قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / طلاب را به نوشتن پایان‌نامه درباره امام صدر تشویق کنیم
طلاب را به نوشتن پایان‌نامه درباره امام صدر تشویق کنیم/ امام صدر الگویی برای حوزه و دانشگاه است

آیت‌الله اعرافی:

طلاب را به نوشتن پایان‌نامه درباره امام صدر تشویق کنیم

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: طلاب حوزه‌های علمیه را به نوشتن پایان‌نامه درباره اندیشه و سیره عملی امام صدر تشویق کنیم. همچنین باید از شیوه‌های مختلف همچون نشریات حوزه، جشنواره‌های علمی و فرهنگی و ترجمه آثار برای معرفی امام صدر بهره بگیریم.

به گزارش شبکه اجتهاد، مدیر مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر در ادامه دیدار با علما قم با آیت‌الله علیرضا اعرافی، مدیر حوزه‌های علمیه کشور و رئیس جامعه‌المصطفی دیدار کرد.

آیت‌الله علیرضا اعرافی در این دیدار گفت: جامعهالمصطفی در برخی شهرهای ایران و همچنین بیش از ۶۰ کشور دیگر، شعبه و موسسات آموزشی دارد که برای همه آنها نیاز به مجموعه ارزشمند «گام به گام با امام» داریم. امام موسی صدر الگویی برای نسل جوان در هر دو مجموعه حوزه و دانشگاه است. هم فقیهی متبحر است و هم عالمی آشنا به نیازهای روز جامعه. او فردی انقلابی با عقلانیت خاص است و بنابراین باید به همگان معرفی شود.

وی افزود: هم در حوزه علمیه و هم از طریق جامعه‌المصطفی می‌توان به معرفی شخصیت و آثار امام موسی صدر اقدام کرد. یکی از راه‌های این معرفی در حوزه توجه به پایان‌نامه‌هاست. اطلاعی ندارم که در سطح ۳ و ۴ حوزه پایان‌نامه‌ای درباره امام موسی صدر کار شده یا خیر، اما باید طلاب را به نوشتن پایان‌نامه در این موضوع در رشته‌های مختلف تشویق کرد.

اعرافی ادامه داد: در جامعهالمصطفی نیز می‌توان طلاب را به نوشتن پایان‌نامه تشویق کرد. در این مرکز بیش از ۱۰۰ رشته درسی داریم که می‌توان منظومه فکری و سیره عملی امام موسی صدر را با رویکرد آن رشته‌ها بررسی کرد. محور دومی که می‌توان آن را مورد توجه قرار دارد، فعالیت‌های فوق‌برنامه‌ای است. همچنین از طریق جشنواره‌های علمی و البته انجمن‌های علمی و انجمن‌های فرهنگی در حوزه نیز می‌توان شخصیت و فکر امام موسی صدر را معرفی کرد.

مدیر حوزه علمیه قم و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین درباره شیوه‌های دیگر معرفی امام موسی صدر به نسل امروز گفت: نشریات حوزه علمیه قم و جامعهالمصطفی نیز محمل خوبی برای معرفی امام موسی صدر هستند که باید برای این هدف تغذیه علمی شوند. محور بعدی ترجمه آثار امام صدر است. در حوزه و جامعهالمصطفی طلبه‌های زبان‌دان فاضلی حضور دارند که می‌توان کار را به آنها سپرد و البته مهم این است که این کتاب‌ها به کتابخانه‌های اصلی در دنیا هم برسد.

در ابتدای این دیدار سیده حورا صدر، گفت: انتشار مجموعه «گام به گام با امام» بهانه‌ای برای دیدار با شما شد. این مجموعه که حدود ۱۰ سال برای ترجمه و انتشار آن زمان صرف شد، راوی فعالیت‌ها، اقدامات و سخنرانی‌های امام موسی صدر است. «گام به گام با امام» در اصل ترجمه «مسیرهالامام السید موسی صدر» است که برای نخستین بار در سال ۲۰۰۰ در لبنان منتشر شد و چاپ دوم آن نیز همراه با اضافاتی در سال ۲۰۱۴ به بازار اندیشه آمد. در ترجمه فارسی این مجموعه ما سخنرانی‌های امام به زبان فارسی را نیز اضافه کردیم.

او در ادامه افزود: این مجموعه می‌تواند برای طلاب بسیار مفید باشد، چرا که امام صدر در همین حوزه علمیه قم درس خوانده و بعد به لبنان می‌رود و در آنجا این سابقه درخشان را رقم می‌زند. این مجموعه منبع مهمی نیز برای مطالعه پیرامون تاریخ معاصر لبنان به شمار می‌آید.

مدیر مؤسسه فرهنگی تحقیقاتی امام موسی صدر همچنین گفت: جلد نهم مجموعه در «قلمرو اندیشه امام موسی صدر» را نیز با عنوان «دین در جهان امروز» به تازگی منتشر کردیم. محتوای این مجموعه به صورت موضوعی انتخاب شده که جلد بعدی آن نیز که در آینده‌ای نزدیک با عنوان «زن، جوان و خانواده» منتشر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics