قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / راه‌اند ازی۳۰ کرسی جدید تدریس فقه مضاف و تخصصی در حوزه /گنجاندن ۸هزار آیه قرآن در ۲۹ متن آموزشی جدید حوزه
راه‌اند ازی۳۰ کرسی جدید تدریس فقه مضاف و تخصصی در حوزه /گنجاندن ۸هزار آیه قرآن در ۲۹ متن آموزشی جدید حوزه

معاون آموزش حوزه‌های علمیه در نشستی با نمایندگان طلاب مطرح کرد:

راه‌اند ازی۳۰ کرسی جدید تدریس فقه مضاف و تخصصی در حوزه /گنجاندن ۸هزار آیه قرآن در ۲۹ متن آموزشی جدید حوزه

دومین نشست مشترک مدیران ارشد حوزه‌های علمیه با نمایندگان طلاب و فضلا با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین رستم نژاد، معاون آموزش حوزه‌های علمیه برگزار شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین رستم نژاد در دومین نشست مشترک مدیران ارشد حوزه‌های علمیه با نمایندگان طلاب و فضلا، اظهار داشت: از جمله برنامه‌هایی که در دستور کار معاونت آموزش حوزه‌های علمیه قرار گرفته، اصلاح برنامه جاری آموزشی حوزه است که تغییر متون کتب نیز یکی از آنان می‌باشد.

وی در پاسخ به سوال یکی از نمایندگان که کتاب بر بال قلم برای طلاب پایه دوم بسیار سنگین است، ابراز داشت: اشکالاتی که درباره سنگینی برخی از متون بیان می‌شود، به معاونت منتقل شده و در حال بازسازی برخی از کتب جدید و قدیم هستیم.

امضای کتاب دانشنامه فقه از سوی مراجع را پیگیری می‌کنیم

معاون آموزش حوزه‌های علمیه با بیان این که: امضای کتاب دانشنامه فقه از سوی مراجع عظام تقلید که جدیدا تدوین شده، از مباحث درستی است که باید پیگیری شود، تصریح کرد: اینکه گفته شود کتاب عقائد با نگاه تفکیکی نوشته شده است، باید مصداقا مشخص شود که آیا اینگونه است یا خیر؟؛ این کتاب از سوی یک جمع محقق به رشته تحریر درآمده و نمایندگان محترم باید مصداقا مشخص کنند که کجای این کتاب همراه با اشکال می‌باشد.

پرونده تدوین کتب جدید باز است و از پیشنهادات استقبال می‌کنیم

وی بیان داشت: پرونده تمام کتب جدید تدوین شده باز است و تقاضای ما از همه حوزویان این است که اشکالات خود را به صورت مکتوب ارائه داده تا بتوانیم آن را رفع نماییم.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه اظهار داشت: در حال حاضر با تدوین کتب جدید، در سطح یک برای مقطع دیپلم و دانشگاه یک سال از سال‌های تحصیلی کم شده و اگر کتب سطح دو نیز تدوین شود، یک سال از سال تحصیلی سطح دو نیز کم خواهد شد.

رستم نژاد ابراز داشت: امسال پنج هزار طلبه تحت هدایت علمی-تربیتی بر اساس برنامه استعدادشناسی، استعدادیابی و … قرار گرفته‌اند ، تا بتوانیم مطابق با استعداد طلاب، به پیش رفته و برنامه ریزی داشته باشیم.

هشت هزار آیه قرآن در ۲۹ متن آموزشی گنجانده شده است

معاون آموزش حوزه‌های علمیه با بیان این که تصریح کرد: در ۲۹ متن آموزشی جدید بیش از هشت هزار مرتبه از آیات قرآن استفاده شده که تحولی بزرگ در کتب درسی است، بیان داشت: کل دوره تفسیر در سطح یک طلاب دیده شده تا طلاب از ابتدا بتوانند با تفسیر این کتاب آسمانی آشنا شوند.

وی اظهار داشت: امروز ۳۲ رشته و گرایش فقط برای علوم قرآن و تفسیر تا سطح چهار برای طلاب برنامه ریزی شده تا فضلا و روحانیون بتوانند به صورت کامل و دقیق به این رشته بپردازند.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه ابراز داشت: امروز مهارت افزایی در دروس حوزه از برنامه‌های جدید ماست که صرف مهارتی، نحو مهارتی و … از جمله کتب جدید است.

برخی از فعالیت‌های اخیر معاونت آموزش حوزه

رستم نژاد به برخی از فعالیت‌های اخیر معاونت آموزش اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: اصلاح محدوده‌های درسی، معرفی منابع درسی بدیل (بیش از ۴۰ عنوان)، معرفی کتاب‌های حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری، حذف برخی از امتحانات شفاهی، واسپاری امتحانات کتبی و شفاهی به مدارس، ارائه تقویم آموزشی جدید با انعطاف فراوان و … از جمله فعالیت‌های این معاونت بوده است.

معرفی کتب بدیل برای تمام دروس حوزه

وی تصریح کرد: در کنار تمام درس‌ها حتی کتاب اصول (غیر از لمعه که فعلا ابلاغ نشده است)، یک الی چهار کتاب بدیل معرفی شده است تا طلاب و فضلا بتوانند با انتخاب مناسب، تحصیل مناسب خود را داشته باشند، در بحث امتحانات نیز کارهای خوبی صورت گرفته تا بتوانیم از مشکلات موجود کم کنیم.

 

نگاهی بر برخی اشکالات امتحانات طلاب

رستم نژاد اظهار داشت: «تجمیع و تمرکز امتحانات و تعیین زمان آن در ستاد مرکزی»، «نادیده گرفته شدن شرایط اقلیمی و جغرافیایی در کشور»، «اخذ امتحانات شفاهی طلاب کل کشور در قم تنها توسط ۳۰ استاد ممتحن»، «تراکم طلاب در امتحانات شفاهی پایه ۷ و ۹»، «بی ضابطه بودن امتحانات شفاهی و عدم توزیع متوازن آن در پایان کتاب و پایان مقاطع»، «عدم اتمام محدوده‌های درسی در تعدادی از دروس و پایه‌ها» و … از جمله اشکالات موجود در بخش امتحانات بوده که تلاش کردیم از این مشکلات بکاهیم.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه اذعان داشت: پس از تغییرات در بحث امتحان شفاهی، ۱۳ هزار و ۵۰۰ نفر از طلاب معاف از امتحان بعدی شده و قریب به شش هزار نفر نیز با حذف امتحان به سمت اخذ موضوع برای پایان نامه روانه شدند که بسیاری از مشکلات طلاب در موضوعات گوناگون حل شد.

۳۰ استاد امتحان شفاهی کشور به ۲۷۰ استاد تبدیل شده است

رستم نژاد خاطرنشان ساخت: در گذشته ۳۰ استاد امتحان شفاهی برای کل حوزه‌های علمیه کشور وجود داشت، اما امروز ۲۷۰ استاد امتحان شفاهی حکم دار در کشور داریم.

وی ابراز داشت: امروز مکالمه عربی از برنامه‌های اصلی آموزشی ما برای طلاب است؛ اما در بخش اساتید مکالمه عربی مشکل داشته و نمی‌توانیم پاسخگوی نیاز کل کشور باشیم.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه بیان داشت: برای مهارت یابی طلاب، مرکز آموزش‌های کاربردی حوزه راه‌اند ازی شده تا طلاب بتوانند مهارت‌های لازم در موضوعات گوناگون به دست بیاورند.

راه‌اند ازی ۳۰ کرسی جدید تدریس فقه مضاف و تخصصی در حوزه

معاون آموزش حوزه‌های علمیه اظهار داشت: امسال حدود ۳۰ کرسی تدریس فقه مضاف و تخصصی شناسایی شده و مورد حمایت قرار گرفته‌اند و آنان را رسمی کرده‌ایم.

دلائل برگزاری امتحانات نیم سال اول در فروردین ماه

رستم نژاد با اشاره به دلیل برگزاری امتحان نیم سال اول در فروردین ماه، ابراز داشت: نخستین دلیل آن بود که مراجع عظام تقلید فرمودند که در ایام تحصیل (از شهریور تا خرداد سال بعد) امتحانی گرفته نشود و ما حق گرفتن امتحان را در قم نداریم؛ وقتی تصمیم بر امتحان پس از خرداد شد، عده ای از طلاب از مرکز مدیریت تقاضا کردند که نمی‌توانیم تمام کتاب را در خرداد امتحان دهیم؛ به همین دلیل به صورت اختیاری امتحان نیم سال اول را در هفته دوم فروردین ماه قرار دادیم؛ اما اصل شروع امتحان در خردادماه خواهد بود.

وی خاطرنشان ساخت: امتحان فروردین ماه، امتحان رسمی حوزه نیست؛ بلکه برای طلابی که فرصت حضور در امتحان را دارند، این امتحان را برگزار می‌کنیم.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه در بخش دیگر از سخنان خود به سوالات و پیشنهادات نمایندگان پاسخ داد و تصریح کرد: تاکنون قریب به یک هزار طرح رسیده به معاونت آموزش مورد مطالعه قرار گرفته تا بتوانیم از میان این طرح‌ها، برنامه‌های مناسبی برای طلاب داشته باشیم که از این طرح‌های رسیده، ۱۰۰ طرح مورد قبول بوده است.

۱۸ هزار استاد حکم دار در حوزه حضور دارند

رستم نژاد بیان داشت: امروز قریب به ۱۸ هزار استاد حکم دار در حوزه داریم که قریب به پنج هزار نفر از آنان مشغول به تدریس در کل کشور هستند.

وی خاطرنشان ساخت: نظرات، پیشنهادات، انتقادات، افکار و … بسیاری در حوزه وجود دارد که ما باید تمام این مباحث را جمع کرده و از میان آن، در حد توان بهترین‌ها را اجرا نماییم.

رستم نژاد تصریح کرد: حوزه همچون هواپیمای در حال حرکت است که دارای مشکلاتی نیز بوده و مهندسین آن باید آن را در حال حرکت تعمیر نمایند.

معاون آموزش حوزه‌های علمیه بیان داشت: امروز طرح‌هایی که در معاونت آموزش پس از چکش کاری‌های بسیار به تصویب می‌رسد، به نهادهای علمی گوناگون ارسال می‌شود تا بتوانیم نظرات همه را جمع کرده و پس از آن اجرا نماییم.

رستم نژاد اظهار داشت: دروس حوزه در پنج شنبه تعطیل نیست و اعلام کرده‌ایم که نباید دروس تعطیل شود.

بنابر گزارش حوزه نیوز، در این جلسه نمایندگان طلاب نیز انتقادات و پیشنهاداتی داشتند که بدین شرح است:

«همراهی مدیران با برنامه‌های آموزشی»، «تصحیح ذهن طلاب نسبت به قوانین حوزه»، «سنگینی برخی از کتب موجود برای طلاب»، «الزام مدیران به اجرای برنامه‌های آموزشی»، «توانمندسازی طلاب در مکالمه عربی»، «مهارت افزایی بیشتر برای طلاب»، «زیاد بودن محدوده برخی از کتب مخصوصا در پایه ۸ و ۹»، «زیادی کتب برخی از پایه‌ها همچون پایه هفت»، «صحیح نبودن تعطیلی دروس در پنج شنبه»، «عدم بروز بودن کتب علوم پایه»، «عدم درست خوانی علوم پایه در حوزه»، «عدم ضابطه مند بودن تدریس در حوزه»، «ارزیابی اساتید از سوی حوزه»، «برنامه ریزی برای اتمام کتب در پایان سال»، «ضرورت مشاوره تخصصی تحصیلی»، «ضرورت نظارت بیشتر بر معاون آموزش و پژوهش مدارس علمیه»، «ضرورت تدریس منطق، بلاغت و اصول تطبیقی در حوزه»، «ضرورت راه‌اند ازی کارگاه روش اجتهاد برای طلاب»، «ورود بیشتر حوزه به فقه‌های مضاف»، «واسپاری امتحانات شفاهی درس خارج به استاد همان طلبه»، «تدبیر برای کسری معدل طلاب سطح دو و سه»، «ارزش گذاشتن به اساتید قرآن در حوزه»، «ضرورت توجه بیشتر به ورزش در مدارس علمیه»، «تدریس پایان نامه نویسی در حوزه»، «تربیت طلاب پژوهش محور»، «تزریق استاد امتحان شفاهی جوان به دائره اساتید»، «توجه بیشتر به نخبگان حوزه»، «شناسایی طلاب نخبه برای تدریس»، «رسیدگی بهتر به اساتید حوزه»، «اعطای حکم تدریس به طلاب مدرک دار سطح چهار»، «تحویل پایان نامه‌های حوزوی به معاونت پژوهش»، «نظارت منظم بر دروس اساتید سطوح عالی»، «زمانبر بودن تصویب پایان نامه‌ها»، «تدریس روش تحقیق و پایان نامه نویسی به طلاب» و … بخشی از نظرات و پیشنهادات نمایندگان طلاب و فضلا بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics