قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / فقهی که بخواهد نظریه‌پرداز باشد، در بستر درس‌های تخصصی و پژوهش‌های آزاد شکل می‌گیرد
فقهی که بخواهد نظریه‌پرداز باشد، در بستر درس‌های تخصصی و پژوهش‌های آزاد شکل می‌گیرد

استاد علیرضا اعرافی عنوان کرد:

فقهی که بخواهد نظریه‌پرداز باشد، در بستر درس‌های تخصصی و پژوهش‌های آزاد شکل می‌گیرد

مدیرحوزه‌های علمیه با بیان اینکه فقه معاصر بدیل سنت فقه جاری ما ‌‌‌نیست، بلکه برآمده از دریای مواج حوزه مبتنی برای مناهج اصیل اجتهادی است، افزود: فقهی که بخواهد نظریه‌پرداز باشد در بستر حوزه آزاد، درس‌های تخصصی و پژوهش‌های آزاد شکل می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، استاد علیرضا اعرافی، مدیرحوزه‌های علمیه، شامگاه چهارشنبه در اجلاسیه اساتید سطوح عالی، خارج و مراکز تخصصی حوزه علمیه قم که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه امام کاظم(ع) برگزار شد، با اشاره به اینکه راهبری شورای عالی مبنای حرکت مدیریتی است، اظهار کرد: در این مسیر از پیشنهادات اساتید، طلاب، فضلا و گروه‌های حوزوی استفاده می‌شود و باید در کنار دستاوردها نقدها را نیز ببینیم و به دنبال رفع آن‌ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید بر اساس مطالعه درست و سنجیده حرکت کنیم، خاطرنشان کرد: بدون تردید امروز حوزه علمیه با چالش‌های جدی‌ مواجه است که با اتحاد و همکاری قابل حل است. لذا پنج‌محور حرکت برای راهبری و هدایت عالم به سمت گفتمان انقلاب اسلامی در نظر گرفته شده است و نیز برنامه‌ای پنج ساله در سطوح کلان حوزوی اندیشیده شده است. همچنین دو منظومه درخت‌واره در حدود ۶ سال گذشته طراحی شده است که راهبری حوزه را بر عهده دارد.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به اینکه در حوزه پژوهش، فناوری و اسناد دبیرخانه حمایت از مطالعات مورد نیاز نظام شکل گرفته است، گفت: بیش از ۵۰۰ طرح مطالعاتی متناسب با نیازهای نظام در دستور کار قرار دارد. در سال‌های اخیر شاهد تاسیس ۱۷ مرکز پژوهشی، انتشار ۴۲ مجله جدید، راه‌اندازی طرح گفتمان علمی حوزه، تدوین بیش از ۳ هزار طرح دقیق حوزوی، توسعه جشنواره علامه حلی، حضور حوزه در اسناد و طرح‌های ملی و … بوده‌ایم. همچنین طرح امین، طرح هجرت، گروه‌های جهادی، خبرگزاری، جهاد تبیین، برنامه‌های بصیرتی، همکاری با نهادهای بین‌المللی و … از دیگر اقدامات انجام شده است.

اعرافی در بخشی از سخنان خود با بیان اینکه ما معتقد به درس‌های ‌‌‌آزاد هستیم و از مدیران مدارس نیز صراحتا می‌خواهیم که در مدارس خود طرح هدایت علمی و تربیتی را اجرا نمایند تا طلاب هم در درس‌های آزاد شرکت نمایند و هم در کنار آن از مزایای تحقیقی مدارس تخصصی بهره‌مند شوند، گفت: از تمام کسانی که نقدی دارند درخواست داریم که کمک کنند تا فضای موسسات تخصصی هم فضای ارتباط با حوزه آزاد باشد. سنت آزادی در حوزه باید ‌‌‌صیانت شود.

وی با اشاره به اینکه فقه معاصر در حوزه مورد توجه قرار دارد و نیز چند روز قبل مورد تشویق مقام معظم رهبری قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: دفتر فقه معاصر بیش از ۴۰ اثر به چاپ رسانده است و ۳۰ برنامه را یا به انجام رسانده یا مشغول آن هست، لذا از اساتید تقاضای ‌‌‌همکاری شده و از اساتیدی که با برنامه‌های فقه معاصر همراهی می‌کنند تشکر می‌نمایم.

این استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، با بیان اینکه فقه معاصر بدیل سنت فقه جاری ما ‌‌‌نیست بلکه برآمده از آن دریای مواج حوزه مبتنی برای مناهج اصیل اجتهادی می‌باشد، افزود: فقهی که بخواهد نظریه پرداز باشد در بستر حوزه آزاد، درس‌های تخصصی و پژوهش‌های آزاد شکل می‌گیرد.

اعرافی در ادامه بیان داشت: شورای عالی و مدیریت حوزه توجه به سه سطح ورود فضلا در تخصص‌های فقهی دارد. یکم: سطح کارشناسی است که طلاب در حد کارشناس با موضوعات آشنا می‌شوند. دوم: سطح رشته‌ها است که در درختواره رشته‌ها حدود ۱۰۰ رشته سرفصل‌نویسی شده و در حال اجرا هستند. سوم: سطح بالاتر است که نظریه‌پردازی در قلمروهای جدید اجتهادی با حفظ سنت‌های اصیل حوزوی می‌باشد و این سطح سوم آن نظریه جدید در اجتهاد تخصصی است. تلاش حوزه بر این است که با کمک اساتید دروس خارج، درس‌های ‌‌‌خارج ‌‌‌فقه ‌‌‌معاصر ادامه یابند تا مجتهدین مطلقی داشته باشیم که همچون شهید صدر و مراجع ما در بخش خاصی نیز از تخصص ویژه برخوردار باشند.

مدیرحوزه‌های علمیه برنامه جدید آموزشی حوزه در سطوح عالی مبتنی بر ‌‌‌تخییر دانست که در اجرا کامل‌تر خواهد شد؛ از اساتید حاضر خواست که در اصلاح آن، مسئولان حوزوی را یاری کنند چرا که شورای عالی و مدیریت آغوشی باز نسبت به همه نقدها دارد و تا کنون بیش از ۲۰۰ نفر از اساتید نظر داده‌اند.

وی با اشاره به درس‌های تحقیقی در غیر فقه و اصول که مورد توجه شورای عالی و مدیریت حوزه است، تصریح کرد: ما به شکوفایی علم و دانش در حوزه آزاد اعتقاد داریم و این سنت‌ها باید حفظ شود و حوزه بر سنت‌های عمیق گذشته پایبند است.

اعرافی در پایان یادآور شد: یکصدمین سالگشت احیای حوزه علمیه قم آبان ماه امسال برگزار خواهد شد. این همایش با اقدامات ویژه انجام شده که انتشار ۲۰ جلد از آثار آیت‌الله شیخ عبدالکریم از جمله این اقدامات است که  امیدواریم در راستای معرفی و بازشناسی گذشته حوزه برنامه موثری باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics