قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / فقه به مسائل تراجنسی‌ها پاسخ مناسب داده است
فقه به مسائل تراجنسی‌ها پاسخ مناسب داده است

مدیر گروه فقه مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی:

فقه به مسائل تراجنسی‌ها پاسخ مناسب داده است

مدیر گروه فقه مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی گفت: مسائل فقهی و شرعی بسیاری درباره افراد ترا جنسی (ترنس‌ها) و عمل تغییر جنسیت مطرح است که فقه اسلامی در کشور به آنها پاسخ مناسب داده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین ابراهیمی در حاشیه کارگاه آموزشی «فقه پزشکی» که در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهارداشت: بر اساس آمار رسمی حدود ۳۰۰ هزار نفر در کشور متقاضی تغییر جنسیت هستند و برای این کار به پزشکی قانونی مراجعه کرده‌اند.

وی ادامه داد: آمار غیر رسمی درباره متقاضیان تغییر جنسیت در کشور بیشتر از این رقم و حدود ۲ برابر آن تخمین زده می‌شود.

این کارشناس دینی با بیان اینکه افراد بسیاری از کشورهای دیگر بویژه کشورهای همسایه برای تغییر جنسیت به کشورمان می‌آیند، تصریح کرد: برخی از آنها ایران را “بهشت ترنس‌ها” می‌نامند زیرا بر اساس مسائل قانونی و فقهی و فتوای برخی علما، مجوز تغییر جنسیت به افراد متقاضی مشمول احکام صادره در کشورمان داده می‌شود اما در برخی کشورها این مجوز به سختی صادر می‌شود.

ابراهیمی با بیان اینکه مسائل بسیاری درباره افراد ترا جنسی مطرح است، گفت: برخی افراد، ترنس واقعی نیستند بلکه فقط از نظر روحی و روانی یا ژنتیکی تمایل شدیدی درباره جنس مخالف دارند.

مدیر گروه فقه مرکز ملی پاسخگویی به سئوالات دینی افزود: در صورت انجام عمل تغییر جنسیت نیز مسائل بسیاری پس از آن مطرح می‌شود که فقه به آنها پاسخ داده است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال اگر زن و مرد با یکدیگر ازدواج کرده باشند و پس از ازدواج یکی از آنها خواهان تغییر جنسیت باشد مسائل مختلف فقهی مانند حکم ازدواج و مهریه مطرح می‌شود.

این کارشناس دینی با بیان اینکه پزشکی قانونی بر اساس احکام و فتواهای موجود درباره ترا جنسیتی برای انجام عمل تغییر جنسیت مجوز می‌دهد، اظهار کرد: ما به این احکام، «سُلطانیه» می‌گوییم بطوریکه بر اساس فتوای امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اگر این کار (تغییر جنسیت) یک ضرورت اجتناب ناپذیر داشته باشد، اشکالی ندارد هرچند تا جایی که می‌شود از مقدمات حرام باید پرهیز شود.

ابراهیمی با بیان اینکه حوزه‌های علمیه کشور، وظیفه خود را درباره پاسخگویی به مسائل فقهی و شرعی مرتبط با مسائل پزشکی مانند ترا جنسی‌ها انجام داده‌اند، تاکید کرد: لازم است اطلاع رسانی گسترده‌ای درباره آن از سوی رسانه‌ها صورت گیرد.

گفتنی است، کارگاه آموزشی فقه پزشکی با شرکت حدود یکصد نفر از روحانیانی که در بیمارستان‌های استان اصفهان مشغول خدمات رسانی به بیماران و پزشکان در مسائل معنوی و اخلاقی و پاسخگویی درباره مسائل شرعی هستند، برگزار شد. موضوع‌هایی مانند سقط جنین و فروعات آن و تلقیح مصنوعی و مسائل مختلف فقهی مرتبط با آنها در این کارگاه مطرح و درباره آن بحث و تبادل نظر شد.

بنابر گزارش ایرنا، این کارگاه به همت دفتر تبلیغات اسلامی استان اصفهان با همکاری نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این دانشگاه به مدت یک روز برگزار ‌شد.

یادآوری می‌شود، تراجنسی یا ترنس (Transsexual) به افرادی گفته می‌شود که دارای هویت جنسیتی متناقض هستند برای مثال ممکن است فرد اعضای جنسی مردانه داشته باشد در حالیکه شخصیت جنسیتی‌اش زنانه باشد یا برعکس.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics