قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / فعال‌سازی نقش «سادات» در وحدت جهان اسلام
فعال‌سازی نقش «سادات» در وحدت جهان اسلام

در کمیسیون انساب نبوی صورت گرفت؛

فعال‌سازی نقش «سادات» در وحدت جهان اسلام

کمیسیون انساب نبوی سی و یکمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با هدف بررسی فعال سازی نقش سادات در وحدت جهان اسلام برگزار و تأکید شد سادات می‌توانند اساس وحدت میان مسلمانان باشند.

به گزارش شبکه اجتهاد، در این کمیسیون حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدحسن ابوترابی، رییس اتحادیه جهانی سادات، عراق و سوریه و… را نماد وحدت شیعه و سنی دانست و بیان داشت: اگر این کشورها نماد وحدت نبودند کشورهای اسلامی شرایط بسیار دشواری داشتند.

وی افزود: پیروزی‌های به دست آمده در سوریه، عراق، یمن و… حاصل وحدت است. این پیروزی‌ها نشان داد عزت امت اسلام در گروی وحدت اسلامی است. پیروزی ما بر استکبار و آمریکا دستاورد وحدت علما است. پیروزی کشور لبنان نشانگر وحدت میان شیعه و سنی و مسلمان و مسیحی است.

ابوترابی، ایران را نماد وحدت اسلام و جهان دانست و تأکید کرد: باید از سرمایه وحدت پاسداری کنیم. سادات نیز می‌توانند با وحدت خود عزت را در کشورهای اسلامی حفظ کنند.

این پژوهشگر و محقق در ادامه با اشاره به حرکت مذبوحانه ترامپ برای انتقال پایتخت اسرائیل غاصب به بیت المقدس تأکید کرد: اگر با هم نباشیم دشمنان امروز بیت المقدس و فردا کعبه را هدف قرار خواهند داد. آن‌ها جز سلطه کامل بر دنیای اسلام راضی نیستند. البته این حرکت ننگین ترامپ در جامعه جهانی تأثیرات عکسی داشت و امروز جامعه جهانی به سمت حمایت از ملت مظلوم فلسطین می‌رود.

وی اضافه کرد: دشمنان اسلام زمانی آرامش پیدا می‌کنند که مزدوران حلقه به گوششان در جهان اسلام قدرت را به دست گرفته و منافع ملت‌های مسلمان را تاراج کنند. آن‌ها نمی‌خواهند دنیای اسلام در دست امت اسلام باشد. باید با وحدت اسلام را در دست مسلمانان نگه داریم و فلسطین را به دست مسلمانان بازگردانیم.

گزارشی از عملکرد پژوهشکده انساب نبوی

حجت‌الاسلام سید منذر حکیم، رییس پژوهشکده انساب نبوی به عنوان سومین سخنران، به بیان مهم ترین کارهای این مرکز پرداخت و یادآور شد: سال‌ها تلاش ما برنامه ریزی برای تأسیس یک مرکز علمی و تخصصی درباره انساب سادات بود و چنین مرکزی پیش تر در حوزه‌های علمیه وجود نداشت بلکه به شکل فردی در این زمینه فعالیت می‌شد در حالی که مرکز تخصصی و علمی در این باره نداشتیم.

وی افزود: مرکز انساب نبوی دارای تأییدیه از حوزه علمیه قم بوده و پژوهش‌های آن زیر نظر مدیریت حوزه‌های علمیه صورت می‌گیرد. به همین دلیل مدارک تحصیلات تکمیلی نیز به دانش پژوهان آن داده می‌شود. همچنین با تأسیس این مرکز توانستیم با دیگر مراکز جهان اسلام ارتباط بگیریم. برای این مرکز یک کتابخانه تخصصی تأسیس کردیم تا طلاب و دانش پژوهان دینی در این زمینه به تحقیق بپردازند.

حکیم با اشاره به پشتیبانی مراجع عظام از پژوهشکده انساب نبوی، خاطرنشان کرد: علمای بزرگوار از این مرکز پشتیبانی می‌کنند.

وی یادآور شد: در نخستین دوره آموزشی آن که سال گذشته آغاز شد ۴۰ طلبه در سطح فوق لیسانس به تحصیل پرداختند. در این مرکز همچنین علوم دیگر را مورد بحث قرار می‌دهیم تا بتوانیم انساب نبوی را به خوبی شناسایی کنیم. همچنین به دنبال تأسیس مراکز دیگر در کشورهای مختلف هستیم تا بتوانیم با تشکیل هیأت علمی خوب بتوانیم به شبهات در زمینه‌های مختلف انساب نبوی پاسخ دهیم.

تکریم سادات، تکریم نبی اکرم(ص) است

حجت‌الاسلام سید صدرالدین قپانچی، امام جمعه نجف، سادات را شجره طیبه در جهان اسلام دانست و یادآور شد: در روایت آمده تکریم سادات باید به صورت کامل حفظ شود.

وی افزود: تمامی سادات در عراق مهاجر هستند، این سادات در اصل عراقی نیستند بلکه از مدینه به عراق و دیگر کشورها همانند ایران، سوریه، یمن و… مهاجرت کرده اند. سادات بیشتر به سبب ظلم حکومت‌های بنی امیه و بنی عباس مجبور به مهاجرت شده اند. التبه برخی از این سادات برای تبلیغ به کشورهای دیگر مهاجرت می‌کرده اند.

قپانچی با بیان این که سادات دارای برکات هستند، تصریح کرد: بیشتر انقلاب‌ها و قیام‌های اسلامی به وسیله سادات شکل می‌گیرد. برای نمونه امام خمینی(ره)، آیت‌الله خویی، آیت‌الله سیستانی و مقام معظم رهبری همگی سادات هستند. رهبران بیشتر تحرکات اسلامی سادات هستند.

وی همچنین از احترام بالای سادات در عراق خبر داد و یادآور شد: سادات عراقی بیشتر اختلافات قبایل را حل می‌کنند. اگر مشکلی پیش بیاید مردم به سمت سادات می‌روند تا آن‌ها میانجیگری کنند.

امام جمعه نجف، تکریم سادات را تکریم نبی اکرم(ص) و اهل بیت(ع) عنوان کرد و گفت: البته سادات از این که فرزندان پیامبر(ص) هستند نباید در دنیا و آخرت از آن سوء استفاده کنند. سادات نیز باید بدانند محبوب ترین افراد در نزد خدا کسانی هستند که تقوای بیشتری داشته باشند.

قبانچی، از تلاش استکبار برای سوء استفاده از جایگاه سادات در کشورهای اسلامی خبر داد و اظهار داشت: در این زمینه باید هوشیار باشیم. استکبار به دنبال این است که بتواند از جایگاه سادات برای اهداف خود سوء استفاده کند.

وی اضافه کرد: سادات باید بدانند رفتار آن‌ها توسط مردم رصد شده و از آن‌ها الگوگیری می‌کنند به همین دلیل باید در رفتار خود دقت کافی را داشته باشند.

مسئولیت سادات در برابر جامعه اسلامی همانند مسئولیت نبی اکرم(ص) است

همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین سیدعلی فضل الله، عضو شورای عالی مجمع لبنان، انتساب به نبی اکرم(ص) را دارای ارزش فراوانی دانست.

وی بیان داشت: مسئولیت سادات بسیار مهم بوده و باید رسالت نبی اکرم(ص) را در تمامی مراحل زندگی خود پیاده کنند. سادات باید در زمینه وحدت تلاش کنند همان گونه که دشمنان از هیچ تلاشی برای ایجاد تفرقه دریغ نمی‌کنند.

عضو شورای عالی مجمع لبنان افزود: وحدت اسلامی به ویژه میان سادات مسئولیت بزرگی است. سادات باید همیشه بر وحدت میان امت اسلامی تأکید کنند چون خودشان منتسب به حضرت محمد(ص) هستند. سادات باید در جامعه مسئولیت‌های خود را بیش از پیش انجام دهند.

شیخ فضل الله با بیان این که سادات باید از تمام ظرفیت‌های خود برای ایجاد وحدت استفاده کنند، یادآور شد: این افراد به رسول الله(ص) منتسب هستند و از این موضوع می‌توانند به نحو احسن برای ایجاد وحدت استفاده کنند. اکنون در کشورهای اسلامی همانند عراق، لبنان، ایران و… سادات فراوانی داریم که باید از این ظرفیت استفاده کاملی صورت گیرد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات جوامع اسلامی این است که عده ای می‌خواهند با معرفی خود به عنوان سادات از این جایگاه سوء استفاده کنند، به همین دلیل پیشنهاد می‌کنم در این زمینه یک مؤسسه مطالعاتی تخصصی داشته باشیم تا بتوانیم در این زمینه اقدامات لازم را داشته باشیم.

این عالم لبنانی خاطرنشان کرد: سادات باید همانند نبی اکرم(ص) مسئولیت خود را در قبال جهان اسلام به دوش گیرند به همین دلیل سادات به ویژه اشراف سادات باید با یک دیگر ارتباط و تعامل خوبی داشته باشند.

جلوی تندروی برخی از مسلمانان باید گرفته شود

هادی‌هادی از علمای افغانستان نیز در سخنانی به بررسی جایگاه سادات در این کشور پرداخت و گفت: استکبار جهانی از هیچ تلاشی برای ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی دریغ نکرد و در این راه نیز تعداد زیادی از مسلمانان را کشت. پس از این کشتارها بود که مسلمانان دریافتند باید با یک دیگر وحدت داشته باشند.

وی در ادامه با اشاره به تندروی عده از مسلمانان نیز خاطرنشان کرد: باید از برخی حرکت‌های منفی در حوزه‌های علمیه جلوگیری صورت گیرد.

زریه فاطمه زهرا(س) و حضرت علی(ع) می‌تواند اساس وحدت باشند

آیت‌الله محسن اراکی، دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به عنوان مهمان ویژه، به بررسی نقش سادات در پیشرفت جهان اسلام پرداخت و خاطرنشان کرد: یکی از امتیازات نبی اکرم(ص) این است که نسب جسمانی ایشان عاملی بر افزایش نسب معنویشان است.

وی افزود: تمامی مؤمنین اولاد نبی اکرم(ص) هستند که هویتشان را از ایشان می‌گیرند و فردی که هویت معنوی با رسول الله(ص) داشته باشد حاضر به تفرقه نمی‌شود. چون تفرقه خود نشان می‌دهد متفرقان این پیوند را با رسول الله(ص) ندارد. کسانی که نسب روحی با حضرت محمد(ص) دارند هیچ گاه حاضر به تفرقه نمی‌شوند.

اراکی با تأکید بر این که نسب جسمی و نسب روحی به حضرت محمد(ص) دارای هویت واحدی است، خاطرنشان کرد: این هویت واحد را شجره طیبه ای در جامعه گسترش می‌دهد که افزون بر نسب روحی دارای نسب جسمی نیز باشد. البته این هویت در جامعه شکل گرفته و از بین نمی‌رود ولی باید گسترش یابد.

وی ادامه داد: زریه حضرت فاطمه(س) و حضرت علی(ع) می‌توانند اساس وحدت جامعه اسلامی و بازگشت جهان اسلام به هویت و نسب محمدی باشند. البته همه مسلمین فرزندان حضرت محمد(ص) هستند ولی کسانی که نسب جسمانی دارند بهتر می‌توانند این نسب روحانی را در جامعه گسترش دهند.

جمعیت سادات سوریه ۴ میلیون است

حجت‌الاسلام ایمن زیتون، از علمای سوریه نیز در سخنانی با اشاره به این که در سوریه بیش از ۴ میلیون نفر سادات داریم، خاطرنشان کرد: مردم سوریه علاقه خاصی به سادات دارند. چون فرزندان حضرت محمد(ص) نقش بسیار تأثیرگذاری در زندگی اجتماعی و تعامل افراد با یک دیگر داشته اند. همچنین سادات سوریه نقش بسیار مهمی در حل مشکلات مردم این کشور دارند.

وی افزود: البته پس از به وجود آمدن داعش در سوریه، این گروه تروریستی تلاش کرد تا افراد منتسب به نبی اکرم(ص) را ذبح کرده و حتی درگذشتگان آن‌ها را نبش قبور کند. وقتی داعش دست به چنین جنایاتی زد بیشتر سادات سوریه به جاهای دیگر مهاجرت کردند.

وضعیت سادات در موریتانی

دکتر محمد ولد فال، وزیر دولت کشور موریتانی نیز در سخنانی با بیان این که سادات فراوانی در موریتانی وجود دارند، اذعان داشت: سادات موریتانی در یک دوره خاصی وارد این کشور شده و نخست مورد تهاجم و حمله قرار گرفتند.

وی افزود: حتی اکنون سادات برای این که مورد حمله قرار نگیرند در قبیله‌هایی که غیر سادات هستند زندگی می‌کنند. به همین دلیل شناسایی سادات این کشور کار دشواری است. البته برخی از سادات موریتانی به خاندان حضرت محمد(ص) منتسب نیستند ولی خود را سید معرفی می‌کنند.

به سادات زن هم باید توجه شود

شیخ محمد سعید نعمانی از علمای برجسته عراقی به عنوان دیگر سخنران با بیان این که باید یک مجمع جهانی برای سادات داشته باشیم، بیان داشت: با این مجمع می‌توانیم یک ارتباط مستمر و خوبی میان سادات جهان برقرار کنیم. چون سادات در کشورهای مختلف حضور دارند.

وی ادامه داد: گروه بزرگ سادات همانند ستاره در امت اسلامی هستند که باید نسب خود را بشناسند. سادات وظیفه دارند از دین جدشان که مورد تهاجم‌های مختلف قرار گرفته دفاع مناسبی داشته باشند. سادات باید نقش اساسی خودشان که جهاد و شهادت است را انجام دهند.

اذعان داشت: سادات باید اتحادیه جهانی را تشکیل دهند و دین جدشان را در تمام دنیا معرفی کنند. همچنین باید به سادات زن نیز اهمیت ویژه ای داده شود. سادات زن نیز باید از حضرت زهرا(س) و حضرت زینب(س) الگو بگیرند.

جایگاه سادات در میان اهل سنت

فیض الله یعقوبی، از علمای اهل سنت مازندران در سخنانی با بیان این که وعده الهی ازدیاد نسل سادات است، بیان داشت: همانگونه که بر ما احترام به سادات لازم است، بر سادات نیز لازم است تقوا پیشه کرده و به مردم خدمت کنند.

وی ادامه داد: سادات ریشه قرآنی دارند که سوره کوثر یکی از مصادیق و نشانه‌های آن است. اهل سنت نیز معتقدند باید فرد به سادات ایمان داشته باشد.

سید عبدالله حسینی، مدیر مرکز اسلامی آفریقای جنوبی در سخنرانی خود، جنگ میان حق و باطل در جهان را جنگ میان دو قبیله دانست و خاطرنشان کرد: فرزندان اسحاق در سمت باطل و فرزندان اسماعیل در سمت حق قرار دارند. فرزندان اسحاق دولت غیر قانونی صهیونیست‌ها را تشکیل داده اند و فرزندان حضرت اسماعیل باید در برابر آن‌ها ایستادگی کنند.

وی افزود: ما می‌توانیم به وسیله سادات در برابر فرزندان اسحاق ایستادگی کنیم. باید بتوانیم از ظرفیت سادات استفاده کنیم.

نسل سادات دارای برکت است

در ادامه همایش حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمد حسینی شاهرودی، نماینده ولی فقیه در کردستان، با بیان این که سادات دارای ریشه قرآنی هستند، خاطرنشان کرد: سادات باید همواره نام خدا را در جهان زنده نگه دارند. سادات نیز برای موفقیت در این زمینه باید با دیگران محبت و مودت داشته باشند.

وی در ادامه افزود: سادات زیادی در کردستان ایران و عراق حضور دارند که تعداد زیادی از این‌ها به اندونزی مهاجرت کرده اند. ما نیز تاکنون در کردستان همایش‌های مختلفی برای سادات برگزار کرده ایم. به دنبال سازمان دهی آن‌ها هستیم.

حجت‌الاسلام سید سلیمان موسوی، معاون مرکز‌هامبورگ نیز با بیان این که ظرفیت سادات برای توحید مسلمانان موقعیت بسیار خوبی است، گفت: انتساب به نبی اکرم(ص) می‌توانند سبب وحدت میان جهان اسلام شود. البته باید بدانیم که وهابیت تلاش زیادی برای دور کردن سادات از جایگاه خود دارند.

وی افزود: تعداد سادات آفریقای شمالی بیش از ۳۰ میلیون نفر است که بیشتر آن‌ها نیز سادات سنی هستند. باید از این ظرفیت‌ها نهایت بهره را برد.

حجت‌الاسلام سید مهدی حسین زاده، رییس مجمع علمای سادات به عنوان سخنران پایانی از تشکیل مجمع جهانی روحانیون سادات خبر داد و بیان داشت: اساسنامه به تصویب علما رسید. با علما، مراجع تقلید و اتحادیه جهانی سادات نیز همکاری بسیار خوبی داریم.

وی افزود: همچنین به دنبال تأسیس سایت القربا هستیم. این تشکل هیچ جنبه سیاسی ندارد بلکه یک تشکل دینی، قرآنی و انقلابی است. ما به دنبال ایجاد محبت و مودت میان سادات هستیم تا در صورت نیاز بتوانیم از دین و انقلاب دفاع کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics