قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / ماشینی شدن استنباط مسائل فقهی درست نیست
نقطه‌ مشترک تمام فقهای مشروطه اعتقاد به ولایت فقیه بود

آیت‌الله علم الهدی:

ماشینی شدن استنباط مسائل فقهی درست نیست

آیت‌الله علم الهدی در جمع دانش‌پژوهان مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد با بیان اینکه توسعه مسائل فقهی اصل اساسی است، تصریح کرد: این امر که در مسئله فعالیت‌های فقهی، استنباطی و استدلالی به صورتی ماشینی عمل شود، درست نیست.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله سیداحمدعلم الهدی در مراسم آغاز سال تحصیلی مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) مشهد اظهار کرد:‌ امروز در حوزه‌های علمیه تحقیقات و مطالعات باید گسترش پیدا کند، زیرا به آن نیاز داریم.

وی به اهمیت به روز بودن فقه و فقاهت در عصر حاضر اشاره کرد و گفت: در گذشته حوزه‌های علمیه به عنوان تنها مرجع حلال و حرام مسائل برای مردم شمرده‌‌‌‌ می‌شدند و امروز خطری که حوزه‌های علمیه و جامعه اسلامی را تهدید‌‌‌‌ می‌کند، به مراتب از استکبار جهانی بیشتر است و آن حضور و اظهار نظر افراد غیر حوزوی و غیر متخصص در عرصه استنباط مسائل فقهی‌‌‌‌ می‌باشد که وجود آنان، جامعه اسلامی را منحرف خواهد کرد.

امام جمعه مشهد با تکرار این امر که حضور برخی از افراد به خاطر نفوذ سیاسی یا اجتماعی با ارائه نظرات غیر تخصصی در عرصه دین به مبانی اعتقادی لطمه وارد خواهد کرد، تاکید کرد: گسترش افراد و نظریات غیر تخصصی خطر براندازی اسلام و نظام را به همراه دارد،‌‌‌‌ نمی‌توانیم از هر فردی نظر و عقیده‌‌‌ای را بدون استدلال به عنوان نظر اسلام بپذیریم.

وی افزود: علامه حلی و شیخ انصاری‌ها زمانی در حوزه‌های علمیه فعالیت‌‌‌‌ می‌کردند و خدمات زیادی را در عرصه فقاهت انجام دادند که حوزه علمیه جایگاه اجتماعی امروز را در جامعه و بین مردم نداشت. این در حالی است که امروز حوزه‌های علمیه، طلاب و علما در بین مردم هستند و در جامعه اسلامی نقش عمده‌‌‌ای دارند.

بنابر گزارش حوزه، عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: مسیر استناد به دین در همه دوران و حتی امروز فقط استنباط و استدلال فقهی است و غیر از آن اشتباه است.

آیت‌الله علم الهدی با بیان اینکه توسعه مسائل فقهی اصل اساسی است، تصریح کرد: این امر که در مسئله فعالیت‌های فقهی، استنباطی و استدلالی به صورتی ماشینی عمل شود، درست نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics