قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / رونمایی از دوره ۷ جلدی «انوار المواهب» ترجمه و شرح مکاسب
رونمایی از دوره 7 جلدی «انوار المواهب» ترجمه و شرح مکاسب

با حضور اساتید در نشستی برگزار شد؛

رونمایی از دوره ۷ جلدی «انوار المواهب» ترجمه و شرح مکاسب

«انوار المواهب» دوره ۷ جلدی ترجمه و شرح مکاسب شیخ مرتضی انصاری (ره) است که به‌تازگی از سوی استاد محسن غرویان ترجمه و تبیین و توسط انتشارات دارالفکر به زیور طبع آراسته شده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، آئین رونمایی از دوره ۷ جلدی «انوار المواهب» که شرحی بر مکاسب شیخ انصاری است، با حضو مؤلف اثر استاد محسن غرویان و سخنرانی استاد محمدحسن صافی گلپایگانی در مؤسسه «اندیشه اسلامی معاصر» قم برگزار شد.

استاد صافی گلپایگانی: شیخ انصاری مشعل‌دار بزرگ مباحث فقهی و اصولی در عصر حاضر است. ایشان با تالیفات ارزنده خود، تحول عظیمی را در عالم اجتهاد و مباحث فقهی و اصولی ایجاد کردند. خداوند به بزرگانی مانند شیخ طوسی، میرزای شیرازی، سید مرتضی، علامه حلیف محقق حلی و دیگرانی که صاحب سبک و مکتب بودند، به خاطر ورع و زهد و خداترسی پاداش بزرگی داد که توانستند در حوزه‌های علمیه دارای آثار باقی باشند.

بیش از ۳۰۰ نفر از علمای بزرگ در درس شیخ انصاری شرکت‌ می‌کردند و این عدد بزرگی است آن هم در زمانی که معیشت طلاب در نجف اشرف بسیار سخت بود. مرحوم والد ما نقل‌ می‌کردند دورانی که در نجف درس‌ می‌خواندند آنقدر معیشت و زندگی سخت‌ می‌شد که برخی گاهی گرسنه‌ می‌خوابیدند.

نزدیک به ۲۰۰ نفر از اعاظم و فضلای بزرگ بر تالیفات مرحوم شیخ شرح نوشته‌‌اند و این نکته مهمی است و هنوز هم شرح نویسی بر تالیفات شیخ ادامه دارد.

قبل از مرحوم شیخ، مرحوم آیت‌الله وحید بهبهانی صاحب مکتب در فقه و اصول بود و قبل از ایشان هم محقق حلی و علامه بودند. با آمدن شیخ، نظام و ساختار فقهی و اصولی به هم خورد و ساختار جدیدی را پیدا کرد.

از ویژگی‌های شیخ انصاری زهد، تقوا، تلاش و جدیت در درس است. ایشان برای بهره‌گیری از اساتید زمان خود به شهرهای مختلف ایران سفر کرد و سپس به نجف رفت. بعد از درگذشت صاحب جواهر، ایشان محل رجوع مردم شد.

مرحوم شیخ با آن مقام علمی در برابر مردم عادی یا طلبه حوزه علمیه متواضع بود.برخی تا به مقام و منصب و جلالی‌ می‌رسند از توسلات به معصومین دست‌ می‌کشند، اما بزرگان ما همچون مرحوم شیخ همواره متول به ائمه (ع) در هر زمینه‌ای می‌شدند. ایشان مجلس روضه داشتند و با کمال تواضع در مجالس توسل به اهل بیت (ع) حضور‌ می‌یافت.

استاد محسن غرویان: «مکاسب» کتاب درسی است و درباره آن نظرات مختلفی داده شده؛ برخی معتقدند که «مکاسب» کتاب مجتهدپرور است یعنی ورود و خروج شیخ در مباحث، روش اجتهاد را به فضلا آموزش‌ می‌دهد.

کتاب «مکاسب» راه تحلیل مسائل را به صورت عملی به انسان یاد‌ می‌دهد و از نظر موضوعات، بسیاری از موضوعات در زمان شیخ نبوده یا تبدل موضوع شده و بر آنها منفعت مقصوده عقلایی مترتب شده و‌ می‌توان حکم به خرید و فروش آنها داد.

کتاب «مکاسب» شیخ از لحاظ فقهی دارای نواقصی است ولی از نظر طرح مباحث کتاب بی‌نظیری است. شیخ با توجه به موضوعات مطرح در زمان خود، طرح بحث کردند لذا فقهای امروز ما باید به موضوعات روز که در گذشته نبوده ولی امروز مطرح شده است، پاسخ دهند. ما این کتاب را شرح کوتاهی دادیم که برای طلاب و دانشجویان قابل استفاده باشد.

علاقه‌مندان برای تهیه اثر می‌توانند به قم، خیابان شهدا (صفائیه)، مجتمع تجاری صفائیه، طبقه سوم مراجعه و یا با شماره تلفن ۰۲۵۳۷۷۳۳۶۴۵ تماس حاصل نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics