قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / «فقیه انقلابی» و «حوزه علمیه انقلابی»
«فقیه انقلابی» و «حوزه علمیه انقلابی»

آیت‌الله‌ سیفی مازندرانی تشریح کرد:

«فقیه انقلابی» و «حوزه علمیه انقلابی»

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: فقیهی که بدون کمترین توجه به شرایط نه‌گانه ولی امر برای توافقنامه برجام اعلان تبریک و پیروزی بزرگ می‌کند او نمی‌تواند یک فقیه انقلابی بصیر باشد!.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله‌ علی‌اکبر سیفی مازندرانی استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با صدور بیانیه‌ای برخی از معیارهای حوزه انقلابی را ذکر کرد.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

نمود و بروز گرایش انقلابی حوزه علمیه در عرصه علم و نظریه‌پردازی: بین فقها و مدرسین و اساتید و فضلا و محققین عبارت است از تفسیر صحیح و فقیهانه‌ی کتاب و سنت در حدود و احکام اجتماعی، نظامی سیاسی و سایر شئون حکومت استنباط ارزش‌ها و احکام اسلام ناب از آیه شریفه قرآن مجید، مانند آیه «إِنَّا أَنزَلْنَا إِلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ لِتَحْکُمَ بَیْنَ النَّاسِ بِمَا أَرَاکَ اللّهُ» و آیه «فَلا وَ رَبِّکَ لا یُؤْمِنُونَ حَتَّی یُحَکِّمُوکَ فیما شَجَرَ بَیْنَهُمْ» و نیز آیه «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ» به ضمیمه معتبر فضل بن شاذان. ملاحظه نمایید که در این معتبره امام رضا(ع) چگونه آیه‌ی مزبور را تفسیر کرده است؛ و ببینید امام (ره) چگونه بیان حضرت در معیار‌های اولی الامر را بر فقیه جامع‌شرائط فتوی و رهبری در عصر غیبت تطبیق داده است؟.

فقیه انقلابی: می‌فهمد که در آیه «وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا» اتحاد به چه معنی مورد امر و تفرقه به چه معنی مورد نهی ذات مقدس حق می‌باشد، آیا اتحاد امت به هر شکلی مطلوب ذات اقدس حق است؟ یا فقط همبستگی در جهت حمایت و اطاعت از ولی شرعی حکومت اسلام، و یا آیه«وَلَن یَجْعَلَ اللّهُ لِلْکَافِرِینَ عَلَى الْمُؤْمِنِینَ سَبِیلاً» چگونه فقیه انقلابی از آن عدم مشروعیت هر حکم و قانون موجب سلطه کفار را استنباط می‌کند.

خلاصه: ذوق و فکر انقلابی همان فکر جوال و عاری از هر زنگار حزب گرائی، جناح بازی و خمودی و خفتگی و غفلت از ضرورت‌ها و بایسته‌های مقتضیات زمانی می‌باشد؛ یعنی آن فکری که از آئینه‌ی اسلام ناب محمدی و چشمه زلال فقه اهل‌بیت(ع) و از دریچه عزت و افتخار حسینی به رخداد‌های مهم جهادی و دفاعی و سیاسی و اقتصادی نگاه می‌کند. نه اسلام وابسته‌ی آمریکایی و تشیع استعماری متحجر انگلیسی و یا اسلام خود پرداخته جاهلی و خرافی وهابی، و داعشی. فقیه انقلابی از اصول قرآن و عترت نوع مستحدث عرصه‌های حکومت و سیاست و مطلق شئون حکومت را به مقتضای زمان خویش استنباط می‌کند.

حوزه علمیه و فقیه انقلابی در عرصه اقدام و عمل: بصیر و بیدار و بر اساس ارزش‌های انقلابی – یعنی اسلام ناب زلال بدون هر پیرایه عافیت طلبی و سازش‌کاری و به تعبیر امام عسکری(ع) بدون مصانعه (یعنی بده و بستان‌های اقتصادی و سیاسی) و دور از تعصب جناحی – عمل می‌کند. لذا حوزه علمیه‌ای که با گرفتن بودجه از این دولت و آن دولت، یا به دلیل حمایت این بیت و آن بیت طرح و برنامه‌ریزی یا در اجرای آن مصیر و مسیر و سرنوشت حوزه را رقم بزند، نمی‌تواند حوزه انقلابی باشد. و یا آن فقیهی که حتی اطرافیان بیت خود را نتواند کنترل و مهار کند و برای دفاع متعصبانه از آنان به امام (ره) نامه بنویسد که: اطلاعات شما روی ساواک شاه را سفید کرده؛ تا جایی که امام (ره) به او بنویسد؛ چرا که فقیه متعصب نسبت به اطرافیان خود در نظر و دید امام عسکری(ع) در حدیث معتبر این چنین معرفی شده است:«اولئک اضر من جیش یزید علی اصحاب الحسین(ع) لانهم یسلبونهم الارواح والموال».

و یا آن فقیهی که در کوران فتنه – بدون اعلام حمایت از ولی امر- مدافعان ولایت و یاغیان و بغا اهل فتنه را در یک تراز مساوی قرار داده و به عدم اختلاف فرا می‌خواند نمی‌تواند در میدان اقدام و عمل یک فقیه انقلابی باشد چون این کار از سکوت خواص هم که خیانت است بدتر است چون ضربه‌اش از سکوت بیشتر است. و یا بدون کمترین توجه به شرایط نه‌گانه ولی امر برای توافقنامه برجام اعلان تبریک و پیروزی بزرگ می‌کند او نمی‌تواند یک فقیه انقلابی بصیر باشد.

و آن فقیهی که در بیان و قلم خود حمایت از کسی می‌کند که شعار «نه غزه» نه لبنان جانم فدای ایران در کف خیابان سر می‌دهد، نمی‌تواند در میدان اقدام و عمل یک فقیه انقلابی باشد. و گوهر انقلابی شخصیت فقیه در کوران تلاطم حوادث سرنوشت‌ساز بروز می‌کند؛ چرا که: تعرف اقدار الرجال عند مزال الاقدام.

و خلاصه حوزه علمیه انقلابی: در یک جمله حوزه‌ای است که در عرصه اجتهاد و استنباط و نظریه پردازی، و نیز در میدان اقدام و عمل به ارزش‌های انقلابی پایبند باشد. و امروز بزرگ‌ترین وظیفه و از اهم واجبات حوزه‌های علمیه پرورش مجتهدان وفق‌های جوان انقلابی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics