قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / ذخایر فقهی و کلامی امروز در تعامل اندیشه غربی باید رشد و توسعه بیشتری پیدا کنند
توجه به «فقه‌الوکاله» برای رفع پارادوکس در وکالت

آیت‌الله اعرافی:

ذخایر فقهی و کلامی امروز در تعامل اندیشه غربی باید رشد و توسعه بیشتری پیدا کنند

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: ما در امریکا و اروپا نیاز به صاحب نظران و فقهای آشنا به دنیای جدید و فقه معاصر داریم و انسان‌هایی‌ می‌خواهیم که پنجه در پنجه فیلسوفان و صاحب نظران غرب به کار علمی و پژوهشی بپردازند.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله علیرضا اعرافی شامگاه شنبه در همایش آکادمی اسلامی آلمان و ظرفیت‌های بین المللی حوزه‌های علمیه که در مدرسه علمیه امام خمینی(ره) برگزار شد، اظهار داشت: امیدواریم این حرکت در اروپا و آلمان بتواند ماندگار و به درخت تنومندی تبدیل شود.

او با بیان اینکه ما حوزویان در واقع باید به یک مربی تبدیل شویم، گفت: اگر کسی بخواهد در مقام مربی در شعاعی پیرامون خود نورافشانی کند درواقع در مسیر رسالت و امامت قرار گرفته است و این نیازمند نقشه جامعی است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه باید تمام شرایط مربی بودن و تأثیر گذار بودن در ما ایجاد شود، افزود: نگاه جامع و متوازن به همه ابعاد شخصیتی انسان یک ضرورت است و این که انسان از چه عناصری تشکیل شده و چه گرایش‌هایی دارد باید مد نظر باشد و اگر این نگاه جامع و هماهنگ نباشد اثر کار تربیت و پرورش کاهش‌ می‌یابد.

او با اشاره به اینکه جامعه المصطفی العالمیه امروز بیش از  ۱۰۰ رشته گرایش را اجرا‌ می‌کند و در افق آینده این تعداد به بیش از ۴۰۰ رشته گرایش خواهد رسید، گفت: یک مربی باید نگاه ویژه‌ای به مسائل پیرامون خود داشته باشد.

اعرافی ادامه داد: در کار یک مربی نقش الگویی حرف اول را‌ می‌زند و اینکه شخص الگو و نمونه و با عمل و منش خود تأثیر گذار باشد بسیار مهم است.

او با بیان اینکه داشتن اخلاص و انگیزه الهی و عمل به آن در مسیری که شما طلاب قدم گذاشته اید مهم است، ابراز کرد: استاد، مربی و کسی که‌ می‌خواهد تبلیغ رسالت الهی کند نباید عمل خود را در برابر مزد و یا پست و مقام ببیند و لذا باید از رویکرد معامله‌ای دور باشد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه گفت: تربیت، تبلیغ و سازندگی نیاز به عشق دارد و تجلی این عشق در رفتار و تعاملات باید نمایان باشد و اگر اینگونه نباشد و نتوان آن عشق را در رفتار خود بازتاب داد موفقیت حاصل نخواهد شد.

او در ادامه صبوری و بردباری را عامل مهمی دانست که طلاب باید به آن توجه کنند و افزود: این صبوری معنای وسیعی دارد که در همه زمان‌ها کاربرد دارد و صبوری و شکیبایی لازمه کارهای اصلاح گری و ساختن انسان‌های دیگر است.

اعرافی به احاطه علمی اشاره کرد و آن را موضوع بسیار مهمی خواند و گفت: در اروپا و امریکا از انسان‌های متناسب با آن فضای علمی کمتر بهره مند هستیم و شرایط حضور مربیان در آن مناطق باید خیلی بهتر از اکنون باشد؛ ما در آن جا نیاز به صاحب نظران و فقهای آشنا به دنیای جدید و فقه معاصر داریم و انسان‌هایی‌ می‌خواهیم که پنجه در پنجه فیلسوفان و صاحب نظران غرب به کار علمی و پژوهشی بپردازند.

او با بیان اینکه باید فضای ذهنی و تربیتی خود را در افق بلندتری ترسیم کنیم، عنوان کرد: حوزه شیعی متکی بر یک فکر غنی، فقهی پویا و فلسفه‌ای ریشه دار است که اینها از کالای قابل عرضه به جهان‌ می‌باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه باید به جایی برسید که این کالاهای موجود را برای عرضه به دنیا بازسازی کنید، تصریح کرد: ذخایر فلسفی، فقهی و کلامی امروز در تعامل اندیشه غربی باید رشد و توسعه بیشتری پیدا کنند.

او گفت: این مرکزی که در آلمان ایجاد شده اگر به درستی هدایت شود و اساتید و طلاب عزم راسخ داشته باشند‌ می‌تواند به پایگاه عمیق علمی و جایگاهی برای گفتگو‌های ویژه درغرب تبدیل شود. شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics