قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / سه اقدام مهم در دبیرخانه فقه معاصر
سه اقدام مهم در دبیرخانه فقه معاصر

صبوری فیروزآبادی مطرح کرد؛

سه اقدام مهم در دبیرخانه فقه معاصر

صبوری فیروزآبادی با اشاره به اینکه سه اقدام در دبیرخانه فقه معاصر صورت گرفته، اذعان کرد: تشکیل کارگروه مسئله یابی، تشکیل جمع‌‌‌های طلاب محقق ذیل اساتید درس خارج به عنوان بازوی استاد و سوم موضوع شناسی است. بنای ما خدمت به فقه و فقها است، لذا در بلند مدت به دنبال تدوین کتاب‌های‌‌‌ فقهی منبع هستیم.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام محسن صبوری فیروزآبادی، در نشست علمی «فقه معاصر» که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، در جمع اساتید درس خارج حوزه علمیه اصفهان اظهار کرد: فقه معاصر فقهی است که بنا دارد همگام با شرایط زمان و ظروف زمان خود حرکت کند؛ فقهای ما همواره در طول تاریخ متوجه زمان معاصر خود و چه بسا آینده نگر هم بوده اند.

مسئول دبیرخانه فقه معاصر تاکید کرد: توجه و تاکید امروز بر امر فقه معاصر ناظر بر این امر نیست که در گذشته فقه با قوت اجرا‌ نمی‌شده و یا ما به خطا رفتیم، ولی باید در عرصه جهانی سازی و آشنا سازی دنیا با فقه خود بیش از گذشته کار کنیم.

وی بیان کرد: در سال‌‌‌های اخیر سیر تحولات خیلی سریع شده است، بنابراین باید همتراز با سرعت روز، مسایل فقه خود را جلو ببریم. انقلاب اسلامی به عنوان یک موقعیتی که فقه را به عرصه اجتماعی‌ می‌طلبد از یک سو و سرعت بالای تغییرات از سوی دیگر سبب‌ می‌شود یک تحول اساسی در عرصه فقه معاصر رخ بدهد، البته این بدان معنی نیست که فقه گذشته را کنار بگذاریم.

تشکیل «شورای سیاست گذاری فقه معاصر»

صبوری فیروزآبادی خاطرنشان کرد: افزود: اگر قرار است اقدامات جدید و تحولاتی صورت بگیرد، باید به فقه ریشه دار گذشته ما پیوند بخورد؛ در دبیرخانه فقه معاصر معتقدیم فقه ما «کهن» هست، ولی «کهنه» نیست و توانایی پاسخگویی به مسایل جدید را دارد. لذا برای اولین بار ساختاری تحت عنوان «شورای سیاست گذاری فقه معاصر» به ریاست آیت‌الله‌‌‌ اعرافی و با حضور معاونین حوزه‌‌‌های علمیه و چند نفر از علما تشکیل شده است.

وی عنوان کرد: این کار در دو سطح انجام‌ می‌شود، یکی سطح فقه‌‌‌های معمول و سطح دیگر فقه‌‌‌های مستحدثه است، به عنوان مثال پرداختن به فقه خانواده، بانکداری و فقه اقتصادی نیازمند ابواب جدید در فقه است، ولی برخی موضوعات ابواب مختلف را درگیر‌ می‌کند که علما معتقدند باید در این رابطه کتاب جدیدی نگاشته شود.

صبوری فیروزآبادی خاطرنشان کرد: بخشی از سیاست‌‌‌های دبیرخانه فقه معاصر به سمت موضوعات جدید‌ می‌رود، لذا بنا داریم کارگروه‌‌‌هایی علمی تشکیل شود و کار به صورت جمعی انجام شود، مثلا کسی باید هم فقه خوب بداند و هم در اقتصاد متخصص باشد.

مسئول دبیرخانه فقه معاصر با بیان این که یکی از ضعف‌‌‌های ما در این عرصه این است که تالیفات علما و اساتید درس خارج که چه بسا روی بحث‌‌‌های جدید سال‌‌‌های قبل کارکردند، اطلاع رسانی نشده است، ابراز داشت: ۱۹درس مرتبط با مباحث محدثه فقه برای تدریس دروس خارج توسط ۱۹ استاد سطح عالی به صورت آزمایشی از امسال انتخاب شده و برای سال‌‌‌های آتی این تعداد دروس فقه معاصر بیشتر‌ می‌شود.

صبوری فیروزآبادی با اشاره به اینکه سه اقدام در دبیرخانه فقه معاصر صورت گرفته، اذعان کرد: تشکیل کارگروه مسئله یابی، تشکیل جمع‌‌‌های طلاب محقق ذیل اساتید درس خارج به عنوان بازوی استاد و سوم موضوع شناسی است. بنای ما خدمت به فقه و فقها است، لذا در بلند مدت به دنبال تدوین کتاب‌های‌‌‌ فقهی منبع هستیم.

مسئول دبیرخانه فقه معاصر خاطرنشان کرد: تقاضای ما از اساتید درس خارج این است که ابتدا اگر مشورت و نظراتی در این رابطه دارند، بیان کنند تا بتوانیم در ادامه مسیر زمینه‌‌‌های تحقق این مهم را میسر کنیم.

ایجاد بانک اطلاعاتی در عرصه‌‌‌های نو پدید

وی با بیان اینکه ایجاد بانک اطلاعاتی در عرصه‌‌‌های نو پدید از جمله اهداف دبیرخانه فقه معاصر است، البته بدون حضور اساتید درس خارج میسر نیست، گفت: حقیقت آن است که با فقه فردی‌ نمی‌توان خیلی از موضوعات امروز را پاسخ گفت.

برپایه این گزارش حوزه، در ادامه برخی از اساتید دروس خارج حوزه علمیه اصفهان به بیان نظرات خود پیرامون اقدامات آتی دبیرخانه فقه معاصر پرداختند، از جمله تاکید بر امر موضوع شناسی متناسب با نیازهای روز جامعه و سپس انتقال جزوات و اسناد و تالیفات تهیه شده از قم به اصفهان، فعال کردن دبیرخانه فقه معاصر در سه حوزه قوی کشور یعنی حوزه علمیه مشهد، حوزه علمیه اصفهان و قم بود.

 توجه به تالیفات برخی از علمای سال‌‌‌های گذشته همچون آیت‌الله‌‌‌ ادیب در اصفهان که رساله قطبیه را درباره اقامه نماز در قطب نگاشته، سوق دادن مقالات طلاب به موضوعات پدیده‌‌‌های نو و تامین پیش نیازهای نرم افزاری تحقق این امر از دیگر مواردی بود که اساتید درس خارج حوزه علمیه اصفهان مطرح کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics