قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / در دیدگاه امام (ره) احکام وسیله اجرای حکومت و بسط عدالت است
در دیدگاه امام (ره) احکام وسیله اجرای حکومت و بسط عدالت است

حجت‌الاسلام والمسلمین حاج ابوالقاسم:

در دیدگاه امام (ره) احکام وسیله اجرای حکومت و بسط عدالت است

حاج ابوالقاسم با تصریح به شئون گوناگون حکومت عنوان کرد: حکومت قانون می‌خواهد که احکام اسلام قوانین آن است؛ احکام در دیدگاه امام خمینی وسیله‌ای برای اجرای حکومت و بسط عدالت است و اگر این دیدگاه روشن شود تزاحم بین امر عالی و امر استقلالی معنا ندارد؛ بقیه شئون حکومت اجرا است و تحقق یک سری حقائق در عالم هم اسلامی است.

به گزارش شبکه اجتهاد، ‌حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی، رئیس مرکز ارتباطات دولت و روحانیت در «مدرسه فصلی پژوهشگاه فقه نظام» که در مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) برگزار شد، گفت: در محافل روشنفکری محکم گفته می‌شود که با قوانین متعلق به ۱۴۰۰ سال پیش نمی‌توان برای اداره امروز استفاده کرد که در اینجا باید پاسخ دهیم که دین جاودانه است و آن را اثبات کنیم.

وی با اشاره به ادله نقلی جاودانگی دین آن را برای کسانی مفید دانست که قرآن و روایات را معتبر می‌دانند و در ادامه تصریح کرد: حکمت الهی اقتضا می‌کند خداوند انسان را با هدف آفریده باشد و انسان برای پی بردن به هدف خلقت احتیاج به انبیاء الهی دارد. در اوایل سوره انبیاء در پاسخ به شبهه کسانی که در خصوص پیامبران تردید داشتند تصریح شده که آسمان و زمین بیهوده و بازیچه آفریده نشده است و نشان می‌دهد چون جهان هدفمند است انبیاء ارسال می‌شوند.

نماینده مجلس خبرگان رهبری با اشاره به نظر اقبال لاهوری که خاتمیت را پایان دوره طفولیت بشر و آغاز عصر عقلانیت می‌داند و اظهار داشت: در پاسخ به مرحوم اقبال توسط بزرگان سخنان مفصلی گفته شده و بیان شده اگر عقل برای هدایت بشر کافی بود این همه اختلاف و جنگ در دوران‌های مختلف زندگی بشر رخ نمی‌داد و این نشان می‌دهد بشر همواره به تعالیم انبیاء نیازمند است.

وی در ادامه با اشاره به پاسخ‌های علامه طباطبایی و شهید مطهری به اقبال لاهوری اظهار داشت: باید کار ترویجی و تبلیغی صورت گیرد تا جا بیافتد بشر مستغنی از تعالیم انبیاء نیست؛ خاتمیت نشان می‌دهدکه بشر به بلوغی رسیده است که می‌تواند از کتاب آسمانی نیازهای خودش را استخراج کند اما از کتاب آسمانی مستغنی نیست. وظیفه امام هم جلوگیری از تحریف امام بوده و اگر غیبت هم رخ داد فقیه حضور دارد تا از تحریف جلوگیری کند.

حاج ابوالقاسم با قرائت آیاتی از قرآن ادعای کتاب آسمانی اسلام را جاودانگی دین و تخاطب با جهانیان معرفی و تصریح کرد: در روایات تصریح شده که خداوند قرآن را برای همه زمان‌ها و برای همه مردم قرار داده است و نزد هر گروهی در هر زمانی تازه است. در برخی از روایات نیز جاودانگی احکام تصریح شده است.

وی با اشاره به شبهاتی که قرآن را تاریخ‌مند می‌دانند، اظهار داشت: قرآن دو مخاطب دارد که یکی در عصر نزول و دیگری آیندگان بوده و به گونه‌ای سخن گفته است که هر کس در آینده این متن را خواند بتواند استفاده ببرد و این امر مانند نامه سرگشاده است. در روایت تأکید شده است که دین به همه نیازهای بشر پرداخته است و سؤال پیش می‌آید آیا دینی که به نیازهای زناشویی پرداخته است در خصوص حکومت سکوت کرده است؟ بشر به حکومت هم نیاز دارد و اظهار نظر دین در این مسأله کلان اولویت دارد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به روایاتی فلسفه حکومت را تنظیم قوانین و مقررات آن دانست و اظهار داشت: نه تنها اسلام حکومت دارد و اگر حکومت نباشد قوانین اسلام بر زمین می‌ماند بلکه طبق عبارت صریح امام خمینی اسلام یعنی حکومت؛ کسی که منکر حکومت در اسلام بشود اسلام را نفهمیده است. برخی در استدلالات خود در دفاع از حکومت اسلامی حکومت را امر لازم در اجرای احکام اسلام می‌دانند که طبق این تعریف حکومت ظرفی برای حفظ اسلام است.

وی در ادامه نگاه مذکور را بر محوریت اسلام فردی که حکومت فقط جلوی موانع اجرای آن را گرفته است، دانست و تصریح کرد: در رویکرد دیگر حکومت بخشی از اسلام معرفی شده که در کنار سایر احکام قرار می‌گیرد و در این دیدگاه در تزاحم بین حکومت و احکام دیگر اولویت سنجی می‌شود و ارجحیت به یک طرف داده می‌شود؛ اما در دیدگاه امام خمینی اسلامی چیزی جزء حکومت نیست و احکام فرعی اسلام وسیله‌ای برای حکومت هستند.

حاج ابوالقاسم با تصریح به شئون گوناگون حکومت عنوان کرد: حکومت قانون می‌خواهد که احکام اسلام قوانین آن است؛ احکام در دیدگاه امام خمینی وسیله‌ای برای اجرای حکومت و بسط عدالت است و اگر این دیدگاه روشن شود تزاحم بین امر عالی و امر استقلالی معنا ندارد؛ بقیه شئون حکومت اجرا است و تحقق یک سری حقائق در عالم هم اسلامی است.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم با اشاره به آیه ۱۲ سوره شورا در بیان مهم ترین دلیل قرآنی بیان امام خمینی در خصوص حکومت تأکید کرد: اقامه دین خلاصه و عصاره همه چیزهایی است که به انبیاء الهی داده شده است و عبارت نشان می‌دهد که دین مجموعه‌ای از قوانین و مقررات است و حقیقت دین به پا داشتن این قوانین و مقررات است؛ «الاسلام هوالحکومه» منافاتی با این ندارد که حقیقت اسلام برپایی قوانین و مقررات است./ رسا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics