قالب وردپرس افزونه وردپرس
خانه / آخرین اخبار / مباحث «ولایت فقیه» در حوزه سبب تقویت روحیه انقلابی می‌شود
هنوز شخصیت علمی امام برای حوزه‌‌ها روشن نشده است/ از ولایت فقیه، کبرویاً و صغرویاً امانت‌داری کنیم

مباحث «ولایت فقیه» در حوزه سبب تقویت روحیه انقلابی می‌شود

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که بحث ولایت فقیه در حوزه سبب تقویت روحیه انقلابی‌گری می‌شود، گفت: اگر بخواهد بحث ولایت فقیه در حوزه‌ها روز به روز ضعیف‌تر شود، سبب ضعف در روحیه‌ انقلابی‌گری خواهد شد.

به گزارش شبکه اجتهاد، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) امروز در پایان درس خارج فقه که در مدرسه آیت‌الله گلپایگانی برگزار شد، با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای مجمع نمایندگان طلاب مبنی بر این‌که حوزه‌های علمیه باید انقلابی بمانند و حوزه‌ها مهد انقلاب باشند، اظهار داشت: این یکی از نکات خیلی اصلی و محور‌هایی است که حوزه‌ها باید به آن توجه کنند.

وی با بیان این‌که این فرمایشات رهبر انقلاب مجموعه روحانیت کشور را در بر می‌گیرد، افزود: البته پایگاه روحانیت حوزه‌های علمیه است، روحانیت باید روحیه‌ انقلابی را در خودشان حفظ کنند. حالا این اگر بخواهد یک مقداری تحلیل شود که روحیه انقلابی چیست و مقصود ایشان از این تعبیر چیست، آنچه که به ذهن قاصرم می‌رسد عرض می‌کنم باید برگردیم به فرمایشات امام رضوان الله تعالی علیه و ما محورهای اساسی انقلابی بودن را از فرمایشات ایشان استخراج کنیم و این کار باید در حوزه‌ها بشود، یعنی باید مسئولان حوزه‌ها، اساتید محترم، هر کسی به اندازه توان خودش از فرمایشات امام، در صحیفه امام، در وصیت‌نامه امام، این محورها را استخراج کند.

آیت‌الله فضل لنکرانی یکی از محورها را ضرورت تشکیل حکومت اسلامی دانست و گفت: انقلابی یعنی کسی که معتقد است باید حکومت اسلامی تشکیل بشود تا ما احکام اسلام را به اندازه‌ توان‌مان اجرا کنیم شما می‌دانید.

وی بیان کرد: یک فکر اینکه ما نباید کاری انجام بدهیم، نباید برویم دنبال تشکیل حکومت اسلامی، باید صبر کنیم تا خود حضرت حجّت (عج) تشریف بیاورند و حکومت تشکیل بدهند و آن موقع باید احکام اسلام پیاده شود، ما هیچ وظیفه‌ای نداریم. حتی نسبت به حکومت ظالمی که در آن زمان بود این‌ها می‌گفتند ما وظیفه‌ای راجع به این‌ها نداریم، این‌ها باید ظلم کنند، باید این ظلم هم اینقدر زیاد شود فراگیر بشود تا زمینه‌ ظهور فراهم شود، امام رضوان الله تعالی علیه با فکر بدیع خودش و فکری که واقعاً از حاق فقه بیرون آمد، من در صحبت‌های دیگر هم گفتم اگر از من بپرسند کدام بُعد از ابعاد امام، امام را به میدان این انقلاب و نهضت آورد می‌گویم فقاهت امام، عرفان و فلسفه امام عالی بود، مسائل اخلاقی و معنوی‌اش که واقعاً در اوج بود که اگر آن خودسازی‌ها هم نبود نمی‌توانست در این میدان وارد شود ولی آنچه که امام را به این میدان آورد محکم کرد و محکم ایستاد فقاهت امام بود.

روحانی انقلابی یعنی کسی که معتقد باشد باید حکومت اسلامی تشکیل داده شود

استاد درس خارج حوزه علمیه خاطرنشان کرد: امام این حکومت اسلامی را، این نظریه‌ ولایت فقیه را از درون این فقه بیرون آورد و به ارمغان آورد برای بشریت، برای ایران، برای همه مسلمین و شیعیان. این به نظر من یکی از ابعاد انقلابی گری است، انقلابی گری، روحانی انقلابی یعنی کسی که معتقد باشد باید حکومت اسلامی تشکیل داده شود، باید حفظ شود، باید تقویت شود.

آیت‌الله فاضل لنکرانی گفت: الآن ممکن است بعضی که نادرند می‌گویند چنین چیزی لزومی ندارد، می‌دانید باز قبل از پیروزی انقلاب این گروه انجمن حجتیه، این فکر را داشت و این مبنا را داشت، روی اساس اینکه باز برمی‌گشت به این مطلب که می‌خواهم به این هم اشاره کنم سیاست را از دین جدا می‌دانست، این‌ها می‌گفتند سیاست از دین جداست و دین هم از سیاست جداست، روی این اساس معتقد به حکومت اسلامی نبودند، الآن هم آن‌هایی که هنوز همان فکر را دارند معتقد به حکومت اسلامی نیستند، کسی که حکومت اسلامی را نپذیرد نمی‌تواند ولایت مطلقه‌ فقیه را بپذیرد چون کسی که می‌گوید ولایت مطلقه‌ فقیه یعنی پس فقیه حق حکومت هم دارد. اگر شرایطش فراهم شد و مردم هم آمادگی داشتند بر او واجب است قیام کند برای تشکیل حکومت.

ضرورت حفظ حکومت اسلامی و ابعاد ولایت فقیه در حوزه‌ها

وی افزود: حالا کسی که این غایت را قبول ندارد می‌گوید اصلاً حکومت اسلامی وجوبی ندارد، نه تنها می‌گوید وجوب ندارد بلکه می‌گوید حرام است، من خودم دیدم در کتاب‌های بعضی که تصریح کرده بودند در زمان غیبت، تشکیل هر نوع حکومتی حرام است و روی این حساب اصلاً این نهضت را مشروع نمی‌دانستند. امام این فکر را ابطال کرد، حالا حوزه اگر بخواهد انقلابی بماند باید چکار کند؟ اولین قدمش همین است، یعنی ضرورت مسأله‌ حکومت اسلامی، ضرورت حفظ این حکومت اسلامی، مسأله ولایت فقیه و ابعاد ولایت فقیه هر روز در حوزه‌های محکم‌تر بشود، هر روز ما بتوانیم از نظر فقهی استدلال‌های قوی‌تر، استدلال‌های محکم‌تر برای این بیاوریم و الا اگر بخواهد بحث ولایت فقیه در حوزه‌ها روز به روز ضعیف‌تر بشود، این ضعف در روحیه‌ انقلابی‌گری است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که مسأله‌ جدایی دین از سیاست یک محور مهم است، اظهار داشت: امام اثبات کردند که بسیاری از مسائل دینی ما صبغه سیاسی دارد، صبغه اجتماعی دارد، واقعاً خدمت بزرگی که امام کردند این بود که آمدند فقه را از انحصار به فقه فردی، فقه شخصی، فقه محدود بیرون آوردند، فقه اجتماعی درست کردند، فقه حکومتی درست کردند، فقه سیاسی درست کردند، این‌ها به برکت این فکر است که ما نباید دین را از سیاست جدا بدانیم.

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) بیان کرد: اگر یک فقیهی معتقد شد به اینکه تشکیل حکومت اسلامی لازم است، یک فقیهی معتقد شد که دین از سیاست جدا نیست لازمه‌اش این است که در امور سیاسی دخالت کند، دخالت به این معنا که در جریان امور سیاسی زمان خودش باشد، ببیند که چه قدرت‌هایی دنبال سیاست‌گذاری علیه اسلام‌اند و به دنبال این باشد چه سیاست‌هایی را در مقابله با کفر و استکبار و ظلم در پیش بگیرد. اینجاست که این مسأله‌ روحیه‌ استکبار ستیزی مطرح می‌شود این‌ها همه وجوهی از این انقلابی‌گری است.

آیت‌الله فاضل لنکرانی با بیان این‌که ضرورت حکومت اسلامی پرداختن به ولایت فقیه، اعتقاد به عدم جدایی دین از سیاست و روحیه‌ استکبار ستیزی، انسان در مقابل استکبار است، گفت: امام فقط به صرف اینکه در مقابل شاه ایستاد انقلابی نشد! گرچه آن هم خودش کافی بود برای انقلابی بودن امام، زمانی که اصلاً واقعاً یادم می‌آید سنّ ما کم بود از جلوی شهربانی وقتی می‌خواستیم عبور کنیم تمام بدنمان می‌لرزید، آن زمان خیلی‌ها جرات نمی‌کردند در ذهنشان اسم شاه را بیاورند وقتی داشتیم عبور می‌کردیم اما این مرد آمد در مقابل آن حکومت محکم ایستاد که به نظر من انقلابی بودن امام آن وجهه‌ اساسی‌اش این بود که در مقابل کفر دنیا و ظلم دنیا و استکبار دنیا ایستاد، از اول. در مقابل آمریکا ایستاد حالا هم باید بایستیم، و نباید بگوئیم آمریکا کنار ما قرار بگیرد، ما با او ارتباط داشته باشیم، نه و یک دولت و حکومت وحشی، منتهی وحشی در قالب دموکراسی است، وحشی در قالب حقوق بشر است، قالبش را عوض کردند و الا آن وحشی‌گری‌اش به قوت خودش باقی است این کارهایی که امروز عربستان در یمن انجام می‌دهد، سوریه در داعش انجام می‌دهد ریشه‌اش به آمریکا برمی‌گردد.

یکی از ابعاد انقلابی بودن مطرح کردن افکار علمی امام در حوزه‌های علمیه است

استاد درس خارج حوزه علمیه قم یکی از ابعاد انقلابی بودن را مطرح کردن افکار علمی امام در حوزه‌های علمیه دانست و گفت: ما معتقدیم که امام از همین حاقّ فقه این انقلاب را به وجود آورد، پس بیائیم در حوزه‌ها افکار علمی امام را بیشتر مطرح کنیم، باید بگوئیم، باید این اظهار تأسف را بکنیم، امروز افکار علمی امام ولو قدم‌های خوبی تا یک اندازه‌ای برداشته شده، اما آن طوری که توقع هست افکار علمی امام مطرح نمی‌شود. بنابراین این هم یک جهتی است که وجود دارد که باید این مفهوم واقعاً بسیار با ارزش، انقلابی بودن، انقلابی گری، این مفهوم همیشه وجهه بارز و شاخص حوزه‌های علمیه باشد، نباید زمانی بیاید حوزه‌ علمیه گرد و غبار سکوت و بی‌تفاوتی بر او بنشیند، نمی‌نشیند! این حوزه بحمدالله یک حوزه‌ای است که در جریان است و حرکت خیلی محکم و مقاومی دارد در مسیر انقلاب، ما هر چه بخواهیم این حرکت ما دقیق‌تر باشد، صحیح‌تر باشد، باید آن شاخصه‌ها و آن معیارهایی که در فرمایشات امام بوده را بیشتر شناسایی کنیم، آن‌ها را بیشتر به میدان بیاوریم.

وی با تأکید بر این‌که وحدت بین نیروهای انقلابی باید حفظ شود، افزود: بخش وسیعی از حوزه انقلابی‌اند، بخش عظیمی از حوزه انقلابی‌اند، حالا در این بخش وسیع دیگر اختلاف ایجاد نشود، تفرقه ایجاد نشود، این خودش یکی از محورهای فرمایشات امام بوده، وحدت بین نیروهای انقلابی، این را با این قید عرض می‌کنم، از اموری است که باید حفظ شود، آن چهره‌های سابقه‌دار انقلاب در حوزه، ما هنوز به همان نگاه باید به آن‌ها بنگریم، یک قضیه‌ای واقع می‌شود نگوئیم این‌ها از انقلاب دارند فاصله می‌گیرند و همراهی نمی‌کنند، قضاوت‌های عجولانه خودش مضرّ است و باید وحدت نیروهای انقلابی در پرتو مبانی امام و رهبری حفظ کنیم تا اینکه این حوزه همان طوری که ایشان فرمودند اگر حوزه انقلابی باشد جامعه انقلابی است، اگر حوزه از انقلاب فاصله بگیرد جامعه و توده‌ی مردم هم از انقلاب فاصله می‌گیرند./ رسا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Real Time Web Analytics