قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / قرضاوی فتوای جواز استشهادی علیه اسرائیل را پس گرفت
قرضاوی فتوای جواز استشهادی علیه اسرائیل را پس گرفت

ولیدۀ آمیزش اخوان عربی با ترکیه‌ی اردوغانی؛

قرضاوی فتوای جواز استشهادی علیه اسرائیل را پس گرفت

خداوند برادران در فلسطین را از این عملیات بی‎نیاز ساخت زیرا آنها توانستند به موشک‎هایی دست یابند که عمق اسرائیل را هدف قرار می‎دهد، هرچند به پای موشک‎های اسرائیل نمی‎رسد اما باعث آزار و اذیت و نگرانی آنها شده است؛ بنابراین دیگر برخلاف گذشته تکیه به عملیات شهادت طلبانه نیست.

شبکه اجتهاد: با انتشار ویدیویی در فضای مجازی که در آن یوسف قرضاوی عملیات انتحاری را جایز دانسته دفتر وی بیانیه‎‎ای را در تکذیب آن صادر کرد. در این ویدیو قرضاوی جواز عملیات انتحاری را متوقف بر تدبیر گروهی اعلام می‎‎کند و می‎‎گوید: در عملیات انتحاری باید موافقت گروهی برای انجام آن وجود داشته باشد و بر اساس مصالح و منافع گروهی باشد.

انتشار گسترده این ویدیو در مصر موجب خشم مردم مصر از این شخصیت اخوانی شد و به همین دلیل دفتر وی بیانیه‎‎ای در مورد این فیلم منتشر کرد. در این بیانیه اخبار مبنی بر اجازه ایشان برای عملیات استشهادی در مصر تکذیب شده و این فیلم را مربوط به ماه مارس (فروردین) ۲۰۱۳ دانسته و در ادامه گفته شده این فیلم مربوط به زمان حکومت سیسی (رییس جمهور کنونی مصر) نمی‎‎باشد. همچنین در این بیانیه آمده است که قرضاوی حکم مربوط به عملیات شهادت طلبانه را در کتابش به نام «فقه الجهاد» تشریح کرده است.

قرضاوی در ادامه بیانیه دو نکته را یادآوری کرده و گفته است: ما اجازه این عملیات (شهادت طلبانه) را برای برادران در فلسطین به خاطر شرایط ویژه آنها در دفاع از خود، خانواده و فرزندانشان دادیم و این شرایط آن‎ها را مجبور کرد که به این عملیات متوسل شوند زیرا جایگزین دیگری پیدا نکردند.

قرضاوی در ادامه بیانیه گفته: ما استفاده از این عملیات در خارج از سرزمین فلسطین را نداده‎ایم. مقایسه سرزمین‌های دیگر با فلسطین – مانند کسانی که این عملیات را علیه مسلمانان مثلا در الجزایر و مصر و یمن و عربستان و عراق و پاکستان و نظایر آن انجام می‌دهند- مقایسه مع الفارق و باطل است.

وی همچنین تشبیه حملات ۱۱ سپتامبر در داخل خاک آمریکا به وضعیت کنونی فلسطین را باطل دانست.

قرضاوی افزود: خداوند برادران در فلسطین را از این عملیات بی‎نیاز ساخت زیرا آنها توانستند به موشک‎هایی دست یابند که عمق اسرائیل را هدف قرار می‎دهد، هرچند به پای موشک‎های اسرائیل نمی‎رسد اما باعث آزار و اذیت و نگرانی آنها شده است.

بنابراین دیگر برخلاف گذشته تکیه به عملیات شهادت طلبانه نیست. از این رو برای هر وضعیتی، تصمیمی وجود دارد. فتوا با تغییر زمان، مکان و وضعیت تغییر می‎کند.

در پایان این بیانیه برای تایید فتوای قرضاوی به فتوای سید محمد طنطاوی شیخ اسبق الازهر در مورد عملیات استشهادی استناد شده است.

نکته قابل تأمل در مورد این بیانیه عدم انتشار آن در سایت رسمی قرضاوی و اتحادیه جهانی علمای مسلمان است. همچنین تصویری از این بیانیه در فضای مجازی منتشر نشده است و تنها سایت القدس العربی مدعی شده نسخه‎‎ای از این بیانیه را دریافت کرده است.

فیدیو: القرضاوی: العملیات الاستشهادیه غیر جائزه فی فلسطین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics