قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / طلاب اگر در «فقه و اصول» ضعیف باشند، کارآیی لازم را رشته‌های تخصصی نخواهند داشت
ساماندهی دروس خارج موجب رشد است/ لازمه ورود به دروس خارج تخصصی، بنیه علمی قوی است

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان:

طلاب اگر در «فقه و اصول» ضعیف باشند، کارآیی لازم را رشته‌های تخصصی نخواهند داشت

استاد برجسته حوزه علمیه خراسان گفت: اگر طلاب دروس «فقه و اصول» را بفهمند، درس‌ها‌ی تخصصی را متوجه می‌‌شوند و رشد می‌‌کنند و اگر این درس‌ها‌ رو درک نکنند، در واقع هیچ تخصصی ندارند و کارآیی لازم را نخواهند داشت و از این رو باید نسبت به این دو درس اهتمام شود.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله رجبعلی رضازاده، استاد برجسته حوزه علمیه خراسان با اشاره به اینکه افراد خوش فکر، نخبه و ممتاز، در حوزه علمیه باید شناسایی شوند، گفت: برگزاری رقابت علمی نخبگانی (المپیاد) ابزار خوبی برای شناسایی طلبه خوش فکر است.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان درباره اهمیت رویکرد این رقابت علمی نخبگانی که با محوریت فقه و اصول است، ابراز کرد: فقه و اصول از درس‌ها‌ی رسمی حوزه است؛ اگر طلبه این درس‌ها‌ را بفهمد، درس‌ها‌ی تخصصی را متوجه می‌‌شود و رشد می‌‌کند و اگر این درس‌ها‌ رو درک نکند، در واقع هیچ تخصصی ندارد و کارآیی لازم را نخواهد داشت و از این رو باید نسبت به این دو درس اهتمام شود.

وی با بیان اینکه تحصیل همه علوم در حوزه برای علم فقه است، اظهار کرد: علم اصول نیز از دو جهت اهمیت دارد؛ اول اینکه خود اصول سر منشا فهمیدن سایر علوم هست و اگر اصول ضعیف باشد انسان به جایی نمی‌‌رسد. به همین علت است که برخی از دانشگاه‌ها‌ی اروپایی در بررسی‌ها‌ی شان به این نتیجه رسیده اند که باید نسبت به این علم آموزش داده شود زیرا علمای شیعه با نظر به داشتن همین دانش‌ها‌، خوش فکرتر و دارای دقت بیشتری هستند.

استاد برجسته حوزه علمیه خراسان توضیح داد: علمای شیعه، اصول فقه را زیاد مطالعه و آموزش می‌‌بینند و یاد می‌‌دهند و از این رو در فهم و تحلیل به دقت بسیاری دست می‌‌یابند.

وی با اشاره به این جمله مرحوم آیت‌الله میلانی که در درس می‌‌گفت:‌«من لا اصول له لا فقه له» خاطر نشان کرد: از طرف دیگر، طلبه باید سیره معصومین(ع) را یاد داشته باشد یعنی اگر طلبه در اصول و فقه خیلی قوی و عالم باشد اما سیره آن حضرات را نداند و در رفتارش به کار نبرد و در مقام عمل و اخلاق ضعف داشته باشد، یک خطر محسوب می‌‌شود.

عضو شورای عالی حوزه علمیه خراسان طلبه‌ای را موفق خواند که از تفکر و تعقل و استدلال بیشترین بهره را ببرد و از این منظر است که تربیت چند ده طلبه خوش فکر بسیار مفید و موثر است.

وی با تاکید مجدد بر خوش فکر بودن در کنار بهره مندی از سیره معصومین(ع) به ویژه برای یک طلبه، اظهار کرد: طلبه‌ای که در مقام عمل و علم باشد و خود را از مردم و برای آنان بداند موجب موفقیت خود و دیگران می‌‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics