قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / سطح ۵ حوزه راه اندازی می‌شود/ تأکید بر راه اندازی و عمق بخشی به فقه معاصر
جای خالی کتاب «فقه روابط عام اجتماعی» در حوزه

آیت‌الله اعرافی:

سطح ۵ حوزه راه اندازی می‌شود/ تأکید بر راه اندازی و عمق بخشی به فقه معاصر

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: برای اولین بار حوزه علمیه قم و استان‌ها دارای افق ترسیم شده پیش روی خواهند بود و برنامه ۵ ساله و افق ۱۴۱۴ در نظامات حوزه دنبال خواهد شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله علیرضا اعرافی در نشست صمیمی با اساتید، فضلا و طلاب که در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار شد، اظهار داشت: در این مدت بیش از هزار گزاره و طرح جمع آوری شد و مورد تأکید قرار گرفت.

او بیان کرد: جلسات متعددی با طلاب داشتم و در ۱۳ استان حضور یافتم و از مدارس علمیه آن‌ها ملاقات کردم و مشکلات را از نزدیک مشاهده نموده و پیشنهادهای آنها را شنیدم، قریب به ۵۰۰ گزاره و طرح کوچک و بزرک برای اصلاح کارها طراحی کردیم که در میان آنها حدود ۶۰ طرح راهبردی و کلیدی وجود دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با اشاره به اینکه بودجه حوزه نصف شده و امکانات کاهش یافته است، افزود: با همه مشکلات اقدامات خوبی انجام شده و برای اولین بار حوزه علمیه قم و استان‌ها دارای افق ترسیم شده پیش روی خواهند بود و برنامه ۵ ساله و افق ۱۴۱۴ در نظامات حوزه دنبال خواهد شد.

او با بیان اینکه اسناد پایه، کلان و بالادستی حوزه یک رکن اساسی برای برنامه ریزی است، تصریح کرد: ۱۰ سال پیش رهبری بر برنامه‌های راهبردی و کلان حوزه تاکید کرد که در این راستا سند منشور را شورای عالی تصویب کرده و ۱۲ نظام جامع و چند طرح کلان که ریل حرکت آینده حوزه خواهد بود را روشن نمود.

اعرافی ادامه داد: هزاران نفر ساعت بدون هیچ بودجه و با نگاه بسیجی و همکاری صدها استاد حدود ۲۰ طرح مهم و راهبردی در حوزه به عنوان اسناد پایه انجام و نهایی شده است.

او عنوان کرد: طرح کارویژه‌های روحانیت که تقریبا به اتمام رسیده و قریب ۲۵۰ کارویژه و رسالت برای حوزه در عصر جدید انتخاب شد که می‌توان از کارویژه روحانیت درارتباط با نظام اسلامی و در ارتباط با جامعه و بین الملل نام برد.

مدیر حوزه‌های علمیه به طرح آمایش حوزه‌های علمیه متناسب با کارویژه‌های روحانیت اشاره کرد و ابراز داشت: یکی از این کارویژه‌ها اداره مسجد پایگاه فکر و فرهنگ است لذا سرانه مسجد برای هر هزار نفر یک مسجد و هر مسجد یک امام جماعت است که تا افق ۱۴۱۴ گفته شده نهاد‌های دیگر در جهت تأمین مساجد قرار بگیرند.

او به نقشه جامع رشته‌های حوزه که مدتی است توسط اساتید دنبال می‌شود پرداخت و افزود: طرح نقشه جامع رشته دانشی در ۱۴ رشته شناسایی شده و تا ۶ماه دیگر منتشر خواهد شد و همچنین طرح جامع مهارتی و آموزشی کاربردی در حوزه که نقشه آن اماده شده است؛ نقشه دیگر، نقشه هنری حوزه است.

اعرافی تصریح کرد: در سطح اول حوزه، متون آموزشی به صورت بدیل معرفی شده و این معنایش این است درس و متنی تغییر نکرده است و تاکنون ۴۵ متن معرفی شده است.

او حجم بالای متون را یکی از اشکالات حوزه برشمرد و گفت: از دیگر مشکلات آزمون شفاهی است که به عنوان گلوگاه حوزه است و قابل برداشتن نیست، ولی قابل تغییر و اصلاح است که الان دستورالعمل‌هایی داده شده است.

امام جمعه قم با بیان اینکه وضع مدارس شهرها از لحاظ قدرت علمی درس خارج و رشته‌های تخصصی وضع مطلوبی نیست، توضیح داد: بیش از ۱۰ تصمیم کلان برای ارتقای حوزه استان‌ها و شهرها در نظر گرفتیم.

او افزود: در رابطه با پایان نامه‌ها تصمیمات خوبی گرفته شده که از جمله می‌توان به واگذاری اجرای پایان نامه به مراکز و مؤسسات و از بین بردن تمرکز پایان نامه نویسی به شرط لحاظ سطح علمی اشاره کرد.

اعرافی گفت: در سطوح عالی و آزاد حوزه دیدگاهی که به سمت دانشگاهی بودن برود وجود دارد در حالی که بر اساس سنت‌های اصیل حوزه نباید کلاسی و مدرسه‌ای شود و باید سنت‌های اصیل حوزه را پاس بداریم.

او با اشاره به اینکه گروه‌های علمی و هیئت علمی به مفهوم دانشگاهی در حوزه وجود ندارد و نباید هم وجود داشته باشد، تصریح کرد: پایگاه علمی حوزه استاد است و در حوزه مطالعه راهبردی نداریم که باید این توجه و اجرایی شود.

مدیر حوزه‌های علمیه، راه اندازی شورای راهبردی حوزه، در حال کار شدن نقشه جامع حوزوی، راه اندازی رشته‌های متناسب با نیاز روز، راه اندازی و عمق بخشی به فقه معاصر را از دیگر اقدامات برشمرد.

او با بیان اینکه بازنگری درس‌های سطوح عالی طرحی است که با نهایت احتیاط دنبال می‌شود، افزود: شناسایی استعداد برتر از دیگر طرح‌ها است و تا کنون ۱هزار نفر شناسایی شده اند که نباید به این اندازه بسنده کرد و این مسئله نیازمند حمایت بیشتری است.

اعرافی با اشاره به اینکه سطح حوزه مقداری اصلاح می‌شود و سطح ۵ که فاقد مدرک است به آن اضافه می‌گردد، گفت: معیشت طلاب بسیار مهم است و طلبه‌ها در زهد زندگی می‌کنند؛ در شهرک مهدیه ۹۰۰ نفر خلاف مقررات شرعی و قانونی سکونت داشتند که حق طلبه را پایمال کردند و در حال پیگیری این موضوع هستیم.

او بحث افزایش شهریه، کمک هزینه تحصیلی با شروط محصل، مبلغین و مهاجر مناطق محروم، استاد حوزه آزاد، محقق آزاد را از دیگر اقدامات معیشتی نام برد و گفت: در مرکز خدمات هم معیشت هدف مند را پیگیری می‌کنیم.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه، اظهار کرد: احیای وقف و منابع پایدار و شناسایی آنها از دیگر برنامه‌ها است که برای این کار صندوق حمایت از وقف و منابع پایدار وقف در مدارس علمیه راه اندازی شده است.

بنابر گزارش شفقنا، او در حوزه دانش اموختگان، در حوزه اخلاق و تربیت، راه اندازی درس‌های خارج در رشته‌های مختلف و راه اندازی فقه معاصر را از طرح‌هایی نام برد که درحال انجام است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics