قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / دلیل قاطع شرعی بر منع مرجعیت زنان نداریم
متون آموزشی حوزه؛ کاستی‌ها و بایستگی‌ها/ علی نصیری

حجت‌الاسلام نصیری:

دلیل قاطع شرعی بر منع مرجعیت زنان نداریم

استاد سطح خارج حوزه علمیه، گفت: در بیرون خانه با سه مقوله زعامت، مدیریت اجتماعی و قضاوت و مرجعیت روبرو هستیم، نوع فقها قبول دارند که ما دلیل مشروع و قاطعی نداریم که زنان را از این مسئولیت‌ها محروم کنیم؛ یعنی بگوییم زنان حق مرجعیت، قضاوت و مدیریت ندارند؛ اگر عقل شانی زن به فعلیت برسد یعنی اگر زن افزون بر همسرداری و خانه داری خوب بتواند مدیریت خوب اجتماعی داشته باشد منعی برای او نیست.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم در فایل صوتی که اخیرا در فضای مجازی نشر داده است به بحث مرجعیت و قضاوت زنان پرداخت و با بیان اینکه در روایات و آیات تفاوت میان عقل شانی و عقل فعلی به‌صورت‌های مختلف بازتاب یافته است و نمی‌توان منکر آن شد، گفت: بین زن و مرد از جهت شانی برابری وجود دارد زیرا در نظام تکلیف و پاداش و در اصل نظام آفرینش تفاوتی میان زن و مرد نیست ولی در فعلیت آن به ملاحظه نقش مادری، همسری و خانه‌داری که لطافت‌های خاص خود را دارد عقل شانی در فعلیت دچار نقص می‌شود.

رئیس مؤسسه معارف وحی و خرد اضافه کرد: بیشتر توجه شرع برای این است که زن از این وظایف یعنی همسرداری و فرزندداری و خانه‌داری بر بیاید، در اینجا ما با دو گزاره داخل و بیرون خانه مواجه هستیم؛ در درون خانه به تصریح آیه ۳۴ نساء «الرِّجَالُ قَوَّامُونَ عَلَى النِّسَاءِ بِمَا فَضَّلَ اللَّهُ بَعْضَهُمْ عَلَى بَعْضٍ وَبِمَا أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوَالِهِمْ» مسئله قیمومیت مرد امری قطعی و مسلم است و نمی‌توان منکر آن شد.

گزاره‌های فقهی قرآن حقیقی است

نصیری تصریح کرد: گزاره‌های فقهی و حقوقی قرآن همگی حقیقی است یعنی اگر در خانه شوهر، فرعون و همسرش بهشتی باشد قیمومیت با فرعون است و اگر همسر، امام علی(ع) باشد باز او قیم است و اگر زینب باشد جعفر طیار قیم او در خانه خواهد بود.

این استاد حوزه علمیه قم اظهار کرد: در بیرون خانه با سه مقوله زعامت، مدیریت اجتماعی و قضاوت و مرجعیت روبرو هستیم، نوع فقها قبول دارند که ما دلیل مشروع و قاطعی نداریم که زنان را از این مسئولیت‌ها محروم کنیم؛ یعنی بگوییم زنان حق مرجعیت، قضاوت و مدیریت ندارند؛ اگر عقل شانی زن به فعلیت برسد یعنی اگر زن افزون بر همسرداری و خانه داری خوب بتواند مدیریت خوب اجتماعی داشته باشد منعی برای او نیست.

استاد حوزه علمیه بیان کرد: در سوره نمل وقتی خدا داستان برخورد سلیمان با ملکه سبا مطرح کرده است نوع تعامل و برخورد ملکه سبا با نامه سلیمان را با تایید بر رفتار ملکه سبا بیان فرموده است؛ یک زن اینقدر درک اجتماعی بالایی دارد که از وزرایش مشورت‌خواهی و نظرسنجی کرد و بعد هم هدیه برای سلیمان فرستاد و در نهایت ایمان آورد.

نصیری بیان کرد: از این داستان بر می‌آید که خدا نگاه منفی به ملکه سبا نداشته و گلایه نکرده است در حالی که روش قرآن این است که اگر موافق حکومت زنان نبود یا آن را نمی‌آورد و یا نقد می‌کرد؛ بنابراین جز حریم خانواده دلیل نداریم که زنان را از قضاوت و مرجعیت محروم کنیم البته بحث حیا و عفت و مرزهای دینی کاملا باید رعایت شود.

استاد سطح خارج حوزه علمیه اضافه کرد: مسئله دیگر اینکه زن مسئولیت مادری و همسری و فرزندداری را نباید تحت الشعاع این مسئولیت‌ها قرار دهد و مدیریت اجتماعی او نباید مانعی بر سر این امور باشد./ ایکنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics