قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / درباره عقاید شیعه با احدی رودربایستی نداریم/ درست درس بخوانید
با پیشرفت علم نمی‌توانیم در ۲۰۰ سال قبل توقف کنیم/ کتب فقهی و اصولی حوزه نیازمند تحول است/ عظمت بزرگان مانع تحولات علمی نمی‌شود

فقیه شورای نگهبان:

درباره عقاید شیعه با احدی رودربایستی نداریم/ درست درس بخوانید

«درباره عقاید شیعه با احدی رودربایستی نداریم» این هشدار رسای یکی از علمای شیعه و فقیه شورای نگهبان است نسبت به اظهارات عجیب برخی از مسوولان. سخن از آیت‌الله محمدمهدی شب زنده‌دار است همان عالمی که کلاس‌هایش جزو پرجمعیت‌ترین دروس خارج قم است و در مسجد اعظم این شهر برگزار می‌شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله محمدمهدی شب زنده‌دار روز گذشته در درس خارج فقه خود که در دارالتلاوه مسجد اعظم قم برگزار شد در واکنش به اظهارات نادرست یکی از مسوولان گفته است: «ما نسبت به عقائد شیعه و آنچه در شیعه مسلم است با احدی رودربایستی نداریم.»

اما این خطاب آیت‌الله شب زنده‌دار به اظهارات رییس جمهور حجت الاسلام روحانی بر می‌گردد؛ آنجا که روحانی نقد به حاکمان حتی امام زمان (عج) را هم جایز می‌داند.

روحانی در دیدار هفته گذشته با خود با وزیر و معاونان وزارت امور اقتصادی و دارایی گفت: «همه باید انتقاد بشوند استثنا نداریم، تمام مسوولان در کشور قابل نقد هستند، ما در کشور معصوم نداریم، اگر یک وقتی امام زمان (عج)  ظهور کرد، آنوقت هم می‌شود نقد کرد. پیامبر (ص) هم اجازه نقد می‌داد. دیگه بالاتر از پیامبر (ص) در تاریخ نداریم. وقتی پیامبر (ص)  صحبت می‌کرد، طرف بلند می‌شد روبروی پیامبر (ص)  و می‌گفت: «حرفی که داری می‌زنی نظر توست یا وحی است؟» اگر پیامبر (ص) می‌گفت: «نظر من است» انتقاد می‌کرد و می‌گفت: «من قبول ندارم». ما در زمان حکومت معصوم هم نقد داریم. اگر نقد توأم باشه با امید، اراده و راه حل درست، همیشه مفید است. باید راه حل بدهیم.»

آیت‌الله شب زنده‌دار در پاسخ به این گفته روحانی تأکید کرد: «گاهی در سخنان بعضی از بزرگان حکومت کلماتی گفته می‌شود که برای جامعه شیعه به ویژه حوزه علمیه قابل تحمل نیست.»

عضو فقهای شورای نگهبان اظهار داشت: اینکه گفته شود معصوم، امام، پیامبر هم قابل نقد هستند نادرست است، اگرچه ممکن است مقصود گوینده این باشد که ائمه (ع) و رسول خدا (ص)    با اجازه دادن به نقد با افراد برخورد می‌کردند و به دیگران نمی‌گفتند که ساکت شوند و حق نقد ندارند.

وی ادامه داد: افرادی بودند که مقامات ائمه طاهرین (ع) مانند عصمت این بزرگواران را در آن زمان نمی‌دانستند از این جهت شاید نقد می‌کردند اما این معنا با نقد و نقد‌پذیری که امروز مطرح می‌شود، متفاوت است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در تبیین معنای امروزی نقد و نقدپذیری ابراز داشت: امروز وقتی می‌گویند کسی باید نقد پذیر باشد، یعنی واقعاً کسی اشکال دارد و اشکال را به او میگویند و باید اشکالش را بپذیرد. نقد امروز یعنی ما معصوم نیستیم و ممکن است که انسان خطا کند و اشتباه داشته باشد و اگر شخصی اشتباهش را به او گفت و فهمید اشتباه کرده، باید بپذیرد.

آیت‌الله شب زنده‌دار عنوان کرد: نقد در مورد ائمه طاهرین (ع) از ناحیه کسانی مطرح می‌شد که به مقامات ایشان آشنا نبودند یا اگر آشنا بودند، هدف دیگری داشتند و اشکال می‌کردند، ائمه (ع) که نقد ندارند چرا که پیامبر (ص) اسلام و ائمه (صلوات الله علیهم) معصوم هستند.

عضو فقهای شورای نگهبان در دفاع از عقاید شیعه خاطرنشان کرد: این معنا ندارد که حرف‌هایی بزنیم و عقاید شیعه را مورد هجمه قرار دهیم، ما نسبت به عقائد شیعه و آنچه در شیعه مسلم است با احدی رودربایستی نداریم و اگر بنا باشد این مطالب تکرار شود، همانطور که قبلاً هم شبیه این مطلب نسبت به مولا امیر المومنین (ع) گفته شد، بدانند که حوزه در مقابل آنها برخواهد خاست.

استاد مطرح حوزه علمیه قم خطاب به مسوولان کشور گفت: شما باید خدا را شکر گزار باشید که این فرصت به شما داده شده تا در حکومت الهی و اسلامی خدمتگزار باشید، شما طبق عقائد شیعه و ولایت فقیه به اینجا رسیدید و الا چه جایگاهی داشتید که به این مقامات برسید، حالا هر روز به یک جای عقاید شیعه هجمه و مناقشه می‌کنید.

آیت‌الله شب زنده‌دار با بیان این که جانمان را برای ائمه اطهار(ع) فدا می‌کنیم، بر ضرورت معرفت افزایی و افزایش دانش دینی افراد تأکید و تصریح کرد: اینکه ما میگوییم درست درس بخوانید و کلام، فلسفه، فقه، اصول و تفسیر خود را درست کنید برای این است که حرف‌های نادرست مطرح نشود.

لبته این اولین بار نیست که رئیس جمهور روحانی نسبت به دوران ائمه معصوم اظهارات عجیب و نادرستی بیان می‌کند. او بارها برای توجیه توافق هسته‌ای با  ۵+۱ تاریخ عاشورا و درس قیام اباعبدالله (ع) را هم تحریف کرد که واکنش برخی از علما را برانگیخت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics