قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / رئیس مجلس خبرگان: حاکمیت در اسلام تعدد بردار نیست
امام(ره) «تحریرالوسیله» را در ترکیه نوشت/ قدرت و حکومت، امام را از ساده زیستی خارج نساخت

رئیس مجلس خبرگان: حاکمیت در اسلام تعدد بردار نیست

آیت‌الله یزدی معتقد است فقهاء به عنوان حاکم شرعی به شمار می‌روند و حاکمیت در اسلام تعدد بردار نیست و تنها یک فقیه، باید توسط فقهاء به عنوان حاکم انتخاب شود تا قدرت او بیشتر شود و باقی فقهاء تابع او باشند.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله محمد یزدی در همایش بزرگ ولایتمداران که در مسجد امام حسن عسکری(ع) پردیسان قم برگزار شد، به مسئله تشکیل نظام اسلامی و حاکمیت ولایت فقیه اشاره کرد و گفت: اصل موضوع ولایت فقیه از مسائلی است که مورد اتفاق همه فقهاء است.

وی در ادامه به ریشه‌یابی حق ولایت فقیه در قرآن اشاره کرد و بیان داشت: خدا در قرآن برای پیامبر (ص) سمت رسالت و مجری و حاکمیت را تعیین کرده و رسالت به معنای این است که پیامبر پیام و احکام دین را مستقیم و یا از طریق امین وحی دریافت کند و به جامعه اسلامی برساند و به خصوص در بحث عبادت که کسی حق کم کردن و زیاد کردن آن را ندارد حتی شخص رسول اکرم(ص)، چون از مباحث توقیفی به شمار می‌رود.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه با بیان اینکه بیشتر احکام اسلام اجتماعی و سیاسی است، افزود: همه پیام‌های اسلام عبادی نیست، بلکه دستوراتی هم هست که در قرآن بیان شده و به عنوان احکام سیاسی و اجتماعی و حدود از آن نام برده می‌شود و اجرای آن نیازمند مجری است و آن مجری شخص پیامبر(ص) است که عهده‌دار ولایت و امامت جامعه هستند و کسی حق ندارد از دستورات او تخلف کند، یعنی پیامبر (ص) حق امر و نهی را دارند.

امامت تکمیل کننده رسالت

آیت‌الله یزدی با بیان اینکه هیچ‌کس جز خدا حق خالقیت ندارد، بیان داشت: پیامبر(ص) بعد از رسالت، به حکم قرآن عهده‌دار ولایت و امامت هم بودند و اگر امامت نبود، رسالت ایشان ناقص می‌ماند.

وی با بیان اینکه امامت بالا‌تر از رسالت است چون پایان ناپذیر و نامحدود است و به همین دلیل حضرت علی(ع) را به عنوان ولی امر و حاکم مسلمین در روز غدیر به اذن خدا منصوب کرده‌اند، عنوان کرد: ولی امر، حاکم الهی و مجری خدا در جامعه اسلامی است و کسی هم حق مخالفت با برگزیده الهی را ندارد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری بیان داشت: اداره جامعه اسلامی در زمان غیبت کبری به نواب عام حضرت حجت (عج) که فقهاء هستند، گذاشته شده است و حتی می‌توانند حدود و امثال آن را در جامعه اجرا کنند.

حاکمیت در اسلام تعدد بردار نیست

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین حوزه افزود: فقهاء به عنوان حاکم شرعی به شمار می‌روند و حاکمیت در اسلام تعدد بردار نیست و تنها یک فقیه، باید توسط فقهاء به عنوان حاکم انتخاب شود تا قدرت او بیشتر شود و باقی فقهاء تابع او باشند.

وی بیان داشت: حاکمیت به معنای حق ولایت داشتن است و باید همه اطاعت و پیروی کنند و نمونه این حاکمیت در تاریخ انقلاب اسلامی به وسیله امام راحل مشهود و مشخص شد.

تسلط خاص مقام معظم رهبری به مسائل فقهی

آیت‌الله یزدی حوزه به درایت فقاهتی رهبر انقلاب هم اشاره کرد و افزود: رهبر انقلاب تسلط خاصی بر روی مباحث فقهی دارند و به عینه این را بار‌ها شاهد بوده‌ام.

رئیس شورای عالی جامعه مدرسین با بیان اینکه اعلمیت در فقه، تنها در مباحث صلاه و طهارت نیست بیان داشت: اعلم کسی است که آنچه مردم نیاز دارند و مسائل روز است مطلع و آگاه باشد، شخص ولی فقیه، باید اعلم در همه موارد باشد چون قرار است به عنوان حاکم جامعه اسلامی امر و نهی کند.

 رئیس مجلس خبرگان رهبری در پایاندر توصیه به طلاب گفت: طلاب باید آگاه به زمان، هوشیار و مطلع از معنا و تفسیر قانون اساسی و ولایت فقیه و حاکمیت دینی باشند و دنیا طلب نشوند این غیر از درس خواندن است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics