قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / رونمایی از مجموعه «فلسفه علم اصول» اثر آیت‌الله آملی لاریجانی
صادق آملی لاریجانی

رونمایی از مجموعه «فلسفه علم اصول» اثر آیت‌الله آملی لاریجانی

مجموعه «فلسفه علم اصول»، به قلم آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، ۳۰ اردیبهشت‌ماه، باحضور اساتید، فضلا و طلاب حوزه علمیه قم رونمایی می‌شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، مراسم رونمایی از مجموعه «فلسفه علم اصول»، اثر آیت‌الله آملی لاریجانی، در ساعت ۱۰:۳۰ روز پنجشنبه در قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی واقع در ابتدای خیابان معلم برگزار می‌شود.

رئیس قوه قضائیه هدف از گردآوری این مجموعه را پالایش علم اصول فقه از مجموعه مسائلی می‌داند که نسبت به مسائل این علم جنبۀ مقدماتی دارد و درجه دوم به شمار می‌آید. به نظر مؤلف، شایسته است این مباحث در علمی مستقل از علم اصول گردهم آید که وی عنوان «فلسفه علم اصول» را برای آن برگزیده است.

در طرح پیشنهادی آیت‌الله آملی لاریجانی برای این مجموعه، چهار گونه مبادی از یکدیگر تفکیک شده‌ است: مبادی عقلی، مبادی مرتبط با بنای عقلا، مبادی زبانی و مبادی احکامی. این مجموعه در پنج بخش و سی و سه جلد تنظیم گردیده که به مرور ارائه خواهد شد. بخش اول مجموعه به مباحثی کلی دربارۀ علم اصول اختصاص دارد و بخشهای دوم تا پنجم، هر یک از مبادی مذکور را بررسی می‌کند.

گفتنی است با اینکه این مجموعه در قلمرو یکی از تخصصی‌ترین مباحث حوزوی است، به زبان فارسی نگارش یافته است. از همین‌رو برای اساتید و دانشجویان علاقه‌مندی که به زبان عربی تسلط ندارند، قابل استفاده است.

از دیگر ویژگی‌های مجموعه این است که جهت دستیابی آسان به مطالب، افزون بر عناوین و زیرعناوین، نمایه‌هایی محتوایی در حاشیۀ صفحات گنجانده شده است. این امر تاحدی از مشکل مبسوط بودن مطالب مجموعه می‌کاهد.

بخش عمده‌ای از محتوای مجموعه به توضیح و نقد دیدگاه‌ بزرگان علم اصول اختصاص دارد. نویسنده در هر بحث گزیده‌هایی از عبارات مورد استناد را آورده تا خواننده از مراجعه به انبوهی از کتاب‌ها بی‌نیاز گردد.

شایان ذکر است مجموعه مذکور حاصل ۱۰ سال تدریس آیت‌الله آملی لاریجانی در قالب درس خارج اصول فقه در شهر قم می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics