قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / فلسفه فقه و هنر، طرح بایدها و نبایدها است
فقه و هنر

فلسفه فقه و هنر، طرح بایدها و نبایدها است

عضو اتاق فکر دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه فقه باید با هنر ارتباط و نزدیکی داشته باشد، اظهار کرد: فلسفه فقه و هنر، طرح بایدها و نبایدها است.

به گزارش شبکه اجتهاد، حجت‌الاسلام محمدعلی فیض‌آبادی، عضو اتاق فکر دفتر تبلیغات اسلام خراسان رضوی، به تعریف کلی از فقه و هنر پرداخت و به ایکنا گفت: علم فقه، علم به رفتارها از نظر شرعی است و اینکه رفتار انسان‌ها از نظر شرعی چه حکمی دارد.

حجت‌الاسلام فیض‌آبادی ادامه داد: علم فقه در تمام مسائل از جمله مسائل سیاسی، اجتماعی، خانوادگی و هنر ورود پیدا کرده چون مورد نیاز بشر بوده است، از همین رو فقه باید با هنر ارتباط و نزدیکی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه هر عملی که از انسان سر می‌زند مصلحه و مفسده‌ای دارد، به فلسفه فقه و هنر پرداخت و تصریح کرد: اگر کاری که انسان انجام می‌دهد، مفسده‌ای داشته باشد، حرام بوده، پس باید جلوی آن گرفته شود، مثل غیبت و برخی کارها که برای ما ضرر دارد و برخی مثل زکات و خمس که باید انجام شود.

عضو اتاق فکر دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در ادامه مبحث فلسفه فقه و هنر، افزود: فلسفه فقه و هنر، طرح بایدها و نبایدها است به طور مثال در عرصه موسیقی، آیا موسیقی حلال یا حرام است؟ اگر حلال است کدام موسیقی حلال و اگر حرام محسوب می‌شود کدام نوع موسیقی حرام است و چه معیاری برای حرمتش درنظر گرفته شده است.

این استاد حوزه و دانشگاه در بیان ارتباط بین فقه و هنر، بیان کرد: در این زمینه دو مقوله مطرح است، مقوله اول نظر اسلام در مورد هنر و دیگری استفاده هنر در دین است لذا باید دید از کدام منظر می‌خواهیم بررسی کنیم.

وی در پاسخ به این سؤال که چقدر طلاب و روحانیون در عرصه هنر ورود پیدا کرده‌اند، گفت: طلبه‌ها دو گونه‌اند، برخی از طلاب کارهای اداری انجام می‌دهند مثل تدریس، دفترداری و قضاوت و دسته دیگر از طلبه‌ها وارد عرصه کار دینی به نام تبلیغ شده‌اند.

حجت‌الاسلام فیض‌آبادی در ادامه اضافه کرد: در تبلیغ، عرصه‌ای به نام تبلیغ هنری نیز وجود دارد که طلبه‌های هنرمند در این عرصه فعالیت می‌کنند، مانند بحث کودک و نوجوان و در حال حاضر نیز فعالیت‌هایی مثل قصه‌گویی، داستان نویسی و اجرا در حال انجام است.

این عضو اتاق فکر دفتر تبلیغات خراسان رضوی تصریح کرد: از نظر فقهی خلأ وجود ندارد، فقها احکام هنر را بیان کرده و هر مسئله‌ای درباره هنر برای هنرمندان و کسانی که در این عرصه فعالیت می‌کنند به وجود بیاید، دفتر مراجع پاسخگو هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics