قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / فقیهی نداریم که مماشات با والیان جور را جایز بداند/ برای حکومت شاه شرعیتی قایل نبودیم/ اگر حاکمان نظام، کژی دارند، علما باید آن‌ها را نصیحت کنند
شهید صدر موجب شد آیت‌الله خویی برخی نظراتش را عوض کند/ آیت‌الله خویی سؤال‌کنندگان درس خارج را به شهید صدر ارجاع می‌داد

اوحدی:

فقیهی نداریم که مماشات با والیان جور را جایز بداند/ برای حکومت شاه شرعیتی قایل نبودیم/ اگر حاکمان نظام، کژی دارند، علما باید آن‌ها را نصیحت کنند

مشاور عالی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در امور فرهنگی، رسالت اصلی حوزه‌ی علمیه‌ی قم را ترویج نظریه‌ی فقهی اهل بیت(ع) به ویژه در نفی مماشات با باطل دانست و گفت: اگر حاکمان نظام، کژی دارند، علما باید آن‌ها را نصیحت کنند.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام والمسلمین علی اصغر اوحدی با بیان اینکه جهان تشیع و به طور کلی مسلمان در حال گذراندن مقطعی بسیار حساس هستند، اظهار کرد: امروز چالش‌های فراوانی در مقابل شیعیان قرار دارد چون پیامی که از مذهب اهل بیت(ع) در دنیا منتشر می‌شود، پیامی است که خطر موجودیت فرهنگی و تمدنی دشمن را تهدید می‌کند. فرهنگی که از اهل بیت پیامبرگرامی اسلام (ص) باقی مانده است، نفی‌کننده‌ی طاغوت‌هاست. معنای واقعی نهفته در پیام  لا اله الا الله توسط فرهنگ اهل بیت زنده نگه داشته شده و توانسته است راه صحیح را در دنیا باز کند و مردم ستمدیده‌ی جهان را به سوی این پیام متوجه کند.

او با بیان اینکه در فقه مسلمانان با دو نظریه‌ی فقهی مواجه هستیم، به شفقنا گفت: یک نظریه‌ی فقهی قایل به مماشات با اهل جور و حکام ظلم و باطل هستیم. این نظریه مماشات با باطل را هیچ گونه نفی‌ای نمی‌کند یعنی معتقد است که قیام با طاغوت‌ها جایز نیست. این یک نظریه‌ی فقهی است که باقیمانده از همان تحریفی است که بنی امیه و بنی عباس به جای گذاشتند. آن‌ها برای این که جلوی قیام‌های مردمی در برابر خود را بگیرند، از طریق فقهای درباری این نظریه‌ی فقهی را جعل کردند و ترویج دادند که با والیان امر و به اصطلاح خود ایشان، اولی‌الامر باید مماشات کرد. بر اساس همین نظریه‌ی فقهی بود که با امام حسین (ع) جنگیدند و ایشان را خارجی نامیدند. در این نگاه است که خارجی به معنای بیگانه نیست، خارجی به معنای خروج علیه والیان است ولو والی فاسد باشد. قیام علیه والیان جور و ظلم را خروج بر اولی‌الامر می‌دانستند.

اوحدی ادامه داد: این نظریه‌ای فقهی است که استعمار به خوبی با آن آشناست و می‌داند که اکثریت جهان اسلام از این نظریه تبعیت می‌کند. در صورتی که نقطه‌ی مقابل این نظریه‌ی فقهی، نظریه‌ی فقهی اهل بیت(ع) است که مماشات با حکام جور را نفی می‌کند. ما تقیه می‌کنیم اما هیچ‌گاه مماشات نمی‌کنیم. شیعه و برخی از فقهای اهل سنت قایل به مماشات نیستند بلکه قایل به قیام علیه حکام جور هستند و به هیچ وجه حاضر به مماشات با والیان و حکام باطل نیستند. همین امر نیز ریشه‌ی شیعه‌هراسی در دنیاست. به دلیل همین نظریه‌ی فقهی، استکبار با تشیع و فرهنگ شیعه مبارزه می‌کند.

او رسالت اصلی حوزه‌ی علمیه‌ی قم را ترویج نظریه‌ی فقهی اهل بیت(ع) و نفی مماشات با حکام جور خواند و افزود: ما فقیهی نداریم که مماشات با والیان جور را جایز بداند یعنی شیعه در طول تاریخ هیچ‌گاه حاکمیت باطل را مشروع ندانسته است. ما حتی برای حکومت شاه شرعیت قایل نبودیم. ممکن است قدرت قیام علیه یک حکومت جور را نداشته باشیم اما آن را شرعی نمی‌دانستیم. ما حکومتی را شرعی می‌دانیم که مطابق موازین اهل بیت(ع) روی کار آمده باشد و عادل باشد و طرفدار بسط عدل باشد نه ظلم.

اوحدی با بیان اینکه وظیفه‌ی حوزه مسلط بودن به ابزار  روز رویارویی با چالش‌هاست، گفت: در این زمینه حوزه کوتاه نیامده است و پا به پای پیشرفت‌های علمی و ابزار قابل استفاده‌ی دشمن، حوزه نیز از لحاظ محتوا توانسته است گام به گام پیشرفت کند. بحث این است که در مقابل چالش‌ها چگونه باید موضع‌گیری کرد یعنی مهم این است که حوزه تا چه حد وظیفه‌ دارد و چه اندازه از وظیفه‌ی رویارویی با چالش‌ها به عهده‌ی دولت و نظام است. به هر حال این مساله‌ی بسیار پیچیده‌ای است چون دشمن با تمام وجود خود و با استفاده از همه‌ی ابزارهایش در صحنه است. دشمن را بزرگ بشمارید. در حالت مقایسه باید گفت که توان فنی حوزه، قابل مقایسه با توان فنی دشمن نیست اما از نظر اطلاع‌رسانی، محتوای پیام و رویارویی با پیام کفر، حوزه توانمند و قادر به پاسخگویی است. منتهی ما ابزار تبلیغاتی لازم را نداریم.

او با اعتقاد به کم بودن امکانات حوزه و بیان این که بودجه‌ی همه‌ی قسمت‌های مربوط به حوزه تا حدی آسیب دیده است، اظهار کرد: اما آسیبی که بودجه‌ی فعالیت‌های فرهنگی با آن روبه‌رو شده است، قابل قیاس نیست. اصلاً موسسات فرهنگی ما تعطیل شده است. آنچه موجود است، در مقابل امکانات دشمن بسیار کم است. دشمن که فقط طراحی نمی‌کند، قدرت به کارگیری طرح‌های خود را هم دارد. قدرت پیام ما قدرتی است که در دنیا در عمق وجود دشمن نفوذ می‌کند. چرا امروز، دشمن با مذاهب دینی در کشور خود مخالفت می‌کند؟ چرا آبروی خود را می‌برد و  از آزادی که سال‌ها شعار فریبنده‌ی دشمن بوده، دست کشیده و حجاب را یا ساخت مناره را ممنوع کرده است؟ این واکنش‌ها نشان دهنده‌ی آن است که از پیامی که تمدن آن‌ها را تهدید می‌کند، می‌ترسند. حوزه از نظر محتوا، پیام‌رسانی و قدرت پیام (نه قدرت رساندن پیام) وظیفه‌ی خود را انجام داده است اما  امکانات ندارد و پشتیبانی نمی‌شود.

اوحدی با بیان اینکه طرح‌های فرهنگی ما پشتیبانی نمی‌شود، گفت: در این زمینه حداقل امکانات را داریم. این مطلب باید دیده شود اما در عین حال من معتقدم حوزه و علما وظیفه‌ی سنگینی بر عهده دارند. علما باید امر به معروف و نهی از منکر خود که وظیفه‌ی ایشان است را به انجام برسانند. در قرآن گفته شده است که «انما یخشی الله من عباده العلما» یعنی آن‌هایی که خشیت الهی دارند، علما هستند. نتیجه‌ی خشیت الهی، شجاعت و قدرت مقاومت و آن است که هراسی از گفتن حرف حق نداشته باشد. این چیزی است که ما در این مقطع نیاز داریم. اگر حاکمان نظام، کژی دارند، علما باید حاکمان نظام را نصیحت کنند. بر این اساس این موارد را باید از هم تفکیک کرد، ما در محتوای پیام قدرتمندیم، اما در رساندن این پیام مشکلاتی داریم که بسیاری از این مشکلات را خودمان آفریده ایم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics