قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / فقیه آگاه؛ بررسی اندیشه آیت‌الله صافی گلپایگانی
فقیه آگاه؛ بررسی اندیشه آیت‌الله صافی گلپایگانی

پرونده؛

فقیه آگاه؛ بررسی اندیشه آیت‌الله صافی گلپایگانی

«تشکیل حکومت اسلامی در زمان غیبت از منظر آیت‌الله صافی»، «تزاحم قانون و مصلحت از منظر آیت‌الله صافی»، «استقلال حوزه از منظر آیت‌الله صافی»، «وحدت شیعه و سنی از منظر آیت‌الله صافی»، «مخالفت آیت‌الله صافی با فلسفه و عرفان» و «نظر آیت‌الله صافی در حوزه زنان و موسیقی» برخی از سرفصل‌های این پرونده است.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، آیت‌الله شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی از مسن‌ترین و نام‌آشناترین مراجع و فقهای فقیه جهان تشیع سال گذشته چشم از جهان فروبسته و امت اسلامی را در غم خود فرونشاند. بعد از ارتحال این فقیه والامقام جریانات فکری در فضای مجازی تلاش کردند تا روایت‌های خود را از اندیشه‌های این بزرگوار بازسازی کنند.

در این شماره از دیده‌بان بیان می‌شود که از منظر آیت‌الله صافی گلپایگانی مساله حکومت از مسائل مهم بشری است که اسلام هیچگاه آن را بدون حکم رها نکرده و تحت هیچ شرایطی نباید تعطیلی بپذیرد. از این رو در عصر غیبت نیز فقها باید به عنوان جانشینان ائمه، امور مردم را به دست گرفته و مراتب اجرایی‌شدن احکام را فراهم سازند.

در حوزه مسائل اجتماعی نیز دو محور استقلال حوزه و وحدت شیعه و سنی در اندیشه آیت‌الله صافی مورد بررسی قرار می‌گیرد. در مورد مساله وحدت، آیت‌الله صافی از باب زندگی در فضای انقلاب اسلامی و بخاطر بصیرتی که به عنوان شیخ‌الفقها از ایشان انتظار می‌رود، بر اهمیت مساله وحدت گروه‌های مسلمان در کتاب «صوت‌الحق و دعوه الصدق» تاکید کرده و آن را تنها راه نجات امت اسلامی در برابر هجمه‌های دشمنان کافر می‌داند.

همچنین می‌توان مکتب فقهی ایشان را نزدیک‌ترین مکتب به آیت‌الله العظمی بروجردی دانست چرا که ردپای تمام شاخصه‌های مکتب ایشان در کتب فقهی آیت‌الله صافی دیده می‌شود.

این شماره همراه با آثاری از اساتید: رضا استادی، محمدمهدی شب‌زنده‌دار، علیرضا اعرافی، محمود رجبی، محسن فقیهی، سید محمد یثربی، رسول جعفریان، کاظم‌ قاضی‌زاده، محمد حاج‌ابوالقاسم دولابی، سیدحسن خمینی، محمد مسجدجامعی، مجید مرادی، علی نصیری، موسی نجفی، علی‌اشرف فتحی، مهدی جمشیدی، حسام مظاهری و … از سوی موسسه شناخت به مدیرمسئولی رفیع‌الدین اسماعیلی و سردبیری رسول لطفی در ۹۸ صفحه منتشر شده است.

کلیک کنید: دانلود شماره ۳۶ نشریه دیده‌بان‌اندیشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics