قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «سَلَف و اوراق سَلَف؛ بررسی فقهی ـ اقتصادی» منتشر شد
اوراق سَلَف

«سَلَف و اوراق سَلَف؛ بررسی فقهی ـ اقتصادی» منتشر شد

کتاب «سلف و اوراق سلف؛ بررسی فقهی ـ اقتصادی» از سوی انتشارات سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، کتاب «سلف و اوراق سلف؛ بررسی فقهی- اقتصادی» به قلم حامد تاجمیر ریاحی و فرزانه اشعریون‌ قمی‌زاده، از اکثر قریب به اتفاق پژوهش‌های مهم در زمینه سلف و اوراق سلف در کشور و نیز در سطح بین‌المللی بهره برده است و ضمن حفظ امانت در ارجاع به نویسندگان به جرح و تعدیل و همچنین اضافات متعددی جهت نیل خوانندگان به دریافت کاملی از مباحث مبادرت ورزیده است.

این کتاب از چهار فصل با عناوین «اوراق بهادار اسلامی(صکوک)»، «عقد سَلَف»، «اوراق سلف» و «اوراق سلف نفت» تشکیل شده است.

این کتاب افزون بر تاریخچه، تعاریف و انواع اوراق بهادار اسلامی و اوراق سلف، به بررسی مفصل عقد سلف و زوایای گوناگون آن پرداخته است. ابداع ابزارهای مالی مختلف در سراسر دنیا یکی از عوامل موثر در پیشرفت بازارهای مالی و عمده هدف آن یعنی تأمین مالی طرح‌ها و بنگاه‌های اقتصادی است. این ابزارها که به تبع نیازهای مختلف سرمایه‎گذاران و بنگاه‌ها طراحی می‌شوند، هر یک ویژگی‌های مالی و حقوقی خاص خود را دارند.

عقد سلف که تاریخچه‌ای دیرینه دارد از جمله عقود معاملاتی مشهور در جوامع فقهی و بازارهای اسلامی است که در قرون اخیر کاربردهای زیادی از جهات مختلف از جمله مدیریت ریسک پیدا کرده است. در این کتاب پس از بررسی صکوک در سطح بین‎المللی و ضوابط کلی مرتبط با آن به بررسی مفصل این عقد پرداخته شده و زوایای گوناگون آن مورد مداقه قرار گرفته است.

در ادامه کتاب، به بررسی اوراق سلف پرداخته شده که از منظر ماهیت و عملیات متفاوت از عقد سلف است. ضرورت ایجاد بازارهای اوراق سلف برای مدیریت ریسک و تعامل تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان در بازارهای مختلف مورد بررسی واقع شده است و یکی از جذاب‌ترین کاربردهای آن که در بورس نفت است در فصلی مجزا مورد بررسی واقع شده است.

بنابرگزارش ایکنا، کتاب «سلف و اوراق سلف؛ بررسی فقهی ـ اقتصادی» را با مراجعه به فروشگاه انتشارات بورس واقع در تهران میدان ونک، خیابان ملاصدرا پلاک ۲۵ و یا از سایت بورس‌پاب تهیه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics