قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / فقه توانایی تطبیق با همه زمان‌ها را دارد/ برخی میراث اصولی را بدون کاربرد می‌پندارند
روحانیون در مناصب اجرایی، در مبارزه با فساد پیش قدم شوند/ فقط موضع گیری مراجع کفایت نمی‌کند

خسروپناه:

فقه توانایی تطبیق با همه زمان‌ها را دارد/ برخی میراث اصولی را بدون کاربرد می‌پندارند

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران گفت: حوزه‌ای که امام (ره) در منشور روحانیت در نظر دارد، حوزه‌ای است که برای اداره جامعه و مسائل روز حرف برای گفتن داشته باشد.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالحسین خسرو پناه، در جلسه باز خوانی و تبیین منشور روحانیت امام خمینی (ره) که در مدرسه علمیه آیت‌الله مجتهدی تهران برگزار شد، بیان کرد: برگزاری جلسات باز خوانی منشور روحانیت تدبیر عاقلانه‌ای است زیرا این منشور یک چشم انداز کلی از وضعیت گذشته حال وباید‌ها ونباید‌های حوزه ارائه می‌کند.

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران افزود: امام (ره) در ابتدای منشور روحانیت نقش فقه و فقها در طول تاریخ را بیان کرده و بر مسئله زمان و مکان در اجتهاد تاکید می‌کنند. امام در بخش بعدی منشور بامطرح کردن برخی از شبهات نسبت به جامعه روحانیت به آن‌ها پاسخ می‌دهد.

خسروپناه با اشاره به هشدار امام نسبت به روحانیون متحجر، اظهار کرد: آن‌هایی که دین را از سیاست جدا می‌دانند و یا فلاسفه را کافر می‌دانند و نسبت به تحصیل زبان خارجه نهی می‌کنند، گرفتار سکولاریزم و تحجرند.

توصیه امام به روحانیت حفظ وحدت با وجود سلایق مختلف

وی در ادامه سخنانش به نقل از توصیه‌های امام راحل در منشور روحانیت پرداخته و بیان کرد: اولین توصیه امام به روحانیت حفظ وحدت با وجود سلایق مختلف است، زیرا در غیر این صورت اختلاف نظر‌ها منجر به انشقاق و دعوا بین گروه‌های مختلف خواهد شد.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به دومین توصیه امام به روحانیت که جلوگیری از تضعیف نظام است، بیان کرد: ما منکر وجود اشکالات و آسیب‌ها نیستیم، اما در عین حال باید موفقیت‌ها را هم دید و به صورت منصفانه اوضاع را نقد کرد.

وی در توضیح ضرورت حفظ نظام در دعوا‌های جناحی و اختلاف آرای سیاسی، اظهار کرد: در دیداری که اخیرا با مقام معظم رهبری داشتیم فرمودند مثال اختلاف احزاب در کشور ما مثال دعوای اعضای یک خانواده است که در پایان به جای حل دعوا، پدر را کتک می‌زنند.

خسرو پناه در ادامه گفت: یکی دیگر از توصیه‌های امام جلوگیری از قرار گرفتن افردا غیر انقلابی در جایگاه‌های حساس نظام است.

این استاد حوزه در ادامه به تطبیق منشور روحانیت با فضای کنونی حوزه‌های علمیه پرداخت و بیان کرد: یکی از مهم ترین نکات فقه سنتی در مسائل روز جامعه وبه تعبیر دیگر ایجاد فقه نظام‌های اجتماعی است.

معنی اصلی حوزه انقلابی

رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران با اشاره به مسئله حوزه انقلابی در بیانات مقام معظم رهبری ابراز کرد: معنی اصلی حوزه انقلابی همین کار بست فقه در نظام‌های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و… است. تحقق این مهم با توجه به ظرفیت‌های علمی حوزه امری بعید به نظر نمی‌آید.

خسروپناه با بیان این که برخی میراث فقهی و اصولی حوزه را بدون کاربرد می‌پندارند، اظهار کرد: شیخ مفید به کمک همین فقه به حکومت آل بویه کمک کرد و همچنین خواجه نصیر با بکار گیری فقه و معارف شیعی حکومت مغول را به حکومت شیعی تبدیل کرد و در زمان معاصر نیز فقهای مشروطه خواه به وسیله همین فقه بر قوانین نظارت داشتند، این نشان می‌دهد که فقه توانایی تطبیق با همه زمان‌ها را دارد.

وی تصریح کرد: حوزه‌ای که امام در منشور روحانیت معرفی می‌کند برای اداره جامعه توانایی کافی را دارا است.

حوزه باید پشتیبان نظام باشد

خسروپناه با اشاره به این سخن که حوزه باید پشتیبان نظام باشد، توضیح داد: منظور از پشتیبانی نظام نادیده گرفتن ضعف‌ها و یا وابستگی اقتصادی به دولت نیست، بلکه مقصود ارائه نقشه‌های اقتصادی، فرهنگی و…، برای اجرا در دولت است.

بنابرگزارش حوزه، رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در بخش پایانی سخنان خود، مطرح کرد: ما در جامعه روحانیت با دو دسته از اشخاص مواجه هستیم: برخی افراد آسیب‌های نظام را طوری بیان می‌کنند که موجب تضعیف نظام است و برخی هم سکوت می‌کنند، در حالی که عمل هر دو دسته اشتباه و مخرب است.

وی افزود: برای حل مسائل فرهنگی جامعه برخورد امنیتی و قضایی موجب اصلاح نخواهد شد، بلکه این عمل موجب می‌شود حتی برخی از این افراد انقلابی به یک شخص ضد نظام تبدیل شوند این مسئله در حوزه و بین روحانیت بسیار مهم و قابل توجه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics