قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / فقه شیعه به موازات زمان گسترده شده است/ حوزه امروز متفاوت با گذشته است
دروس خارج از حالت یک طرفه بودن محض خارج شود

معاون جامعه مدرسین حوزه؛

فقه شیعه به موازات زمان گسترده شده است/ حوزه امروز متفاوت با گذشته است

اگر امروز صاحب جواهر زنده بود و قصد تحریر یک دوره فقه کامل مطابق با نیازهای روز را داشت، باید قریب به ۸۰ جلد می‌نوشت؛ بنابراین ماهیت فقه شیعه اینگونه است که از نظر عرضی و سطحی، سیر تکاملی داشته و به موازات زمان و نیازها گسترده تر شده است.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری شاهرودی در نشستی خبری با أصحاب رسانه استان قم که با موضوع راه اندازی رشته فقه الاقتصاد در مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی برگزار شد، به ظرفیت حوزه‌های علمیه برای تخصصی شدن فقه و نحوه گسترش فقه شیعه اشاره و اظهار داشت: ما در زمان شیخ طوسی، فقهی از ایشان داشتیم به نام مبسوط در ۷ جلد بنابر نیازهای روز نوشته شده و تمام فقه مورد نیاز زمان در این ۷ جلد آورده شده بود.

وی ابراز داشت: بعد از هزار سال، مرحوم صاحب مفتاح الکرامه یک دوره فقه گسترده تر به رشته تحریر در آورده و پس از ایشان، مرحوم صاحب جواهر یک دوره فقه شیعه قریب به ۵۰ جلدی نوشته است، نشان دهنده گستردگی فقه در طول زمان بوده است.

فقه شیعه به موازات زمان گسترده تر شده است

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: اگر امروز صاحب جواهر زنده بود و قصد تحریر یک دوره فقه کامل مطابق با نیازهای روز را داشت، باید قریب به ۸۰ جلد می‌نوشت؛ بنابراین ماهیت فقه شیعه اینگونه است که از نظر عرضی و سطحی، سیر تکاملی داشته و به موازات زمان و نیازها گسترده تر شده است.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اشاره به نقش تخصص در آثار بزرگان فقهی، خاطرنشان ساخت: فقه معاملات شیخ انصاری بسیار ماندگار است؛ در حالی که ایشان عبادات را نیز نوشته؛ اما چون در مبحث معاملات به صورت تخصصی تمرکز داشته، از ماندگاری بیشتری برخوردار شده است.

نظری شاهرودی تصریح کرد: امروز طلاب احتیاج به تخصص دارند و باید به صورت تخصصی در یکی از ابواب فقه ورود پیدا کنند تا بتوانند مثمر ثمر باشند.

ضرورت زمان می‌طلبد که طلاب تخصصی کار کنند

وی تأکید کرد: ضرورت زمان می‌طلبد که در فقه تخصصی کار کرده و متمرکز بر ابواب گوناگون آن شویم.

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به موضوع بیمه اشاره کرد وگفت: امروز بحث بیمه بسیار گسترده شده و تمام خانواده‌های ایرانی تحت پوشش آن هستند؛ پس باید بسیار عمیق بر روی آن کار کرد و به صورت تخصصی به آن پرداخت.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان داشت: مؤسسه عالی فقه و علوم اسلامی به دنبال ایجاد زمینه عمیق سازی مباحث اقتصاد و پاسخ بر مباحث بر زمین مانده است.

نظری شاهرودی اظهار داشت: امروز طلاب با حضور در درس خارج به تحصیل ابواب گوناگون فقه پرداخته و تخصص لازم را به دست نخواهند آورد، پس باید با ورود به مباحث تخصصی، کارآمد و در ابواب گوناگون جوابگو بود.

حوزه امروز متفاوت با گذشته است

معاون جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در پایان ابراز داشت: حوزه امروز در رشته‌های تخصصی زیادی ورود کرده و بسیار با گذشته متفاوت می‌باشد./ حوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics