قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / رابطه وجوهات شرعی و مالیات‌های حکومتی
تأسیس اصل در مسائل کلان فقهی - اقتصادی با قاعده لاضرر و تطبیق آن بر مسأله خلق پول

یک پژوهشگر علوم اقتصادی مطرح کرد:

رابطه وجوهات شرعی و مالیات‌های حکومتی

به طور قطع الگوی مطلوب نظام مالیاتی اسلام، یک الگوی یک‌پارچه است که دو نظام مالیاتی شرعی و حکومتی در عرض یکدیگر در آن وجود نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، اولین نشست تخصصی اقتصاد و الگوی پیشرفت اسلامی در حوزه علمیه خراسان، پنج‌شنبه گذشته با ارائه دکتر مهدی موحدی بکنظر، پژوهشگر طراحی نهادها و سازوکارهای اقتصادی مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع) و مدرس این دانشگاه، با عنوان «رابطه وجوهات شرعی و مالیات‌های حکومتی» برگزار شد.

عضو انجمن اقتصادی اسلامی ایران در جمع اساتید سطوح عالی حوزه علمیه خراسان، در ابتدای سخنان خود با اشاره به اینکه پرداخت همزمان وجوهات شرعی و مالیات‌های دولتی توسط قشر مذهبی و متدین از مسائلی است که از ابتدای انقلاب با شکل‌گیری جمهوری اسلامی زیر نظر ولی فقیه مطرح بوده است، گفت: در ارتکاز اکثریتی که به خمس و زکات به مثابه مالیات‌های حکومت اسلامی می‌نگرند، این یک پرداخت دو سویه و غیر منصفانه در مقایسه با دیگر اقشار جامعه محسوب می‌شود.

موحدی انگیزه شکل‌گیری این پژوهش را یکی از مواد پیش نویس لایحه قانون مالیات‌های مستقیم مصوب سال ۱۳۹۴ دانست و افزود: در آن مصوبه تصریح شده بود که پرداخت وجوهات شرعیه نمی‌تواند به عنوان هزینه قابل قبول مالیاتی تلقی ‌گردد و بدین وسیله طراحان لایحه مزبور راه هرگونه کسر شدن پرداختی‌های وجوهات شرعیه از بدهی مالیاتی افراد را سد کرده بودند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: اگرچه به دنبال تلاش‌های اقتصاددانان متعهد این ماده از لایحه مذکور حذف گردید، اما متأسفانه هیچ‌گاه طرح مورد اشاره در این پژوهش نیز نتوانست مورد قبول مسئولان مالیاتی قرار گیرد.

موحدی با بیان اینکه به طور قطع الگوی مطلوب نظام مالیاتی اسلام، یک الگوی یک‌پارچه است که دو نظام مالیاتی شرعی و حکومتی در عرض یکدیگر در آن وجود نخواهد داشت؛ اظهار کرد: راهکار مورد اشاره مقاله – کسر پرداختی‌های شرعی از بدهی مالیاتی – به منزله یکی از چند راهکار مورد نیاز برای دوران گذار به ساختار مطلوب است.

این پژوهشگر علوم اقتصادی در ادامه نشست تفصیلاً به الزامات و تبعات و محدودیت‌های ساختاری پیاده‌کردن همین الگو در هر دو سوی آن اشاره کرد که مورد نقد و بررسی و گفتگوی شرکت‌کنندگان قرار گرفت.

علاقه‌مندان می‌توانند اصل مقاله «ارتباط وجوهات شرعی و مالیات‌های حکومتی در الگوی پیشرفت اسلامی-ایرانی ( دلالت‌هایی برای حل پرداخت‌های دوسویه) به قلم مهدی موحدی بکنظر و محمدجواد رضایی» را در اینجا دانلود نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics