قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «زکات» آنگونه که باید معرفی نشده است/ امروز رسیدگی به امور مردم بر همه واجب است
پیام آیت‌الله نوری همدانی به همایش نکوداشت وکلای شرعی امام خمینی

آیت‌الله نوری همدانی:

«زکات» آنگونه که باید معرفی نشده است/ امروز رسیدگی به امور مردم بر همه واجب است

آیت‌الله نوری همدانی در پیامی به همایش زکات با تاکید بر تبیین وجوب زکات در جامعه بیان کرد: «امروز رسیدگی به امور مردم خصوصاً مستضعفین بر همه واجب و لازم است و افضل عبادات خدمت به مردم است، همه ما وظیفه داریم مشکلات مردم را حل کنیم».

به گزارش شبکه اجتهاد، متن پیام به شرح زیر است: «بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحیمِ. الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ وَ الصَّلَاهُ وَ السَّلَامُ عَلَی سَیِّدِنا وَ نَبِیِّنَا أَبِی ‌الْقَاسِمِ المصطفی مُحَمَّد وَ عَلَی أهلِ بَیتِهِ الطَّیِّبِینَ الطَّاهِرِینَ سیَّما بَقیَّه اللَّهِ فِی الأرَضینَ.

با سلام و تحیت به آن مجمع محترم. یکی از موضوعاتی که قرآن کریم در آیات مختلف به آن تأکید نموده است موضوع زکات است و در منابع دینی و روائی و در قرآن کریم عمدتاً در کنار موضوع نماز و جهاد قرار گرفته است.

زکات واجبی است که مورد اتفاق مسلمانان می‌باشد و در قرآن کریم وجوبش در مکه بوده است و در ابتدا پایه گذاری حکومت اسلامی توسط پیامبر خاتم «صلی اللّه علیه و آله» به شخص پیامبر امر به جمع آوری زکات نموده است و پروردگار متعال تأکید به بهترین وجه برای اقامه نماز و پرداخت زکات دارد «وَأَقِیمُوا الصَّلَاهَ وَآتُوا الزَّکَاهَ وَارْکَعُوا مَعَ الرَّاکِعِینَ»

این واجب الهی بدون شک در رشد و تعالی و ترقی زندگی دنیوی انسان مؤثر است و در بیانی وجود مقدس پیامبر اکرم فرمود: «ندادن زکات موجب فقر و تنگدستی خواهد شد.»

زکات که به معنی پاکی است باعث پاک شدن و تزکیه نفس می‌گردد. «خُذْ مِنْ أَمْوَالِهِمْ صَدَقَهً تُطَهِّرُهُمْ وَتُزَکِّیهِمْ بِهَا وَصَلِّ عَلَیْهِمْ»

قرآن کریم به عنوان عالی‌ترین راهنمای بشر تمام جنبه‌ها‌ی زندگی انسان را مورد توجه قرار داده است، بر این اساس همانطور که از زندگی بعد از مرگ سخن می‌گوید از کیفیت زندگی مادی در این عالم نیز آیات فراوانی دارد از جمله پیرامون زکات که عنایت خاصی به زندگی اقشار ضعیف جامعه دارد و به فرموده امام جعفر بن محمد (علیه‌السلام) «لَو أنَّ الناسَ أدَّوا زکاهَ أموالِهِم ما بَقِیَ مسلمٌ فَقیراً مُحتاجاً» با دادن زکات از سوی مردم، فقیر باقی نخواهد ماند.

از آیات قرآن مجید استفاده می‌شود که زکات از برنامه‌های همه پیامبران در ادیان گذشته نیز بوده، وقتی حضرت عیسی (علیه السلام) نبوتش ظاهر شد اعلام کرد «وَ أَوْصانِی بِالصَّلاهِ وَ الزَّکاهِ ما دُمْتُ حَیًّا» و در آیه دیگر در باب حضرت اسماعیل (علیه السلام) می‌فرماید:« وَ کانَ یَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاهِ وَ الزَّکاهِ وَ کانَ عِنْدَ رَبِّهِ مَرْضِیًّا» و در آیات متعدد دیگر که معمولاً در کنار صلاه موضوع زکات مورد تأیید قرار می‌گیرد، اما متأسفانه این واجب آنگونه که باید معرفی نشده است و وظیفه حوزه‌ها‌ی علمیه و مبلغان و ائمه جمعه و جماعت است واجبات را بیان کنند و جنبه‌ها‌ی مادی و معنوی مردم را که خدا معین کرده است را مورد توجه قرار دهند و رسانه‌ها‌ نیز در این عرصه وظیفه دارند کمک نمایند. امروز کمیته امداد که از یادگارهای ارزشمند امام راحل و عظیم الشأن است در این عرصه پیشگام است، امروز رسیدگی به امور مردم خصوصاً مستضعفین بر همه واجب و لازم است و افضل عبادات خدمت به مردم است، همه ما وظیفه داریم مشکلات مردم را حل کنیم.

در پایان از همه عزیزان برگزارکننده خصوصاً مدیریت محترم و انقلابی و متدین کمیته امداد امام تشکر می‌کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics