قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / فراخوان آثار موضوع شناسی نیم قرن اخیر در جهان اسلام
فراخوان آثار موضوع شناسی نیم قرن اخیر در جهان اسلام

مهلت ارسال آثار تا پایان مهر 1401؛

فراخوان آثار موضوع شناسی نیم قرن اخیر در جهان اسلام

نشست خبری «جشنواره فراخوان آثار موضوع شناسی نیم قرن اخیر در جهان اسلام» به همت مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی و با حضور اصحاب رسانه در سالن جلسات مؤسسه مو ضوع شناسی احکام فقهی برگزار گردید.

به گزارش شبکه اجتهاد، در این نشست ابتدا حجت‌الاسلام والمسلمین حجت‌الله بیات ضمن معرفی مؤسسه و بیان مأموریت آن، به اهمیت و اهداف طرح اشاره و آن را اولین جشنواره در نوع خود معرفی نمود.

مدیر مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی در ادامه نسبت به ضرورت و اهمیت طرح و همچنین هدف از اجرای آن پرداخت که برخی از اهداف به این شرح بیان شد:

جمع‌آوری و اطلاع از وجود آثاری که در قالب کتاب، رساله علمی و مقاله، سخنرانی، مصاحبه و یا تدریس، تولید و منتشر شده است؛ آگاهی از روند موضوع شناسی فقهی و شناسایی نیازها و اولویت در مؤسسه موضوع شناسی؛ ترغیب و تشویق پژوهشگران و مدرسان نسبت به مباحث موضوع شناسی احکام فقهی؛ جریان‌سازی نسبت به تولید آثار موضوع شناسانه با توجه به نیازهای امروزی دستگاه فقاهت؛ برنامه‌ریزی دقیق‌تر نسبت به چشم‌اندازه مؤسسه در پاسخگویی به نیازهای جامعه هدف؛ پرهیز از فعالیت‌های تکراری و پژوهش‌های موازی در عرصه موضوع شناسی احکام فقهی؛ بهره‌برداری از آثار رسیده در برنامه‌های آینده مؤسسه موضوع شناسی و غنی‌سازی کتابخانه مؤسسه موضوع شناسی.

بیات در ادامه، نسبت به ویژگی‌های اجرایی طرح گفت: زمان‌بندی اجرا بدین شرح است: آغاز اطلاع‌رسانی: فروردین و نیمه اول اردیبهشت ۱۴۰۱. پایان زمان فراخوان: آخر مهرماه ۱۴۰۱. بررسی و داوری آثار: آبان ماه ۱۴۰۱. اعلام نتایج و تقدیر از آثار برتر: آذرماه ۱۴۰۱ (همزمان با هفته پژوهش).

در ادامه جلسه، ایشان محدوده محتوایی آثار را چنین معرفی نمود: مبانی نظری موضوع شناسی، ضرورت موضوع شناسی، متصدیان شناخت موضوعات، منابع، ابزارها و راههای شناخت، روش شناخت موضوعات، روش شناخت موضوعات مستنبطه، روش شناخت موضوعات عرفی؛ عرفی منصوص غیرمنصوص، روش بهره‌برداری از سایر علوم در شناخت موضوعات، شناخت موضوعات مضاف، عبادی- اقتصادی- پزشکی- تغذیه – سیاسی- کلامی- اخلاقی- اجتماعی – حقوقی- فضای مجازی- هنری – خانواده و …

در پایان جلسه نیز مدیر مؤسسه موضوع شناسی احکام فقهی با توضیحاتی قالب آثار را به شرح ذیل تبیین نمود: پایان‌نامه (ارشد و دکتری و معادل آنها)؛ مقاله (علمی پژوهشی)؛ کتاب؛ صوت تدریس، مصاحبه، سخنرانی، نشست علمی و … .

پژوهشگران جهت ثبت نام و ارسال آثار می‌توانند به آدرس http://mozooshenasi.ir/?p=8023 مراجعه نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics