قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / سطحی انگاری فقه یک آسیب بسیار جدی است/ امروز برای حوزه احساس خطر می‌کنم
اشکال‌‌ علما به بانک‌ها به خاطر صوری بودن عقود است/ باید برای آشنایی مردم با عقود اسلامی برنامه ریزی شود

آیت‌الله فاضل لنکرانی:

سطحی انگاری فقه یک آسیب بسیار جدی است/ امروز برای حوزه احساس خطر می‌کنم

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)، سطحی نگری نسبت به فقه و بیان اینکه در پنج سال می‌توان مجتهد شد را یک آسیب بسیار جدی توصیف کرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‎الله محمدجواد فاضل لنکرانی با ذکر این مطلب که هنوز ظرفیت‌های عالی فقه در زمینه نظام و حکومت اسلامی کشف و ارائه نشده است، گفت: فقه ما برای نظام و حکومت و قوای سه گانه ظرفیت‌های عظیمی دارد که هنوز ارائه نشده و هنوز حکومت هم از آن مطلع نیست.

وی اهتمام جدی داشتن به مسائل علمی کشور را رکن اول انقلابی بودن دانست و افزود: رکن اول انقلابی بودن دوری از نگاه سطحی به دین است؛ نباید از روی ناآگاهی و بی‌سوادی بیان کنیم که اجتهاد با ۵ سال نیز امکان دارد؛ مگر می‌شود با یک کتاب مکاسب و جواهر مجتهد شد؟ طلاب باید کفایه و مکاسب و جواهر و حواشی آنها و همچنین متون قدما را مسلط شود تا به اجتهاد برسد.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این مطلب که امروز برای حوزه احساس خطر می‌کنم، بیان کرد: رهبر انقلاب فرمودند که فقاهت ستون خیمه حوزه است و به همین دلیل نباید اجازه دهیم که روز به روز آسان‌تر و سطحی‌تر بشود؛ طلاب این مرکز به این نتیجه رسیده‌اند که این مسیر، مسیر سخت و دشواری است.

وی گفت: در کنار تهذیب و اخلاق و همچنین جامع نگری نسبت به مسایل روز و همچنین بررسی شبهات و نیازهای جامعه باید به شکل عمیقی تحصیل کرد تا به قول آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) فقهایی آشنا به زمان و نیروهای قوی که به نظام اسلامی خدمت کنند تربیت شوند.

فاضل لنکرانی تصریح کرد: طلاب باید نسبت به حوادث منطقه و جهان توجه داشته باشند؛ باید نسبت به تربیت فقهایی که نسبت به بیداری اسلامی و بصیرت انقلابی توجه داشته باشند اقدام کنیم.

وی افزود: در روایات بیان شده است که اگر فقیه یک، یتیم را هدایت کند از هزار عابد ارزشمندتر است زیرا عابد به فکر خود و فقیه به فکر هدایت دیگران است.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: امروزه برخی در لباس روحانیت، بدون شناخت دقیق از دین از پشت تریبون‌های عمومی بیان دیگری از دین را جلوه می‌دهند که متأسفانه برای جوانان نیز جذابیت دارد.

وی گفت: وقتی به جوانان بیان می‌شود که خداوند غیر از رحمت جلوه دیگری ندارد باعث جری شدن جوانان می‎شود؛ خداوند در قرآن بیان می‏‌کند که در کنار رحمت واسعه عذاب شدید نیز وجود دارد.

بنابر گزارش حوزه، آیت‌الله فاضل لنکرانی در پایان سخنان خود تصریح کرد: برخی از جیب خود مبانی می‎تراشند و به خورد جوانان می‎دهند که باعث گمراهی آنها می‎شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics