فریضه امر به معروف و سایر فرایض دینی برشمرد و خاطرنشان کرد: مردم به اشکال مختلفی از عملکرد دولت (دوازدهم) ناراضی هستند و از طرف دیگر امر به معروف و نهی از منکر را امری دولتی می‌دانند پس به این نتیجه می‌رسند که اعتراضات خود را در قالب این کم توجهی‌‌ها ابراز نمایند.

وی گفت: بنا به  گفته آیت‌الله جوادی آملی، وجود ۱۵ میلیون پرونده قضایی در دادگاه‌‌های کشور به طور کلی بیانگر درگیر بودن ۶۰ میلیون نفر با یکدیگر است.

ضرورت امر به معروف در این روزها

نواب در موضوع شیوع کرونا و برگزاری مراسمات عزاداری در دهه اول محروم بیان داشت: در مراسمات محرم اگر کسی را مشاهده کردیم که شیوه نامه‌‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کند، باید به صورت فوری به او تذکر دهیم.

وی ضمن بیان اینکه رسانه‌‌ها باید آمر به معروف و ناهی از منکر باشند، افزود: در حال حاضر نه یکی از راهکارها، بلکه تنها راهکار برای نهادینه کردن این فریضه الهی امر به معروف و نهی از منکر روشن کردن افکار عمومی توسط رسانه‌‌ها است؛ امام خمینی رحمه الله علیه با تنویر افکار عمومی انقلاب کردند و به پیروزی رسیدند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics