قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مأخذ شناسی مسائل مستحدثه پزشکی
مأخذ شناسی مسائل مستحدثه پزشکی

معرفی کتاب؛

مأخذ شناسی مسائل مستحدثه پزشکی

پیشرفت‌های شگرف در علوم پزشکی به ویژه در سده اخیر، پرسش‌های بسیاری را فرا روی فقیهان و حقوقدانان قرار داده است، با توجه به حجم زیاد و دقیق بودن مسائل، پژوهش‌های انجام گرفته پاسخگوی آنها نبوده و ارائه طرح‌ها و شیوه‌های نوین و جامعی را در این زمینه ضروری می‌سازد.

به گزارش شبکه اجتهاد،  کتاب «مأخذ شناسی مسائل مستحدثه پزشکی»، نوشته محمد‌هادی طلعتی، در شش فصل و در ۲۲۲ صفحه توسط انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم به چاپ رسیده است.

پیشرفت‌های شگرف در علوم پزشکی به ویژه در سده اخیر، پرسش‌های بسیاری را فرا روی فقیهان و حقوقدانان قرار داده است، با توجه به حجم زیاد و دقیق بودن مسائل، پژوهش‌های انجام گرفته پاسخگوی آنها نبوده و ارائه طرح‌ها و شیوه‌های نوین و جامعی را در این زمینه ضروری می‌سازد که بازنگری در تحقیقات صورت گرفته و شناخت نقاط ضعف و قوت آنها، راه گشا خواهد بود.

«مأخذ شناسی مسائل مستحدثه پزشکی» کتاب شناسی توصیفی آثار و پژوهش‌های نگارش یافته در مسائل پزشکی به ویژه مسائل جدید پزشکی از نگاه فقه اسلامی است.

هدف نخست این مجموعه، آشنا ساختن بیش‌تر محققان و فقه پژوهان با آثار مکتوب نویسندگان و به ویژه آثار جدیدی است که در رابطه با مسائل پزشکی نگاشته شده است؛ با توجه به دو مسلک فکری مهم فقه اسلامی؛ یعنی فقه شیعی و فقه اهل سنت، حوزه شناسایی منابع و متون گردآوری شده در این مجموعه، به آثار نویسندگان در دو حوزه فکری منحصر گردیده است.

در بخش نخست این کتاب، کتابهای با موضوع اسلام و طب، پزشکی و احکام و همچنین معالجه و درمان نام برده شده‌اند و همچنین موضوعات کتاب‌های فصل دوم به این شرح است: «کنترل جمعیت«، «سقط جنین»، «تلقیح»، «تغییر جنسیت و تصرفات ژنتیکی».

پس از این در فصل سوم کتابهای با موضاعات مرگ مغزی، اجهاض، تشریح و پیوند اعضا بیان شده، در فصل سوم نیز به سه موضوع قانون و طب، مسئولیت طبیب و پزشک پرداخته شده و پس از فصل پنجم که اخلاق پزشکی است، در فصل آخر کتاب‌هایی با موضوعات بهداشت روانی در اسلام و بیماری ایدز معرفی گشته‌اند.

بخش‌های دوم و سوم و چهارم، بخش‌های اصلی این مجموعه است که مسائل مستحدثه پزشکی غالبا در این بخش‌ها مطرح شده است.

لازم به ذکر است که در این کتاب، از ۵۸۶ کتاب با موضوع مسائل مستحدثه پزشکی نام برده شده است؛ مشخصاتی که از هر کتاب بیان شده است شامل نام کتاب، نام نویسنده و انتشارات، سال نشر، تعداد صفحات و در بعضی موارد توضیحی کوتاه از کتاب مورد نظر ارائه گشته است و در نهایت در پایان این کتاب، نمایه عناوین و نمایه پدیدآورندگان و نیز فهرستی از محل انتشار مجلات داخلی و خارجی ضمیمه شده است./ وسائل

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics