قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / همه مطالب / اندیشوران فقهی / زیست نامه حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی

زیست نامه حجت الاسلام والمسلمین احمد واعظی

دیپلم ریاضی را در سال ۱۳۵۹ اخذ کرد، شروع تحصیلات حوزوی ایشان تابستان سال ۱۳۵۹ بود. البته از دو سال قبل در تابستانها نزد یکی از طلابی که دانشجوی رشته فیزیک بود؛ ادبیات عرب می خواند. سال ورود به حوزه علمیه قم ۱۳۶۱ و اتمام سطح در سال ۱۳۶۵ می باشد. درس خارج فقه و اصول را در محضر اساتیدی نظیر حضرات آیات عظام: وحید خراسانی (۶۹ – ۶۵)، شیخ جواد تبریزی (۷۲ – ۶۵)، سید کاظم حائری به مدت ۶ سال استفاده کرد. به مدت ۶ سال بحث اصول فقه را در خدمت جناب حجه الاسلام و المسلمین «صادق لاریجانی» بودکه محفلی خصوصی بود و تقریر مباحث شهید سید محمد باقر صدر (بحوث فی علم الاصول) محور بررسی بود.
فلسفه (بدایه و نهایه الحکمه) را از محضر «حجت الاسلام و المسلمین فیاضی» و «حضرت آیت الله مصباح یزدی» بهره برد (هر دو به صورت نوار) و یکسال در محضر «حسن زاده آملی» بخش هایی از اشارات بوعلی و جلد ۱ اسفار را استفاده کرد. عمده تحصیل فلسفه اش در محضر «آیت الله جوادی آملی» (حفظه الله تعالی) بود که به مدت قریب هفت سال چند مجلد از اسفار (۱ و ۲ و ۹) را آموخت که عمده مباحث در محفل خصوصی با حضور چند تن از فضلاء حوزه بود. از سال ۱۳۶۷ به طور جدی مباحث کلام جدید و فلسفه غرب و زبان تخصصی را آغاز کرد.
از سال ۱۳۶۶ تدریس در دانشگاه را شروع کرد که عمده آن تدریس دروس تخصصی نظیر کلام، فلسفه، فقه، فلسفه اخلاق و کلام جدید بود. تدریس در حوزه را از سالهای اول تحصیل داشت. از سال ۱۳۸۰ که جهت تدریس به مدت ۳ سال به انگلیس دعوت شد؛ دو سال در دانشگاه «کمبریج دپارتمان شرق شناسی» به تدریس اشتغال داشت. در ضمن آن در «کالج اسلامی لندن» در مقطع فوق لیسانس و نیز در حوزه علمیه لندن به تدریس اشتغال داشت. تمام این تدریس ها به زبان انگلیسی القاء می شد. علاقه پژوهشی اش ابتدا معطوف به «فلسفه عمومی غرب و مباحث کلام جدید» بود. از سال ۱۳۷۵ به طور همزمان در دو محور (هرمنوتیک و اندیشه سیاسی) به پژوهش پرداخت. ثمره این تحقیقات تألیفاتی در هر دو حوزه است. و هم اکنون نیز پژوهش جانبی اش در کنار تدریس و تحقیق معمول حوزوی معطوف به هر دو حوزه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics