قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / شفافیت فقهی در مورد برخی بحران‌های خانوادگی وجود ندارد
شروط ضمن عقد

در جلسه دفاع پایان‌نامه‌ای با موضوع شروط عقد نکاح، مطرح شد:

شفافیت فقهی در مورد برخی بحران‌های خانوادگی وجود ندارد

تدوین‌گر پایان‌نامه «بررسی فقهی شروط ضمن عقد نکاح در عقدنامه‌های رایج» در دفاع از پایان‌نامه خود گفت: بحران‌های مختلف از جمله محکومیت، اعتیاد، ازدواج مجدد، مفقود شدن، مبتلا شدن مرد به مریضی صعب‌العلاج و جنون و عدم شفافیت فقهی در مورد این مسائل باعث ایجاد شروط ضمن عقد نکاح شده است.

 به گزارش شبکه اجتهاد، جلسه دفاع پایان‌نامه با موضوع «بررسی فقهی شروط ضمن عقد نکاح در عقدنامه‌های رایج»، با حضور اساتید مدعو در مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر سید مهدی احمدی نیک، داور این پایان‌نامه دقت، استنادات قوی و تمرکز بر روی موضوع اصلی از ابتدا تا انتها را به عنوان ویژگی‌های مثبت این پایان‌نامه معرفی کرد و گفت: انحراف از موضوع اصلی و پرداختن بیش از حد به حواشی آن، معزل بسیاری از پایان‌نامه‌هاست.

وی با تمجید از شجاعت تدوینگر این پایان‌نامه در انتخاب موضوع آن، عنوان کرد: برخورداری از شجاعت و شهامت در جهت ایجاد پرسش در یک نگره عمومی بسیار ارزشمند است، به ویژه اگر همراه با استناد قوی به آیات و روایات و گفتار فقها باشد.

حجت‌الاسلام احمدی نیک در توصیف یک چکیده خوب بیان کرد: چکیده باید گویا، بدون ابهام، ساختارمند و آئینه تمام نمای پایان‌نامه باشد و خواننده را به مطالعه متن علاقمند کند.

وی هم‌چنین بر ضرورت توجه به کیفیت مقدمه، نحوه ورود و خروج به مباحث مختلف، استفاده از نرم‌افزارهای معتبر برای جلوگیری از بروز اشتباهات تایپی در مورد متن آیات و روایات، وحدت رویه در نحوه آدرس‌دهی و ارجاع‌دهی در متن و جلوگیری از تأثیر جنسیت بر نگره و تفکر ما در مورد موضوعات مختلف تأکید کرد.

داور پایان‌نامه «بررسی فقهی شروط ضمن عقد نکاح در عقدنامه‌های رایج» در پایان خاطرنشان کرد: یکی از شروط تحقیق و کار علمی این است که محقق نباید از ابتدا موضع‌گیری خاصی داشته باشد و نباید سعی کند نظر خود را اثبات کند. این کار از جنبه و ارزش علمی کار خواهد کاست.

حجت‌الاسلام اکبر ایمان‌نژاد، طلبه سطح سه حوزه علمیه خراسان در این جلسه و در دفاع از پایان‌نامه خود با بیان این‌که برنامه‌های عملی اسلام از توحید سرچشمه گرفته است، عنوان کرد: تخطی از برنامه‌هایی که اسلام برای زندگی بشر ارائه داده است، عدم سعادت را در پی خواهد داشت.

۱۴۱۷۹_۰۰

وی تأکید کرد: مباحث فقهی و حقوقی باید به این منبع متصل شوند، چراکه در غیر این‌صورت سعادت فرد و جامعه را تأمین نخواهند کرد.

حجت‌الاسلام ایمان‌نژاد در مورد شروط ضمن عقد نکاح گفت: بحث شروط ضمن عقد یک بحث مستحدثه است و سابقه علمی آنچنانی ندارد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا قانون‌گذاران به این فکر افتادند که چنین شروطی را در ضمن عقد وضع کنند، ابراز کرد: بحران‌های مختلف از جمله محکومیت، اعتیاد، ازدواج مجدد، مفقود شدن، مبتلا شدن به مریضی صعب‌العلاج و جنون مرد و عدم شفافیت فقهی در این رابطه، باعث بروز چنین مسئله‌ای بوده است.

گفتنی است پایان‌نامه مذکور در یک مقدمه و سه بخش تدوین شده است که بخش اول آن شامل ۲ فصل و حاوی مطالبی چون شرح مفاهیم، هدف آفرینش، هماهنگی نظام تکوین و تشریع و بررسی ابعاد وجودی زن و مرد می‌باشد. در بخش دوم نیز مباحثی چون اهمیت و فلسفه شروط در عقد نکاح و ارزیابی متن شروط عقدنامه در ۲ فصل گنجانده شده است و در بخش سوم، تدوین‌گر به ارائه پیشنهادها و راهکارها پرداخته است.

بنابرگزارش پایگاه اطلاع رسانی حوزه علمیه خراسان، این پایان‌نامه با راهنمایی حجت‌الاسلام والمسلمین سید‌ موسی صدر و مشاوره حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن شریفی، تدوین شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics