قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / علم‌الهدی: نظریه مقاومت عامه، مستندات قرآنی و روایی دارد/ کعبی: نظریه جهاد تمدنی، مفهوم توسعه یافته جهاد است
علم‌الهدی: نظریه مقاومت عامه، مستندات قرآنی و روایی دارد/ کعبی: نظریه جهاد تمدنی، مفهوم توسعه یافته جهاد است

در نشست «نسبت فقه و مقاومت اسلامی» مطرح شد؛

علم‌الهدی: نظریه مقاومت عامه، مستندات قرآنی و روایی دارد/ کعبی: نظریه جهاد تمدنی، مفهوم توسعه یافته جهاد است

نشست تخصصی «نسبت فقه و مقاومت اسلامی» با حضور آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی و استاد عباس کعبی به همت دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان برگزار شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، نشست تخصصی «نسبت فقه و مقاومت اسلامی»؛ بررسی دروس خارج حوزه‌های علمیه و نسبت آن با مسائل جبهه مقاومت؛ به همت دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان و با حضور آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی و استاد خارج فقه حوزه علمیه خراسان و استاد عباس کعبی عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری و استاد خارج فقه حوزه علمیه قم برگزار شد.

نظریه مقاومت عامه، مستندات قرآنی و روایی دارد

آیت‌الله علم‌الهدی نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی، در این نشست با موضوع «تبیین چیستی و چرایی فقه‌المقاومه» به ارائه بحث پرداخت و با اشاره به مباحث ارائه شده در درس خارج فقه خود، با عنوان «فقه‌المقاومه» که حدود دو سال است برگزار می‌شود گفت: به نظر می‌رسد مقاومت عمومیتی دارد که مفاهیم جهاد و دفاع و امر به معروف، جزو اجزای آن هستند. نظریه‌ای که در باب مقاومت با مستندات قرآن و روایات به دست می‌آید، نظریه «فقه مقاومت عامه» یا عمومیت معنای مقاومت است که سایر مباحث فقهی در خدمت آن قرار می‌گیرد.

نظریه جهاد تمدنی، مفهوم توسعه یافته جهاد است

همچنین، استاد عباس کعبی عضو هیأت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، با موضوع «تبیین ابعاد فقه‌الجهاد» در سخنانی به سابقه تدریس «فقه‌الجهاد» در درس خارج فقه خود اشاره داشت و به تبیین سیره پیامبر اکرم(ص) در جهاد مکی و جهاد مدنی پرداخت و اظهار کرد: می‌توان مفهوم جهاد را توسعه داد و به ابعاد گوناگونی از جهادهای نظامی و غیرنظامی مانند جهاد دعوت إلی‌الله یا جهاد تبیین دسته‌بندی کرد. ما در دروس فقه‌الجهاد به نظریه جهاد تمدنی رسیدیم که دارای مولفه‌های خاص خود است.

«طلیعه ۱۴۱۷» به دنبال استفاده از نظریات نخبگان برای حل مسائل حوزه است

این نشست که با حضور حجت‌الاسلام‌ والمسلمین محمدباقر فرزانه، دبیر شورای عالی حوزه علمیه خراسان و جمعی از اعضای کمیسیون‌های تخصصی شورای عالی و برخی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه خراسان برگزار شد، در ابتدا حجت‌الاسلام ‌والمسلمین فتح‌اللهی، مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان، با اشاره به ماموریت حوزه علمیه خراسان گفت: در راستای استفاده از ظرفیت نخبگان در عرصه‌های گوناگون، دبیرخانه شورای عالی با انتشار مجله «طلیعه ۱۴۱۷»، به دنبال استفاده از نظرات اساتید و نخبگان حوزوی و دانشگاهی در حل مسائل حوزه علمیه خراسان است.

رونمایی از جدیدترین شماره مجله «طلیعه ۱۴۱۷»

در پایان مراسم از جدیدترین شماره مجله «طلیعه ۱۴۱۷» در ۱۹۲ صفحه و با موضوع «حوزه علمیه و آینده جبهه مقاومت» رونمایی شد. در این شماره با بیش از ۳۰ نفر از مسئولین و شخصیت‌های علمی و سیاسی جبهه مقاومت از ۸ کشور دنیا و بیش ۲۰ نفر از مسئولین و شخصیت‌های مطرح داخلی مصاحبه اختصاصی صورت گرفته است.

در شماره پنجم مجله «طلیعه ۱۴۱۷» به موضوع «حوزه علمیه و آینده جبهه مقاومت» پرداخته شده است و با اشاره به چشم‌انداز حوزه علمیه خراسان، تاثیرگذاری و نقش‌آفرینی حوزه علمیه را در این عرصه تبیین کرده است.

بنابر گزارش اجتهاد، مجله «طلیعه ۱۴۱۷» فصلنامه دبیرخانه شورای عالی حوزه علمیه خراسان است که با نگاه آینده‌نگر به موضوعات و اولویت‌های حوزه‌های علمیه می‌پردازد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics