قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / شرکت در انتخابات حالت مقدمۀ خارجیه را ندارد، بلکه جزء مقدمات داخلیه است/ وقتی ولی، امر کرده که در انتخابات شرکت کنید، اساسا جای بحث دیگری باقی نمی‌‎ماند/ طلاب در عرصه جهاد تبیین حالت التماس پیدا نکنند
شرکت در انتخابات حالت مقدمۀ خارجیه را ندارد، بلکه جزء مقدمات داخلیه است/ وقتی ولی، امر کرده که در انتخابات شرکت کنید، اساسا جای بحث دیگری باقی نمی‌‎ماند/ طلاب در عرصه جهاد تبیین حالت التماس پیدا نکنند

استاد ملک زاده:

شرکت در انتخابات حالت مقدمۀ خارجیه را ندارد، بلکه جزء مقدمات داخلیه است/ وقتی ولی، امر کرده که در انتخابات شرکت کنید، اساسا جای بحث دیگری باقی نمی‌‎ماند/ طلاب در عرصه جهاد تبیین حالت التماس پیدا نکنند

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم گفت: گاهی بیان می‌شود اگر در انتخابات شرکت کنیم و انتخابات پرشور باشد، سببِ فلان اتفاق می‌شود که آن اتفاق سببِ اتفاق دیگری می‌شود و … یعنی سلسله علل و اسبابی ذکر می‌کنند تا برسد به جایی که منجر به اقتدار و حفظ نظام یا منکوب شدن دشمنان شود. عرض می‌کنم اینطور نیست و شرکت در انتخابات برای ما حالت مقدمۀ خارجیه را ندارد، بلکه جزء مقدمات داخلیه است. یعنی الان که در کشور ما مردم سالاری دینی برپا است، شرکت در انتخابات در حقیقت از مقومات حفظ نظام و از مقومات اقتدار نظام و از مقومات نابودی توطئه‌های دشمن بر علیه ما است. یعنی این دو امر با هم مساوق هستند.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، استاد محمدحسین ملک زاده، در درس خارج خود در مدرسه آیت‌الله میرزا جواد تبریزی، شرکت در انتخابات را یک وظیفه عقلی و شرعی دانست و گفت: انتخابات به شکل خاص برای طلاب و اهل علم دارای یک نکتۀ ثبوتی و یک نکتۀ اثباتی می‌باشد نکته ثبوتی، در تشخیص وظیفۀ خودمان است. از واضحات است که شرکت در انتخابات عقلاً و شرعاً لازم است. یعنی اولا عقل سلیم، حُسن و انبغاء این عمل را درک می‌کند. چرا که اگر قرار باشد، مقدرات کلّی و امور مربوط به نظام اجتماعی و سیاسی ما، در اختیار عده‌ای قرار گیرد و این فرصت به ما داده شده که بهترین اشخاص را برای تصرف در مقدرات حال و آیندۀ خودمان تعیین کنیم، عقل سلیم حکم می‌‎کند، ما از این فرصت استفاده کنیم.

استاد خارج فقه حوزه علمیه قم در سخنانی بیان کرد: مهمترین انتخابات حتی مهمتر از انتخابات ریاست جمهوری، مسأله خبرگان است. زیرا خبرگان وظیفۀ شناخت و معرفی ولی امر که دارای زعامت سیاسی و اجتماعی بر امت اسلامی است را دارند. یعنی از آنجا که عموم مردم توانایی تشخیص ملاک‎های آن که مهم‎ترین آنها اجتهاد است را ندارند، عده‌ای از اهل فن این تشخیص را می‌دهند و ولی امر را به مردم معرفی می‌کنند.

وی ادامه داد: باید توجه داشت که خبرگان مقام ولایت امر را به کسی نمی‌دهد، بلکه این مقام، مقامی الهی است که از جانب شارع به فقیه منتقل شده است، و وظیفه خبرگان، تنها احراز این شرایط است. ملاحظه کنید که مقام ولایت امر مسلمین چه مقام بلند و عظیم القدری است و چگونه مقدرات کشور در حال حاضر و آینده، بلکه مقدرات شیعه امامیه در عصر غیبت، بلکه بالاتر به نوعی مقدرات امت اسلامی به تصمیمات ولی امر بستگی دارد. حتی می‌توان گفت این مقام به جهت تاثیرات جهانی، به نحو برایندی بر سرنوشت بشر در عصر حاضر و آینده، یعنی آیندۀ تاریخ بشر اثرگذار است.

استاد ملک زاده افزود: مقام ولایت امر به خصوص  پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به ویژه در شرایط کنونی ما، به گونه‌ای است که نمی‌توان ایران را از معادلات سیاسی نه تنها منطقه، بلکه از معادلات سیاسی جهانی حذف کرد. بلکه به نحو برایندی، روی مسائل کل کره زمین اثر می‌گذارد. این چیزی است که تحلیل‎گران غیر ایرانی در کشورهای مختلف به آن اذعان دارند. لذا عقل حکم می‌کند انسان در چنین انتخاباتی شرکت کند و امر معرفی چنین شخصیت عظیم القدری را به اصلح و احسن افراد بسپارد. درباره مجلس هم البته به اختلاف مرتبه، همین معنا را می‌توان گفت.

این استاد حوزه علمیه خاطرنشان ساخت: به لحاظ حکم حکومی وقتی ولی امر، امر کرده که در انتخابات شرکت کنید، اساسا جای بحث دیگری باقی نمی‌ماند. به لحاظ احکام ثانوی و احکام اولی نیز این مطلب، قابل اثبات است. گاهی بیان می‌شود اگر در انتخابات شرکت کنیم و انتخابات پرشور باشد، سببِ فلان اتفاق می‌شود که آن اتفاق سببِ اتفاق دیگری می‌شود و … یعنی سلسله علل و اسبابی ذکر می‌کنند تا برسد به جایی که منجر به اقتدار و حفظ نظام یا منکوب شدن دشمنان شود. عرض می‌کنم اینطور نیست و شرکت در انتخابات برای ما حالت مقدمۀ خارجیه را ندارد، بلکه جزء مقدمات داخلیه است. یعنی الان که در کشور ما مردم سالاری دینی برپا است، شرکت در انتخابات در حقیقت از مقومات حفظ نظام و از مقومات اقتدار نظام و از مقومات نابودی توطئه‌های دشمن بر علیه ما است. یعنی این دو امر با هم مساوق هستند.

استاد ملک زاده در پایان با با اشاره به برخی رفتارها نکته‌ای هم در مقام اثبات، گفت: جایی که طلاب به وظیفۀ جهاد تبیین به تبلیغ برای حضور در انتخابات دعوت می‌کنند؛ گاهی دیده می‌شود دعوت برخی از جهادگران، حالت التماسی پیدا می‌کند. در مقابل هم، مردم خود را برای رأی دادن، حالت طلبکار و منت گذار بر روحانیت می‌پندارند، که این صحیح نیست. بله، مردم باید بر مسئولین منّت بگذارند که آنها را انتخاب کرده‌اند، اما ما طلاب جزء مردم هستیم، نه مسئولین؛ ما باید به مردم بگوییم که شما می‌توانید از این حق و امکانتان استفاده کنید و امورتان را به دست بهترین اشخاص بگذارید، تا بعد نیز نگویید چرا وضعیت اینگونه شد. این از جایگاه حق است. اما از جایگاه تکلیف نیز باید وظیفه عقلی و شرعی مردم را تبیین کنیم. واضح است که این بیان باید با کمال محبت و بیان زیبا و هنرمندانه باشد، اما نباید حالت التماس به خود بگیرد که گاهی اثر معکوس نیز دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics