قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / فاضل‌ لنکرانی: کشف ضوابط جدید در فقه با جدیت دنبال شود/ علیدوست: پرداختن به فقه مضاف ضرورتی پر آسیب است
فاضل‌ لنکرانی: کشف ضوابط جدید در فقه با جدیت دنبال شود/ علیدوست: پرداختن به فقه مضاف ضرورتی پر آسیب است

در مراسم افتتاحیه دروس گروه‌های فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) عنوان شد؛

فاضل‌ لنکرانی: کشف ضوابط جدید در فقه با جدیت دنبال شود/ علیدوست: پرداختن به فقه مضاف ضرورتی پر آسیب است

استاد علیدوست در مراسم افتتاحیه دروس گروه‌های فقه پزشکی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) که با حضور دانش‌پژوهان در سالن امام خمینی(ره) این مرکز برگزار شد، در سخنانی به تبیین اهمیت فقه‌های مضاف پرداخت و استاد فاضل‌لنکرانی از لزوم کشف ضوابط جدید در فقه سخن گفت.

به گزارش شبکه اجتهاد، استاد ابوالقاسم علیدوست در این مراسم به بررسی مفهوم شناسی، ضرورت‌ها و بایسته‌ها و آسیب‌های فقه‌های مضاف پرداخت و گفت: امروز با توسعه دانش‌های مختلف مواجه هستیم و همچنین مسائل دانش فقه بسیار گسترش یافته است. همان گونه که دنیا به سمت توسعه تکنولوژی پیش می‌رود، شاهد خلق قراردادها و معامالات جدید هستیم که سؤالات شرعی مختلفی در این زمینه به وجود خواهد آمد.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم بیان کرد: فردی که می‌خواهد در زمینه فقه مضاف تحقیق کند، باید در این زمینه اطلاعات کلی، تخصص کافی و همچنین تمرکز و تمحض در مسائل فقه مضاف همچون فقه سیاسی، فقه معاملات و فقه پزشکی داشته باشد.

علیدوست بیان کرد: زمانی عالمی که جامع معقول و منقول بود و در تمام ابواب فقهی نظر داشت، حسن محسوب می‌شد، اما امروز دیگر این مسأله مدح و تعریف نمی‌باشد.

وی با بیان اینکه باید مسائل فقه مضاف بر اساس و مبنای علوم حوزوی شکل گیرد، گفت: فردی که می‌خواهد در فقه مضاف پژوهش کند، ابتدا باید در علوم اصول و کلیات ابواب فقهی صاحب نظر باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم پرداختن به فقه مضاف را یک ضرورت پر آسیب توصیف کرد و گفت: نباید در شاخه بندی‌های فقه‌های مضاف، به اضافات تصنعی بپردازیم، بلکه باید این تقسیمات بر اساس مبنا و مسائل کلان فقهی شکل گیرد.

علیدوست با اشاره به اینکه باید در زمینه فقه‌های مضاف موضوعی شناسی و مصداق شناسی دقیق صورت گیرد، گفت: فقه پزشکی، فقه معاملات و فقه سیاست براساس مسائل کلان فقهی شکل گرفته است.

استاد درس خارج حوزه علمیه ابراز داشت: اگر فردی می‌خواهد در فقه بورس و فقه ابزارهای مالی پژوهشی داشته باشد، باید از نظرات متخصصان بورس در مسائل مطرح در این زمینه بهره گیرد.

عیلدوست در پایان به تبیین آسیب‌های فقه مضاف پرداخت و گفت: یکی از آسیب‌های فقه مضاف، پرداختن به طرح احتمالات مختلف است، در حالی که باید طرح این بحث‌ها، براساس مسائل و واقعیت‌های موجود باشد.

طلاب باید به دنبال کشف معیارهای مطرح نشده در فقه باشند

محمدجواد فاضل لنکرانی در ادامه مراسم در جمع داوطلبان و طلاب علاقه‌مند به شرکت در این رشته‌ها در سخنانی به تبیین اهمیت و توجه به فقه‌های مضاف از جمله فقه پزشکی پرداخت و گفت: ما یک علم داریم که تعریف مشخصی دارد و برای آن زیرمجموعه‌هایی تعریف می‌شود مثل فقه سیاسی، فقه پزشکی و مانند آن که گاهی به همان زیر مجموعه‌ها نیز علم گفته می‌شود و گاهی هم گرایش گفته می‌شود و لذا باید ضابطه‌ای برای گرایش‌ها وضع کنیم که این قضیه موهون نشود.

رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) در توصیه‌هایی به طلاب گفت: کشف ضوابط جدید در فقه بسیار مهم است که باید با جدیت دنبال شود و در این مجموعه‌های قوی آموزشی و پژوهشی همانند مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) استاد و طلبه باید به دنبال کشف معیارهای مطرح نشده در فقه باشند و این کاری دشوار و زمان بر است که همت بالایی می‌خواهد.

وی سپس افزود: طلاب عزیز مطالعه فراوان داشته باشند، روی مقالات نوشته شده بسیار کار کنند و هدف این مجموعه از راه اندازی فقه پزشکی این است که شما طلاب عزیز یک تسلطی بر همه ابعاد فقه پزشکی داشته باشید و از روی اجتهاد روی این مسائل فقهی پزشکی نظر دهید و مورد استفاده جامعه باشید.

خاطرنشان می‌شود، در پایان این مراسم تنی چند از طلاب این مرکز به بیان دیدگاه‌ها و دغدغه‌های خود پیرامون تحصیل در این گروه‌های علمی فقه مضاف پرداختند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics