قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / در مسائل عقلی، اعتقادی و کلامی خبر واحد مشکلی را حل نمی‌کند
«تخلف» و «اختلاف» مردم را از دین جدا می‌کند

آیت‌الله جوادی آملی:

در مسائل عقلی، اعتقادی و کلامی خبر واحد مشکلی را حل نمی‌کند

در امور فقهی خبر واحد حجت است اما در مسائل عقلی، اعتقادی و کلامی خبر واحد مشکلی را حل نمی‌کند؛ الان ریشه همه کتابهای اعتقادی ما در کتب اربعه است، اما ما اکنون یک حلقه مفقوده بین کتب اربعه و اصول اربعمائه داریم که کتابخانه ملی وظیفه دارد با احیاء کتب خطی این سلسله اسناد را تثبیت کند تا این خلاء مرتفع شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، دکتر اشرف بروجردی رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی به همراه جمعی از مسئولین این سازمان، با حضور در بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء با آیت‌الله عبدالله جوادی آملی دیدار کردند.

آیت‌الله جوادی آملی در این دیدار با اشاره به سابقه تاریخی و فرهنگی کشور اظهار داشت: آمریکا که امروز ادعای سلطه بر جهان را دارد فاقد تاریخ و فرهنگ ریشه دار است اما سرزمین ما سرزمین فارابی‌‌‌ها، بوعلی‌‌‌ها و ابوریحان‌‌‌هاست؛ ایران یک کشور فرهنگی به تمام معناست، این کشور نسخ خطی فراوانی داشت که به غارت رفت که اکنون بسیاری از آنها در کتابخانه‌‌‌های غرب است لذا مهمترین وظیفه شما حفظ این سرمایه ملی است.

پرچم سه رنگ کشور همواره برای ما محترم است

ایشان ادامه داد: باید توجه داشته باشید که آنچه این کشور را حفظ کرده و حفظ خواهد کرد «دین» است، پرچم سه رنگ کشور همواره برای ما محترم است اما این پرچم توان آن را ندارد که به تنهایی خود را حفظ کند، در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم که پرچم یا حسین(ع) و یا زهرا(س) هم خود و هم این پرچم سه رنگ را حفظ کرد لذا اهل بیت علیهم السلام و دین سرمایه‌‌‌های اصلی ما هستند که تمام سرمایه‌‌‌های دیگر در سایه آنها حفظ می شوند در نتیجه اولین وظیفه شما حفظ آثار تشیع است.

معظم له تصریح داشت: در امور فقهی خبر واحد حجت است اما در مسائل عقلی، اعتقادی و کلامی خبر واحد مشکلی را حل نمی‌کند؛ الان ریشه همه کتابهای اعتقادی ما در کتب اربعه است، اما ما اکنون یک حلقه مفقوده بین کتب اربعه و اصول اربعمائه داریم که کتابخانه ملی وظیفه دارد با احیاء کتب خطی این سلسله اسناد را تثبیت کند تا این خلاء مرتفع شود.

آیت‌الله جوادی آملی تاکید داشتند: در روایات و احادیث اعتقادی یا به تواتر نیاز داریم یا به خبر واحد محفوف به قرینه قطعی، اگر علامه امینی به تنهایی الغدیر نوشته و آن همه مطلب را مستند ساخته لذا مشخص می‌شود که این کار شدنی است و ما نیز می‌توانیم خبر واحد را به خبر متواتر تبدیل کنیم.

تاکید بر حفظ نسخ خطی/ نسخ خطی رابط بین ما و گذشتگان ماست

ایشان ادامه داد: نسخ خطی رابط بین ما و گذشتگان ماست، بر ما لازم است که بین خود تا امام صادق(ع) را از نظر سند روایات بدانیم چرا که این شجره نامه تشیع ماست.

معظم له در پایان خاطرنشان کرد: از نظر فنی از بهترین لوازم و تکنولوژی‌‌‌های حفظ اسناد و کتب استفاده کنید و همواره متخصصین متبحر را در راستای صیانت از این سرمایه ملی به کار بگیرید چرا که خسارت به این سرمایه ملی جبران ناپذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics