قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / روایات ساختگی و دیدگاه‌های اشتباه دربارۀ سیره امام عصر(عج)/ محمد عندلیب همدانی
روایات ساختگی و دیدگاه‌های اشتباه دربارۀ سیره امام عصر﴿عج﴾/ محمد عندلیب همدانی

یادداشت؛

روایات ساختگی و دیدگاه‌های اشتباه دربارۀ سیره امام عصر(عج)/ محمد عندلیب همدانی

شبکه اجتهاد: آنچه از مطالب مسلم در سیرۀ امام زمان است این که او برای اجرای قسط و عدالت قیام می‌کند و در رفتار و گفتار او به جز عدالت همراه با رحمت چیز دیگری نیست، بنابراین بدیهی است هر آنچه به او در روایات منتسب شود و از جاده عدالت خارج باشد، جعلی و کذب است.

امام برای برپایی احکام قرآن و سنت قیام می‌کند پس هر روایتی که انجام خلاف احکام مسلم قرآن و سنت را به او نسبت داد مجعول و غیر قابل قبول است.

دشمنان مکتب اهل‌بیت (علیهم‌السلام) برای زشت و کریه نشان دادن چهره زیبای دین و برای دور کردن مردم از تفکر بالنده مهدویت روایاتی را جعل کردند و پخش کردند و حتی جعل سند کردند و به ظاهر روایاتی را منتشر کردند که گویا از راست‌گویان هم نقل شده ولی واقعیت نداشت، این خود محتاج بحث مفصلی است که در این مختصر نمی‌گنجد.

تعداد بسیاری از این روایات از نظر رجالی سندی نامعتبر دارند و اساساً قابل اعتماد نیستند…. وجود یک روایت در حتی کتاب کافی دلیل بر اعتبار آن نیست تا چه رسد به بحارالانوار مرحوم علامه مجلسی، مرحوم علامه این کتاب را برای کسانی نوشته که بتوانند حدیث را نقد و بررسی سندی و متنی کنند و توانایی اعتبار سنجی روایات را داشته باشند، نه برای عموم؛ لذا احادیث غیر معتبر و جعلی در بحارالانوار یافت می‌شود. از جمله برخی روایاتی که دربارهٔ سیرهٔ حضرت بقیه‌الله آمده است.

سیره امام زمان (سلام‌الله‌علیه) قلع و قمع فساد و ظلم و جور است بنابراین مسلم است که مفسدین و ظالمین با او درگیری نظامی پیدا خواهند کرد ولی او بر پایه دستور قرآن حتی با دشمن نیز ناعادلانه رفتار نمی‌کند.

امام عصر (ارواحنا فداه) قصاص می‌کند اما او در عین حق قصاص دستور قرآنی عفو را هم به‌جا رعایت می‌کند و به‌جا هم عادلانه و به‌اندازه ظلم و جور افراد و نه بیشتر آنان را قصاص می‌کند و این قصاص حق است و عدل

سیره امام زمان (علیه‌السلام) رسیدن به اهداف مقدس و زیبا با اتخاذ وسیله و راه زیباست نه رسیدن به هدف از هر راه و هر وسیله‌ای و هر روایت و گزارشی خلاف این مطلب، دروغ محض است.

امام زمان (علیه‌السلام) جلوه خدایی است که رحمت او بر غضب او سبقت گرفته؛ لذا غضب او فقط بر ظالمان و جائران است و ترسیم هر چهره دیگری غیر این از امام، ساخته و پرداختهٔ ذهن دشمنان دانا یا احیاناً دوستان نادان است.

امام مظهر خدایی است که او را تواب رحیم می‌خوانیم؛ لذا توبه همگان را می‌پذیرد بله جنایتکاران و آدمکشان و ظالمان بر بشریت باید قصاص عادلانه شوند حتی اگر توبه حقیقی کنند چون توبه رابطه او را با خدا اصلاح‌کرده ولی جنایات او را بر بشر که برطرف نمی‌کند.

در یک کلام روایات را باید با محک قطعیات عقل و محکمات قرآن و سنت سنجید و روایاتی که خلاف عقل قطعی و خلاف قطعی قرآن و سنت هستند، قیمت و ارزشی ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics