قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / مرجعیت / فقیه پروری مهم‌ترین مأموریت حوزه‌های علمیه است/ مدرک‌گرایی در حوزه‌ها باب نشود
تماس تلفنی آیت‌الله نوری همدانی با آیت‌الله یزدی و آیت‌الله آملی لاریجانی

آیت‌الله نوری همدانی در افتتاحیه سال تحصیلی حوزه تهران:

فقیه پروری مهم‌ترین مأموریت حوزه‌های علمیه است/ مدرک‌گرایی در حوزه‌ها باب نشود

آیت‌الله نوری همدانی با تأکید بر اینکه اولین و مهم‌ترین وظیفه مدیران مدارس و حوزه‌های علمیه تربیت فقهایی شایسته است، گفت: آنچه می‌تواند قدرت اسلام را نشان دهد، فقیه است، لذا باید سعی شود که در حوزه‌ها فقها تربیت و پرورش یابند.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله نوری همدانی، در مراسم آغاز سال تحصیلی حوزه علمیه استان تهران که در مصلای حرم حضرت عبدالعظیم(ع) شهر ری برگزار شد، اظهار داشت: تاریخ حوزه‌های علمیه درخشان است، اما در بین حوزه‌های شیعی هیچ حوزه‌ای مانند حوزه قم نیست.

ایشان افزود: حوزه علمیه قم مقدم بر تمام حوزه‌هاست و در فرهنگ اهل‌بیت(ع) در خصوص فارغ‌التحصیلان حوزه علمیه قم تعبیرات بسیار ویژه‌ای به کار رفته که از جمله آن‌ها می‌توان به سخنان امام صادق(ع) اشاره کرد.

تربیت فقها؛ اولین مأموریت حوزه

معظم له، با تأکید بر اینکه اولین و مهم‌ترین وظیفه مدیران مدارس و حوزه‌های علمیه تربیت فقهایی شایسته است، گفت: آنچه می‌تواند قدرت اسلام را نشان دهد، فقیه است، لذا باید سعی شود که در حوزه‌ها فقها تربیت و پرورش یابند.

آیت‌الله نوری همدانی تصریح کرد: زمانی در تهران علمای بزرگ و به نامی همچون مرحوم آیات خوانساری، محمدتقی آملی و آشتیانی حضور داشتند، اما امروزه در تهران چند میلیونی نمی‌توان یک فقیه را نشان داد؛ متأسفانه در بسیاری از شهرهای دیگر هم وضع به همین صورت است، و لذا مدیران مدارس باید این افول را جبران نمایند.

معظم له افزود: در روایات اهل‌بیت علیهم‌السلام راجع به جایگاه فقها و همچنین تربیت فقها تأکید زیادی شده، چرا که فقه ما غیر از فقه دیگران است؛ خیلی از مذاهب ممکن است فقه هم داشته باشد، اما فقه شیعه فقهی متفاوت است و اصولاً از کسانی فقه را اخذ می‌کنیم که در نهایت به خدا می‌رسیم.

پویایی فقه شیعه

این استاد عالی حوزه با بیان این که فقه شیعه به معنای واقعی، پاسخگوی همه نیازهای زندگی بشر است، اضافه کرد: برای نمونه امام خمینی(ره) به عنوان فقیه، عارف و مجاهد توانستند تحول عظیمی در تاریخ جهان ایجاد کرده و انقلاب اسلامی ایران را بنیان‌گذاری کند.

ایشان خطاب به مدیران مدارس، اساتید و طلاب تأکید کرد: خداوند به شما توفیق داده که در راه تعلیم و تعلم گام بردارید و سعی کنید فقه ائمه(ع) شناسانده شود

آیت‌الله نوری همدانی همچنین تصریح کرد: البته در کنار فقه باید نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و تفسیر قرآن نیز مورد توجه جدی حوزه‌های علمیه و مدیران آن قرار گیرد.

استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با تأکید بر این که باید برای تربیت فقها، حوزه‌های علمیه اقدام و تحولی اساسی را رقم بزنند، گفت: امروزه روحانی زیاد داریم، اما فقیه می‌خواهیم چنانچه سابقاً فقهای زیادی داشتیم.

تأکید بر استعدادیابی طلاب

معظم له با بیان اینکه البته حوزه‌های علمیه دیگر نیز جایگاه تعلیم و تربیت هستند، گفت: مدیران مدارس باید طلاب خود را یک به یک بشناسند، چرا که این شناخت خیلی مهم است؛ باید بعد از شناخت طلاب مدیران مدرسه ارتباطی نزدیک با آنان برقرار کنند که این نکته‌ای بسیار لازم و ضروری است.

این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه شناخت استعدادهای طلاب بسیار حائز اهمیت است که این مهم در اثر ارتباط مستمر با طلاب امکان‌پذیر خواهد بود، تصریح کرد: نباید تشریفات اداری باعث کم‌رنگ شدن ارتباط مدیران مدارس با طلاب شود و همان‌طور که تأکید شد مدیران باید طلاب خود را شناخته، با آن‌ها ارتباط برقرار کند و در نهایت استعدادهای آنان را بشناسد.

مدرک‌گرایی در حوزه‌های علمیه باب نشود

ایشان در ادامه سخنان خود با تأکید بر این مطلب که مدرک‌گرایی نباید در حوزه‌های علمیه باب شود، افزود: ما به دانشگاه و نظام آموزشی آن احترام می‌گذاریم، اما نباید نظام آموزشی ما همانند آن باشد؛ نباید برای مدرک درس بخوانیم، بلکه باید هدف اول ما اخلاص باشد.

معظم‌له اضافه کرد: علامت طلبه‌ای که مخلصانه درس بخواند این است که پس از درس خواندن، حقارت او در برابر خدای متعال بیشتر می‌شود و تواضعش افزایش می‌یابد؛ اما از سوی دیگر طلبه‌ای که مخلصانه درس نخوانده و نیتش دنیا باشد، گرفتار خود بزرگ بینی، تکبر و غرور شده و در نهایت از خدا فاصله می‌گیرد.

آیت‌الله نوری همدانی تأکید کردند: اولین کار مدیران مدارس و طلاب باید این باشد که مدرک‌گرایی را کنار گذاشته و با اخلاص وارد میدان شوند و قطعاً در این صورت بقیه کارها را خدا درست خواهد کرد.

رابطه روحانیت با مردم کریمانه و متواضعانه باشد

این استاد عالی حوزه در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که مسئله ارتباط با مردم باید مورد توجه مدیران مدارس و حوزه‌های علمیه باشد، خاطرنشان کرد: این مردم بودند که انقلاب اسلامی ایران را پدید آورده و با طاغوت مبارزه کرده و باز همین مردم بودند که در هشت سال دفاع مقدس از این انقلاب پاسداری کردند. انبیاء الهی نیز ابتدا به سراغ مردم می‌رفتند و بعد از آن بود که به سوی نمرودها و فرعون‌ها می‌رفتند.

آیت‌الله نوری همدانی ادامه داد: روحانیون و طلاب باید همواره به این نکته توجه کنند که رابطه با مردم کریمانه و متواضعانه باشد و فراموش نکنند علمای بزرگ شیعه همواره درب خانه‌هایشان را به روی مردم باز می‌گذاشتند و بسیاری از مشکلات را حل و فصل می‌کردند.

معظم له تصریح کرد: نباید با درست کردن دَم و دستگاه برای خود ارتباط با مردم قطع شود و توجه داشته باشد که هر کسی علمش زیاد باشد و دنیا گرایی را کنار نگذارد از خدا دور خواهد شد. طلاب و اساتید باید همواره توجه داشته باشند که زندگی ساده همواره مد نظر علمای بزرگ تاریخ شیعه بوده است.

تأکید بر هجرت روحانیون

ایشان با تأکید بر اینکه در نقاط مختلف کشور باید عالمانی وجود داشته باشند، گفت: برای مثال امروز در تهران هزاران مسجد داریم که امام جماعت ندارند همچنین در روستاها از علم و روحانیت کسی دیده نمی‌شود و مردم حتی برای خواندن نماز میت اموات خود به مشکل بر می‌خورند.

معظم له ادامه داد: چرا باید اکثریت طلاب و روحانیون در یک مرکز جمع شوند و بسیاری از روستاهای کشور که خانه عالم هم در آن‌ها ساخته‌اند، از وجود عالم خالی باشند؟ حقیقتاً ما در این زمینه مسئول هستیم!.

در مقابله با دشمنان مجهز باشیم

آیت‌الله نوری همدانی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: فقها و حوزه‌های علمیه در طول تاریخ همواره در کنار علم‌آموزی توجه به اخلاق و ارتباط با مردم، هیچ‌گاه از دشمن و دسیسه‌های او غافل نبوده، امروز هم با دشمنان کینه‌توزی روبرو هستیم و از این رو باید در مقابله با آن‌ها مجهز باشیم.

معظم له با بیان این که پیامبران الهی همواره با طاغوت‌ها می‌جنگیدند، گفت: ما حوزویان به تأسی از پیامبر(ص) و ائمه(ع) نباید صرفاً در بعد علمی کار کنیم، بلکه باید در همه زمینه‌ها فعال باشیم./ حوزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics