قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / شیخ الازهر خواستار تشکیل کارگروه «فقه شهروندی» در جامعه‌های چند ملیّتی شد
شیخ الازهر تشکیل کارگروه «فقه شهروندی» را خواستار شد

شیخ الازهر خواستار تشکیل کارگروه «فقه شهروندی» در جامعه‌های چند ملیّتی شد

شیخ الازهر با اشاره به لزوم تقویت فرهنگ همزیستی مسالمت آمیز بر لزوم تشکیل کارگروه فقه شهروندی با هدف بررسی احکام فقهی موضوعات شهروندی تاکید کرد.

به گزارش شبکه اجتهاد، احمد طیب شیخ الازهر مصر در جلسه افتتاحیه ۵۰مین سالگرد تاسیس جمعیت اسلامی لیسبون پرتغال از آمادگی الازهر برای راه اندازی بخش زبان پرتغالی در این دانشگاه اسلامی خبر داد.

طیب در این همایش با اشاره به جایگاه تاریخی، ادبی و فرهنگی لیسبون پرتغال در میان امت اسلامی تاکید کرد که بسیاری از علمای اسلام در پرتغال رشد و نمو کرده و جهان اسلام از معلومات علمی و فکری آنان بهره مند شده است.

وی با تشریح مفهوم «ملی‌گرایی» به عنوان یک مصطلح اصیل در فرهنگ اسلامی خاطر نشان کرد: ریشه‌های این فرهنگ را در صدر اسلام و در کتاب‌های ادیان آسمانی که در آن رابطه مسلمانان با غیر مسلمانان مبتنی بر اصول آشکار همزیستی مسالمت آمیز تبیین شده، می‌توان یافت.

شیخ الازهر افزود: ملی‌گرایی یک راهکار وارداتی در زمان رسول گرامی اسلام(ص) نبود بله یک شیوه تعامل در چهارچوب اولین نظام اسلامی است که پیامبر اکرم(ص) در مدینه پایه ریزی کرده بود. در صدر اسلام نیز ملی گرایی متضمن تفرقه یا حذف گروهی از افراد جامعه به سود دیگری نبوده است.

این مفتی برجسته اهل سنت مصر در بخش پایانی سخنان خود تشکیل و تقویت کارگروه «فقه شهروندی» میان مسلمانان و غیر مسلمانان در کشورهای اروپایی و جامعه‌های چند ملیّتی و ضرورت ترویج فرهنگ «یکپارچگی و وحدت ایجابی» را خواستار شد. رسا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics