قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / رسالتان فی تنجیس المتنجس و نجاسه الخمر و العصیر العنبی
رسالتان فی تنجیس المتنجس و نجاسه الخمر و العصیر العنبی

انتشار دو رساله علمی از آیت‌الله سیدیونس اردبیلی (ره)؛

رسالتان فی تنجیس المتنجس و نجاسه الخمر و العصیر العنبی

کتاب «رسالتان فی تنجیس المتنجس و نجاسه الخمر و العصیرالعنبی» اثر ‌‌آیت‌الله سید یونس اردبیلی (ره) با تحقیق و تعلیق حجت‌الاسلام سید محمدمهدی رفیع‌پور به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، ‌‌آیت‌الله سید یونس اردبیلی (ره) در این دو رساله به بررسی مسأله تنجیس متنجس و نجاست خمر و عصیر عنبی پرداخته است. این دو اثر نسبتا مختصر پیشتر یک‌بار و بدون تحقیق چاپ شده است و اینک و با توجه به دردسترس نبودن نسخ آن، به‌تازگی با تحقیق حجت‌الاسلام سید محمدمهدی رفیع‌پور تهرانی در اختیار فضلا و علاقه‌مندان قرار گرفته است.

درباره ‌‌آیت‌الله حاج سید یونس اردبیلی(ره) از مراجع و علمای برجسته مشهد مقدس

تاریخ ولادت ‌‌آیت‌الله اردبیلی محل اختلاف است اما بیشتر پژوهشگران معاصر ۱۲۹۳ را ترجیح داده‌اند. او پس از فراگیری مقدمات در اردبیل برای ادامه تحصیلات حوزوی ابتدا به زنجان رفت و از محضر عالمان برجسته حوزه آن شهر از جمله آیات: ملاقربانعلی زنجانی و ملا سبزعلی حکیم بهره برد و سپس عازم عتبات عالیات شد و در نجف اشرف سالیان درازی از محضر آیات عظام فاضل شربیانى، آخوند ملا محمدکاظم خراسانی، سید محمّدکاظم یزدى و شیخ الشریعه اصفهانى، علم آموخت. پس از آن به کربلا سفر کرد و در حوزه میرزا محمّدتقى شیرازى شرکت کرد.

سید یونس با پایان تحصیلات خود و نایل شدن به مرتبه اجتهاد در سال ۱۳۴۸ق به اردبیل بازگشت و در این شهر به اقامه نماز جماعت و فعالیتهای دینی مشغول شد.

فعالیت‌‌های اجتماعی و سیاسی: موضع‏گیرى آیت‌الله اردبیلى در جریان مسجد گوهرشاد و اعتراض به ظلم و استبداد رضاخانی در سال ۱۳۵۴ (۱۳۱۴ش) موجب شد ایشان با تنى چند از علما بازداشت شده و به تهران اعزام گردد. وی مدتى در بازداشتگاه بود سپس به اردبیل برگردانده شد و چند سال دیگر را مجددا به خدمات دینی در زادگاه خود سپری کرد.

 پس از شهریور ۱۳۲۰ و سقوط رضاخان مرحوم اردبیلی برای بار دوم به مشهد هجرت کرد و تا پایان عمر خویش_جز ایام سفر و بیماری_ در جوار امام رضا(ع) اقامت نمود. از جمله فعالیت‌های ایشان در اردبیل ایستادگی در برابر توده‏اى‏ها ناکام گذاشتن فعالیت‌هاى باقروف وابسته سیاسى روسها در آذربایجان است. در طول نهضت ملى نفت بیت مرحوم اردبیلى بار دیگر به مرکز تصمیم‏گیرى چهره‏هاى مذهبى و سیاسى مشهد تبدیل شد. آیت‌الله کاشانى در سفر سال ۱۳۲۹ به مشهد، به منزل ایشان وارد گردید.

شاگردان: سید محمد حجت کوه‌کمری تبریزی در مقطع سطوح، سید محمد علی موسوی تبریزی، میرزا ولی الله سرابی اشراقی، شیخ محمد واعظ زاده خراسانی، سید ابوالحسن مولانا، شیخ بیوک مروج اردبیلی، شیخ محمد علمی اردبیلی، حاج میرزا حسین واعظ، شیخ ابراهیم سلطانی، دکتر سید جواد مصطفوی، شیخ کاظم مدیر شانه‌چی، شیخ جعفر زاهدی، شیخ عبدالرحیم جعفری، حاج ملایوسف صاحب الزمانی، شیخ ابو الفضل دانیالی، ملا بشیر مدرس اردبیلی.

آثار: همه آثار کتبی ایشان_غیر از رساله فتوایی_ به زبان عربی است: رساله عملیه: «وجیزه المسائل»، تعلیقه بر العروه الوثقی، معتقدات القاصر فی أصول الدین، رساله فی التّرتب، رساله فی تنجیس المتنجّس، رساله فی نجاسه الخمر و العصیر العنبیّ، رساله فی فروع العلم الإجمالی، رساله فی أصاله الصّحه، رساله فی قاعده لا ضرر، هدیه القاصر فی صلاه المسافر.

ارتحال: آیت‌الله سید یونس اردبیلى یک سال پیش از رحلت، یعنى سال ۱۳۷۶ ه ق به نجف اشرف سفر کرد و مورد استقبال جامعه روحانیت و مردم قرار گرفت و به تقاضاى بزرگان حوزه خارج فقه درسی را شروع کرد و با حالت مریضى به تهران عزیمت کرد. در جماران زیر نظر هیئت‏ پزشکان بود تا اینکه در ۲۱ ذى‏القعده سال ۱۳۷۷ ه ق/ ۱۳۳۷ ه ش، در ۸۴ سالگى در تهران درگذشت و پیکر پاک ایشان به مشهد حمل انتقال و در دار السعاده حرم مطهّر مدفون گردید.

گفتنی است، در مقدمه کتاب حاضر به زندگینامه و احوال ایشان بصورت فشرده پرداخته شده و منابع ترجمه معظم‌له برای مطالعه بیشتر ذکر گردیده است.

یادآوری می‌شود، «رساله ترتب (در اصول فقه)» و «معتقدات القاصر فی اصول الدین(در کلام)  در دست تحقیق حجت‌الاسلام رفیع‌پور است که در آینده منتشر خواهد شد.

علاقه‌مندان جهت تهیه اثر با قیمت ۹۰ هزار تومان، همراه ۱۰ درصد تخفیف، می‌توانند با شماره تلفن ۰۹۱۲۸۱۲۵۱۲۷ تماس حاصل نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics