قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / غزه را غیرت اداره می‌کند/ نباید غزه را تنها گذاشت و گفت شیعه یا سنی است/ باید همه مسلمان‌ها کمک کنند تا جنگ توسعه پیدا نکند
غزه را غیرت اداره می‌کند/ نباید غزه را تنها گذاشت و گفت شیعه یا سنی است/ باید همه مسلمان‌ها کمک کنند تا جنگ توسعه پیدا نکند

تاکید آیت‌الله جوادی آملی بر جلوگیری از کشتار در غزه؛

غزه را غیرت اداره می‌کند/ نباید غزه را تنها گذاشت و گفت شیعه یا سنی است/ باید همه مسلمان‌ها کمک کنند تا جنگ توسعه پیدا نکند

آیت‌الله جوادی آملی با اشاره به اوضاع غزه بیان داشت: غزه را غیرت اداره می‌کند، الآن‌ها همه مسلمان‌های عالم باید کمک بکنند و سعی کنند اولاً جنگ توسعه پیدا نکند، خدای ناکرده به جاهای دیگر نرسد. ثانیاً هم آتش بس تأیید بشود و اینکه هر روز چندین کودک و بی گناه از یک خانه کشته می‌شوند، این قابل طاقت نیست.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله جوادی آملی در جلسه درس فقه خود بیان داشت: امیدواریم ذات اقدس الهی به برکت قرآن و عترت جریان غزه و امثال غزه را به زودی حل کند و اینگونه کودک کشی نباشد، این گونه مسلمانها کشته ندهند و دعاهای حضرت ولی عصر(ارواحنا فداه) در حق همگان مستجاب شود.

ایشان بیان داشت: در بیان اینکه علما وظیفه شان در عصر جنگ چیست؟ با جنگ باید چکار بکنند؟ چگونه حضور پیدا کنند؟ چگونه نصیحت کنند؟ چگونه جامعه را به عدل و صلح دعوت کنند؟ مرحوم کاشف الغطاء در یک فصلی از کتاب خود، تقریباً بیش از سی ماده ذکر می‌کند که علما وظیفه شان در زمانی که بیگانه حمله کرده است چیست؟ تا می‌رسد به ماده چهاردهم که می‌گوید «رابع عشرها انه یجب على العلماء إعانه الرئیس المتوجه لدفع الکفار…» تا اینکه می‌گوید: «ان ینادوا فی الناس أین غیره الاسلام والمجتهدون فی نصره خاتم الأنبیاء أین الآخذون بثار شهید کربلاء» الآن هم همان «أین غیره الإسلام» را باید به جهان مسلمان نشین گفت که نباید غزه را تنها گذاشت، باید همگان تلاش و کمک بکنند و گذرگاه رفح را باز بکنند، این نباید بگوید که او شیعه بود این سنی بود یا امثال ذلک.

معظم له سپس ابراز کرد: ما دو تا شعار در محرّم داریم؛ یکی اینکه وقتی به یکدیگر رسیدیم میگوییم که «أَعْظَمَ اللَّهُ أُجُورَنَا [و اجورکم] بِمُصَابِنَا بِالْحُسَینِ(علیه السلام)». این برای ثواب است اما جمله دوم این است که «وَ جَعَلَنَا وَ إِیاکُمْ مِنَ الطَّالِبِینَ بِثَأْرِهِ(علیه الصلاه و علیه السلام)»، دستور یعنی دستور دینی ما در محرم و صفر همین است. یکی درخواست ثواب است، یکی مبارز بودن و درخواست رو به غیرتمندی و غیرت، غیرت، غیرت، چیزی بالاتر از غیرت نیست. در روایات ما هم هست که از خدا غیورتر کسی نیست. خود حضرت امیر(سلام الله علیه) هم دارند که احدی در بین بشر غیرتمندتر از من نیست. غیرت بالاتر از عدالت است، غیرت بالاتر از سخاوت است، غیرت بالاتر از همه چیز است.

آیت‌الله جوادی در ادامه افزود: چرا این قدر از غیرت تعبیر شده که بالاتر از عدالت است؟ عدالت یعنی انسان وظیفه خودش را بشناسد، همین. اما غیرت سه اصل یعنی سه اصل! تا سه صفت غنی و قوی علمی جعل نشود کسی غیرتمند نیست. غیرت این است که ابدا در کار غیر دخالت نکند. چرا حضرت امیر فرمود: «مَا زَنَی غَیورٌ قَطُّ»؟ هیچ آدم غیرتمندی زنا نمیکند. از زنای سمع و بصر تا زنای دیگر. دیگری را نگاه کرد، بی غیرت است. به مال دیگری طمع کرد، بی غیرت است. تنها مسئله جنسی که نیست. به مقام دیگری حسد بُرد و طمع کرد و سعی کرد به آنجا برسد، بی غیرت است. چرا وارد مرز غیر شدی؟ پس اولین کار این است که به حَرم و حریم احدی دخالت نکند؛ نه حریم مالی نه حریم جنسی.

ایشان بیان داشت: اصل دوم اجازه ندهد احدی به حریم او دخالت کند. کسی که بی غیرت باشد بی حجاب بپروراند، بی حجابی را امضاء کند، این معلوم میشود که غیرت ندارد، برای اینکه غیر را به حریم خود راه داده، این چه غیرتی دارد؟ اگر بی غیرت بود و دیگری آمد در کشورش، در شهر خودش، در مقام خودش، در حساب خودش، در کتاب خودش، و ساکت بود، بی غیرت است. این دو معنا روشن است.

آیت‌الله جوادی سپس اظهار داشت: سوم «و ما ادریک ما سوم»! سوم این است که تا خودش را نشناسد، معرفت به خود پیدا نکند، محدوده خود را نبیند، محدوده غیر را نبیند، غیرت معنا ندارد. شما به او بگو از مرز خودت به غیر تجاوز نکن، او مرز خودش را نشناخته است! به او بگو نگذار کسی وارد مرز تو بشود او که مرز خودش را نشناخته است! پس اصل اساسی آن است که محدوده خودش، وظیفه خودش، احکام و حکم خودش را بشناسد، بعد دورش را خط بکشد، نه بیرون برود نه اجازه بدهد که کسی داخل شود.

معظم له خاطرنشان کرد: «فهاهنا امور ثلاثه»: یکی اینکه این دایره و قوس را بشناسد که من چه کسی هستم؟ چه چیزی دارم؟ وظیفه من چیست؟ حق من چیست؟ این یک مداری دارد. از این به بعد آن دو تا نفی هست: نه بیرون برو، نه اجازه بده کسی درون بیاید. لذا غیرت مثل عدالت یک امر ساده نیست که بگویند آقا، مال خودت، مال خودت! چون یک امر ساده‌ای نیست، گفتند از خدا غیرتمندتر احدی نیست.

ایشان با اشاره به اوضاع غزه بیان داشت: کشور را غیرت اداره می‌کند، غزه را غیرت اداره می‌کند، الآن‌ها همه مسلمان‌های عالم باید کمک بکنند و سعی کنند اولاً جنگ توسعه پیدا نکند، خدای ناکرده به جاهای دیگر نرسد. ثانیاً هم آتش بس تأیید بشود و اینکه هر روز چندین کودک و بی گناه از یک خانه کشته می‌شوند، این قابل طاقت نیست. این زودتر إن شاءالله حل بشود اینها که داعیه تمدن دارند بعضا اینها انسان نیستند، اینها حیوان‌اند، حیوانی هستند که حرف می‌زنند. این بشر وقتی که الهی نیاندیشد، خیال می‌کند که تنها همین حیوانی است که حرف میزند و بعد هم بساطش برچیده می‌شود و دیگر آینده نگر نیست! این است که هم باید دعا کرد مسئله غیرت را، هم باید دعا کرد مسئله عفت عموم را، هم امنیت را!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics