قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / راه اندازی شورای افتای اهل سنت در کردستان
راه اندازی شورای افتای اهل سنت در کردستان

نماینده ولی فقیه در استان کردستان خبر داد:

راه اندازی شورای افتای اهل سنت در کردستان

نماینده ولی فقیه در کردستان در دیدار با حضرت آیت‌الله مکارم شیرازی از راه اندازی شورای افتا در شهرهای مختلف استان کردستان خبر داد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت الاسلام والمسلمین سید محمد حسینی شاهرودی در دیدار جمعی از علماء، بزرگان و ائمه جمعه کردستان با حضرت ‌‌آیت‌الله مکارم شیرازی که در دفتر ایشان برگزار شد گفت: هفته وحدت اثرات بسیار ارزشمندی داشته است و ماه ربیع در اهل سنت گرامی داشته‌‌ می‌شود و جشن‌‌‌های مفصلی برگزار‌‌ می‌شود که همین عوامل سبب وحدت بین مردم کردستان‌‌ می‌شود.

او با تاکید بر اینکه زندگی مسالمت آمیز شیعه و سنی در کنار هم در کردستان مثال زدنی است گفت: حتی نمایندگان دین کشور اندونزی که به کردستان سفر کردند اظهار داشتند که ارتباط بین شیعه و سنی خلاف تصور ماست.

نماینده ولی فقیه در کردستان با اشاره به مشکلات این شهر بیان کرد: نظام خدمات خوبی در این منطقه داشته اما  کردستان به لحاظ عقب ماندگی‌‌‌هایی که از گذشته و قبل از انقلاب داشته است آنچنان نتوانسته توسعه پیدا کند و لازم است توجه بیشتری به این منطقه شود.

او در خصوص راه اندازی شورای افتاء در استان کردستان گفت: ما در هر شهر یک شورای روحانیت ایجاد کردیم که در شهرهای کوچک ۵ نفر و در شهرهای بزرگ ۷ نفر است و شورای استان نیز متشکل از ۱۵ نفر‌‌ می‌باشد که آنچه مربوط به مسائل اختلافی است در این شورا بررسی‌‌ می‌شود و نظری که داده‌‌ می‌شود مورد احترام همه شافعی‌‌‌ها هست.

حسینی شاهرودی کردستان را مرکز تخصصی شافعی خواند و افزود: سایت شافعی نیوز به ۵ زبان دنیا در حال فعالیت است و ما حتی کشورهایی چون اندونزی و مالزی با حدود ۲۰۰ میلیون شافعی را از اینجا تغذیه‌‌ می‌کنیم.

او همچنین افزود: علماء کردستان قبل و بعد از انقلاب همراه با نظام جمهوری اسلامی بودند که وجود ۵۲ شهید روحانی اهل سنت موید این مطلب است و نیز ۵۴۰۰ شهید انقلاب و دفاع مقدس و ترور تقدیم کرده ایم.

تجلیل ‌‌آیت‌الله مکارم شیرازی از تشکیل شورای افتاء اهل‌سنت در کردستان

در این دیدار حضرت ‌‌آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی با یادآوری خاطرات خود در مهاباد و زمان تبعید در دوران قبل از انقلاب گفت: من در کردستان و مهاباد دوستان خوبی از اهل سنت دارم و این ارتباط همچنان برقرار است، برادران اهل سنت ما بسیار مهربان و خونگرم، خالص و مخلص هستند و این خاطرات خوب را فراموش نخواهم کرد.

ایشان هفته وحدت را سبب نزدیک تر شدن شیعه و سنی دانست و افزود: افراد کوردل‌‌ نمی‌توانند جشن‌‌‌هایی که در این هفته برگزار‌‌ می‌شود را بپذیرند و‌‌ می‌خواهند پیغمبر اکرم(ص) به فراموشی سپرده شود ولی ما‌‌ می‌خواهیم نام رسول الله بهتر و بیشتر در همه جا مطرح شود.

‌‌آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به مشکلات ارتباط بین اهل سنت و شیعه که قبل از انقلاب اسلامی وجود داشت گفت: در آن زمان نام اسلام ضعیف بود اما اکنون سنی و شیعه به خوبی در کنار هم زندگی‌‌ می‌کنند و هیچ مشکلی وجود ندارد، در مشترکات با هم همکاری‌‌ می‌کنند و در صورت اختلاف طبق فتوای خود رفتار‌‌ می‌کنند.

معظم‌له مشترکات را بیشتر از اختلاف بین سنی و شیعه دانست و افزود: ما در عقیده به رسول الله، قرآن، کعبه و موارد زیادی هم عقیده هستیم حال یک نفر دست بسته و یک نفر دست باز نماز‌‌ می‌خواند نباید سبب اختلاف شود.

این مرجع تقلید شیعیان مشترکات را عامل اصلی پیوند بین مسلمانان خواند و تصریح کرد: ما در اعمال حج‌‌ می‌بینیم که مسلمانان باید باهم وحدت داشته باشند زیرا همه از مذاهب مختلف در کنار هم هستند و این مشترکات آنقدر زیاد است که کسی‌‌ نمی‌فهمد چه کسی سنی و چه کسی شیعه است.

او ادامه داد: من در نماز جمعه‌‌‌‌ای که در مکه شرکت کردم دیدم که همه از مذهب، ملت و نژاد مختلف دور هم جمع شدند و از این حرکت لذت بردم.

‌‌آیت‌الله مکارم شیرازی با اشاره به اینکه ما نباید اجازه دهیم دشمن در میان ما اختلاف ایجاد کند گفت: ما باید به مقدسات هم احترام بگذاریم و عقاید یکدیگر را از هم سوال کنیم نه از دشمنانمان. اگر از دیگران سوال کنیم آنها‌‌ می‌خواهند دائما اختلاف زیاد شود و اخبار دروغ‌‌ می‌گویند تا اختلاف زیاد شود.

ایشان ادامه داد: مثلا علماء اهل سنت عراق‌‌ می‌گویند شیعه در آخر نماز سه بار دست خود را بالا‌‌ می‌آورد و‌‌ می‌گوید جبرئل خیانت کرد و باید وحی را به علی‌‌ می‌داد در صورتی که اینگونه نیست و این امر را برای جدایی افکندن مطرح‌‌ می‌کنند.

این مرجع تقلید ، ایجاد شورای افتا که در شهرهای استان کردستان با حضور علمای شیعه و اهل سنت ایجاد شده را بسیار مفید دانست و افزود: در این شوراها‌‌ می‌توان مطالب را به هم انتقال داد و از کار دشمن که هدفش ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی است جلوگیری کرد. کار دشمن جدایی افکندن است که این کار از زمان فرعون وجود داشته است و فرعون مردم مصر را به دو گروه تقسیم کرد و آنها را به جان هم انداخت؛ این اصل بعد از ۳ هزار سال همچنان حاکم است که تفرقه بیفکن و حکومت کن.

معظم‌له علاقه شافعی مذهب‌‌‌ها به اهل بیت را عامل افزایش پیوند بین شیعه و سنی دانست و افزود: وقتی اتحاد ما زیاد باشد تهدیدها و تحریم‌‌‌ها‌‌ نمی‌تواند اثرگذار باشد و هفته وحدت فرصت خوبی است برای همه ما و من این هفته را به شما برادران عزیزم تبریک عرض‌‌ می‌نمایم.

‌‌آیت‌الله مکارم شیرازی جوانان را مهمترین سرمایه‌‌‌های کشور خواند و افزود: امروز دشمن به وسیله فضای مجازی، اخلاق و ایمان جوانان ما را خراب‌‌ می‌کند، باید مراقب جوانان باشیم و اجازه ندهیم دشمن نفوذ کند، جوانان را به مساجد و جشن‌‌‌ها دعوت و به آنان محبت کنید.

ایشان برقراری مسائل دینی و حجاب را مهم دانست و افزود: قرآن مجید در مورد اختلاف آیات زیادی دارد و در یکی از آیات اختلاف را همطراز زلزله و صاعقه ویرانگر دانسته است.

بنابر گزارش شفقنا، این مرجع تقلید شیعیان در پایان در خصوص مشکلات مالی علما و روحانیون اهل سنت گفت: من در خصوص حقوق روحانیون صحبت‌‌ می‌کنم تا ان‌شالله وابستگی آنها به مردم کم شود و من به سهم خود اقدام‌‌ می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics