قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / سامانه تقریرات بستری مناسب برای ارائه تولیدات علمی حوزویان
سامانه تقریرات بستری مناسب برای ارائه تولیدات علمی حوزویان

گزارشی از اهداف، فعالیت و ویژگی‌های «سامانه تقریرات دروس خارج»؛

سامانه تقریرات بستری مناسب برای ارائه تولیدات علمی حوزویان

«سامانه تقریرات دروس خارج» در راستای برنامه‌ریزی جهت بازآفرینی حوزه در فضای مجازی به‌تازی از سوی  مرکز فناوری اطلاعات حوزه‌های علمیه راه‌اندازی شده است و تحت اشراف مدیریت حوزه علمیه قم راهبری می‌گردد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، «سامانه تقریرات» سامانه‌ای آموزشی، پژوهشی و اطلاع‌رسانی است که وظیفه گردآوری، غنی‌سازی، طبقه‌بندی، ارزیابی و فراهم کردن زمینه گفتگو پیرامون تقریرات علمی طلاب سطح خارج حوزه را در فضای مجازی بر عهده دارد و با استفاده از فناوری اطلاعات خدمات موردنیاز مدرسان، طلاب حوزوی و علاقه‌مندان به دروس خارج را ارائه خواهد کرد.

بخش‌ها: این پایگاه در پنج بخش اصلی «تقریرات»، «دروس فقه»، «دروس اصول»، «اساتید»، «مقررین» و «مدارس» به دو زبان فارسی و عربی شکل گرفته است. همچنین «جدیدترین تقریرات»، «پر بازدیدترین تقریرات»، «محبوب‌ترین تقریرات»، «جدیدترین دروس»، « پر بازدید‌ترین دورس» از دیگر بخش‌هایی است که به صورت روزانه در سامانه قرار می‌گیرد.

طلاب علاقه‌مند می‌توانند تقریرات نگاشته شده خود را به‌تدریج در سامانه و ذیل جلسات دروس خارج بارگذاری کنند. سایر طلاب نیز با مراجعه به سامانه، تقریرات ذیل هر درس را مشاهده نموده، می‌توانند به تقریر برگزیده خود امتیاز دهند، درباره آن با دیگران گفتگو کنند و یا به جمع دنبال کنندگان تقریر بپیوندند.

اساتید درس خارج بر اساس شاخص‌های مدنظر خود بخشی از تقریرات را تائید می‌نمایند. کاربران فاقد نام کاربری و کلمه عبور از سامانه پیشخوان حوزه می‌توانند به تقریرات تائید شده توسط اساتید دسترسی داشته باشند.

اهداف: برخی از مهم‌ترین اهداف راه‌اندازی این سامانه عبارت‌اند از: «گردآوری و دسترس‌پذیر نمودن تقریرات دروس خارج به‌عنوان بخش قابل‌توجهی از علوم در حال تولید در حوزه»؛ «تشویق طلاب به نگارش تقریرات دروس خارج و عرضه آن»؛ «ارتقای سطح کیفی و کمی تقریر نویسی توسط طلاب»؛ «افزایش حضور محتواهای دینی و حوزوی در فضای مجازی» و «آشنایی بیشتر طلاب با فضای مجازی و قابلیت‌های آن در بستری علمی و پژوهشی».

ویژگی‌ها: «ایجاد بانک جامع تقریرات دروس حوزه»، «امکان دسترسی‌های متنوع به محتوای دروس خارج با استفاده از فناوری؛ از طریق امکان جستجو در محتواها و از طریق شناسایی ارتباط محتوای تقریرات و معرفی به کاربران»؛ «طبقه‌بندی موضوعی تقریرات و گروه‌بندی تقریرات دارای موضوع مشترک»؛ «امکان افزودن قالب‌های محتوایی از قبیل مقاله، کتاب و … به یک درس یا مجموعه‌ای از دروس در کنار تقریرات»؛ «امکان افزودن دروس سطوح عالی و تقریر نویسی برای آن‌ها در کنار دروس خارج»؛ «امکان مدیریت تقریرات طلاب توسط مراکز تخصصی و پایگاه‌های هدایت تحصیلی از طریق دسترسی به مدیریت تقریرات طلاب خاص» از جمله ویژگی‌های این سامانه می‌باشد.

اطلاعات: جستجو در ۲۳,۵۶۳ تقریر درس خارج از مجموع ۳۲,۸۹۷ جلسه درس خارج ۳۵ استاد از ویژگی‌های برجسته «سامانه تقریرات دروس خارج حوزه» تعریف شده است. تاکنون، «۱۵,۶۵۰ تقریر فقهی»، «۷,۹۱۳ تقریر اصولی»، «۲۱,۶۴۵ جلسه درس فقه»، «۱۱,۲۵۲ جلسه درس اصول»، «۳۵ استاد» و «۷ مدرسه» در «سامانه تقریرات دروس خارج» بارگذاری شده است.

گفتنی است، اطلاعاتی که در حال حاضر در این سایت عرضه ‌شده از محتوای پایگاه مدرسه فقاهت استفاده‌ شده است. این پایگاه در آغاز راه خود بوده و به‌مرور قابلیت‌های پایگاه افزوده‌شده و مراحل تکمیل محتوایی و ابزاری خود را طی خواهد نمود.

چرا سامانه تقریرات دروس خارج؟ جامعیت: تلاش این سامانه جمع آوری دروس و تقریرات کلیه دوره‌های درس خارج فقه و اصول شیعه است. رسمیت: این سامانه بخشی از راهبرد کلان حوزه جهت راهبری آموزشی و پژوهشی طلاب حوزه می‌باشد. سادگی: در این سامانه به راحتی می‌توان به دروس و تقریرات دسترسی پیدا کرد و از انتشار مطالب جدید آگاه شد. کارایی: امکانات متعدد این سامانه طلاب و پژوهشگران حوزه را در نیل به اهداف آموزشی و پژوهشی خود کمک می‌کند.

علاقه مندان جهت دسترسی به سامانه می‌توانند با نام کاربری سامانه «پیشخوان» به نشانی اینترنتی taghrir.ismc.ir مراجعه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics