قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / ظرفیت‌های فقهی اصولی در تدوین و توسعه فقه اجتماعی
ظرفیت‌های فقهی اصولی در تدوین و توسعه فقه اجتماعی

تازه‌های نشر؛

ظرفیت‌های فقهی اصولی در تدوین و توسعه فقه اجتماعی

کتاب «ظرفیت‌های فقهی اصولی در تدوین و توسعه فقه اجتماعی» در ۱۸۷ صفحه به قلم حجت‌الاسلام محمدباقر ربانی توسط مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) به زیور طبع آراسته شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، کتاب «ظرفیت‌های فقهی اصولی در تدوین و توسعه فقه اجتماعی» با یک نگاه درجه دو، به ظرفیت‌های فقهی اصولی در تدوین و توسعه فقه اجتماعی پرداخته و موضوعاتی را برای انتخاب پایان نامه و رساله‌های دکتری، پیش‌روی فرهیختگان و علاقه مندان به این رشته، مخصوصا دانشجویان رشته فقه و حقوق و نیز طلاب و فضلای حوزه علمیه قرار داده است.

این کتاب دارای ۴ فصل می‌باشد که در فصل اول، بعد از بیان کلیات، به بررسی مفهوم فقه اجتماعی و روش اجتهادی فقه اجتماعی و بیان نظرات فقهی اجتماعی برخی از فقها اشاره شده است.

فصل دوم کتاب به منبع‌واره‌ها و ابزارهای کشف حکم پرداخته و به ابزارهای عام نظیر عرف و سیره عقلا پرداخته و در ابزارهای خاص، به بررسی مذاق شریعت، ظن در موضوعات و مقاصد شریعت اشاره شده است.

فصل سوم کتاب، به بیان ظرفیت‌ها بر اساس منابع فقهی پرداخته و به ظرفیت آیات و روایات، عقل و قواعد فقهی به عنوان منابع فقه اجتماعی اشاره شده است.

در فصل چهارم کتاب، ظرفیت‌های فقهی و فرا فقهی بیان شده و به مباحثی نظیر فضای صدور، تجمیع ظنون وخطابات قانونیه به عنوان ظرفیت‌های فقهی و مباحثی نظیر فهم اجتماعی از نص، زمان و مکان، مصلحت و نگاه سیستمی به فقه به عنوان مباحث فرا فقهی اشاره شده است. از جمله نوآوری‌های این اثر بیان روش شناسی در فقه اجتماعی و نیز صورت بندی در رابطه با آیات و روایات فقه اجتماعی است.

امید است محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه، این اثر را به عنوان مقدمه و آغاز و زمینه مناسبی برای بسط و گسترش مباحث فقه اجتماعی ببینند و با تدوین رساله‌ها و پایان نامه‌های خود درباره هر یک از عناوین فقهی و اصولی موجود در این کتاب، قدم‌های مبارکی در توسعه و تدوین فقه اجتماعی بردارند و بر غنای مباحث فقه اجتماعی بیفزایند و در آینده شاهد پویایی در زمینه فقه اجتماعی باشیم.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه کتاب، با دفتر فروش قم، واقع در میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مراجعه و یا با شماره ۳۷۷۴۹۴۹۴ – ۳۷۸۳۲۳۰۳ تماس حاصل نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics